شاخص کل بورس تهران امروز بیشترین رشد از ۵ تیرماه را تجربه کرد و با افزایش ۳۲۲۴۵ واحدی به میان کانل ۲۴۹ هزار واحد صعود کرد.

سوخت بنیادی صعود بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران امروز بیشترین رشد از ۵ تیرماه را تجربه کرد و با افزایش ۳۲۲۴۵ واحدی به میان کانل ۲۴۹ هزار واحد صعود کرد. افزایش توجه به مولفه‌های بنیادی ناشی از انتشار عملکرد درخشان بهاری بسیاری از شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های صادرات‌محور مهمترین سوخت صعود امروز شاخص سهام بود. برتری محسوس تقاضا در سهام شرکت‌های بزرگ پتروشیمی، هلدینگ‌های مرتبط، فلزات، و پالایشی‌ها در معاملات امروز بورس تهران کاملا هویدا بود.

در بزرگترین صنعت بورسی، یعنی پتروشیمی، پس از نماد «شفن» که گزارشی جالب توجه و فراتر از انتظار را روی کدال نشانده بود، دو نماد اوره‌ساز بازار، یعنی «شپدیس» و «کرماشا» اقدام به انتشار صورت‌های مالی خود در فصل بهار کردند و با نرخ خوراک ارزان‌تر از «شفن» سودهای جذابی را به نمایش گذاشتند. از طرف دیگر، «شبندر» نیز به عنوان اولین نماینده صنعت پالایشی بورس تهران، روز گذشته با رونمایی از سود ۱۰۵ تومانی در بهار سهامداران را غافلگیر کرد.

این گزارش‌ها سبب شد تا پس از خودنمایی تقاضا در گروه پتروشیمی از روز گذشته، در معاملات امروز ضمن حضور پررنگ‌تر سهامداران حقیقی صف‌های خرید پرقدرتی در نمادهای مزبور تشکیل شود و به تبع، تقاضای عمومی در نمادهای زیرمجموعه گروه پتروشیمی و پالایشی افزایش یابد.

به این ترتیب امروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی گل گهر، پتروشیمی پارس، گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین بیتشرین تاثیر در رشد ۱.۳ درصدی شاخص سهام را ایفا کردند. بیشترین رشد قیمت نیز در این بازار مثبت به سهام شرکت‌های سیمان داراب، صنایع کاشی و سرامیک سینا، سرامیک‌های صنعتی اردکان، صنایع پتروشیمی کرمانشاه و به پرداخت ملت رسید. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت‌های آبسال، کابل البرز، سیمان سفید نی ریز، پشم شیشه ایران و ایران دارو با بیشترین افت قیمت روزانه مواجه شدند. طولانی‌ترین صف‌های خرید معاملات روز یکشنبه بورس تهران نیز در نمادهای شفن، پرداخت، کگل، پارسان و کرماشا اختصاص پیدا کرد.

در فرابورس نیز شاخص کل با اثرگذاری مثبت نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون و فولاد هرمزگان جنوب رشد افزون بر ۱۹ واحدی را تجربه کرد و در سطح ۳۲۳۳ واحد ایستاد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها