به دنبال حملات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی به تأسیسات حیاتی و راهبردی در سراسر عربستان و ناکامی ارتش این کشور در مقابله با این حملات، ملک سلمان برای حفظ آبروی خود، دست به دامن نیروهای آمریکایی شد.

حکومت کاغذی سعودی؛ دست سلمان و دامان ترامپ

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین؛ وبگاه خبری «الخلیج آنلاین» در گزارشی به موضوع موافقت عربستان سعودی با اعزام 500 نیروی آمریکایی به این کشور پرداخت و نوشت: به دنبال حملات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی به تأسیسات حیاتی و راهبردی در سراسر عربستان و ناکامی ارتش این کشور در مقابله با این حملات، ملک سلمان برای حفظ آبروی خود، دست به دامن نیروهای آمریکایی شد.

ملک سلمان روی آن را نداشت که اعلام کند او از آمریکا درخواست کرده است به عربستان نیرو اعزام کند و در بیانیه خود اعلام کرد که با استقبال از نیروهای آمریکایی برای بالابردن سطح همکاری مشترک در دفاع از منطقه موافقت کرده است. این در حالی است که پنتاگون اعلام کرد که عربستان پس از 16 سال از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، خواستار بازگشت مجدد آنها شده‌اند.

این درخواست عربستان اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را تأیید می‌کند که گفته بود بقای رژیم سعودی و حکومت ملک سلمان به حمایت‌های آمریکا وابسته است و باید بابت آن پول پرداخت کنند.

توان نظامی و دفاعی عربستان سعودی تا پیش از جنگ علیه یمن مورد آزمایش قرار نگرفته بود، ولی پس از ورود به این جنگ و تشدید حملات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی به مواضع آن، نیروی هوایی سعودی که پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی آمریکا را در اختیار دارد، از حمایت از آسمان خود عاجز ماند.

آنگونه که به نظر می‌رسد هدف از بازگشت نیروهای آمریکایی به عربستان حفاظت از آسمان این کشور باشد چرا که براساس گزارش بی بی سی، نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی امیر سلطان مستقر شده‌اند و مسئولیت به کارگیری سامانه‌های دفاعی «پاتریوت» را به عهده دارند.

«یوسف الشرقاوی» تحلیلگر و کارشناس نظامی می‌گوید: عربستان از جنگ طولانی مدت در یمن به ستوه آمده است و علاوه براین، نیروهای آن توان استفاده از سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا در مقابله با حملات هوایی را ندارند، به همین خاطر از آمریکا خواستار حمایت شده است.

شرقاوی می افزاید: باوجودآنکه عربستان سامانه دفاعی پاتریوت آمریکا را دارد و سامانه دفاعی «گنبد آهنین» را نیز از رژیم صهیونیستی خریداری کرده است، در مقابله با حملات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی ناتوان بوده است، از این رو پادشاه سعودی خطر را احساس کرده و دست به دامن آمریکا شده است.

این کارشناس نظامی تأکید کرد: تمام این خدمات بهایی دارد. ترامپ نیروها و تجهیزات نظامی پیشرفته خود را مجانی به عربستان نفرستاده و بی‌شک برای آن میلیاردها دلار پول دریافت کرده است. این چیزی است که پوشیده نیست و خود ترامپ همواره به صورت آشکار از پادشاه سعودی باج خواهی کرده است.

روزنامه «وول استریت ژورنال» نیز در گزارشی تأیید کرد که بازگشت نیروهای آمریکایی به عربستان پس از جنگ عراق در سایه تشدید تنش در خلیج فارس صورت گرفته است.

در این گزارش آمده است: منطقه خلیج(فارس) با شرایط بی‌سابقه‌ای روبه روست؛ افزایش تنش‌ها آمریکا را برآن داشت تا حضور نظامی خود در منطقه را تقویت و در پایگاه هوایی امیرسلطان سعودی تمرکز کند. نیروهای آمریکایی به عربستان بازگشته‌اند تا از این کشور مراقبت کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها