۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 664360

یکی از شیرین ترین لحظات زندگی کودکان در شهربازی ها رقم می خورد اما متاسفانه گاهی با رعایت نکردن استاندارد در استفاده از تجهیزات بازی، فریاد شادی به هیاهوی آشوب و ناقوس مرگ ختم می شود.

شهربازی‌ها شهرآشوب نباشند

به گزارش قدس آنلاین، استفاده از تجهیزات فرسوده و غیر استاندارد و عدم استفاده از تجهیزات بازی ایمن در شهربازی‌ها تهدیدی است که شادی و نشاط را نشانه گرفته و غفلت در استاندارد سازی، بازی و نشاط کودکانه را به خاطره‌ای تلخ مبدل می‌سازد که پشیمانی از آن سودی ندارد.

گاهی تیترهای رسانه‌ها از وقوع حوادث دردناکی در شهربازی‌ها خبر می‌دهد که در پی غفلت و در اوج لذت و شادی رخ داده اند به عنوان نمونه اردیبهشت ماه ۹۳ یکی از تلخ‌ترین خبرها در این زمینه منتشر شد و آن خبر این بودکه "ترکیدن سرسره بادی در گناباد منجر به مرگ ۲ کودک شد " همچنین خبر مصدومیت شدید سه نفر در پی نقص فنی ترن هوایی در پارک ارم و نیز خبر مرگ مادر و فرزند ۱۳ ساله اش در یکی از شهربازی‌های تبریز در سال ۹۱ در پی افتادن از چرخ و فلک، از تلخ‌ترین این حوادث بوده است که در حافظه تاریخی شهروندان حک شده است.

سازمان ملی استاندارد از سال ۱۳۸۰ به موضوع استانداردسازی تجهیزات و وسایل بازی و تفریح در مرحله بهره برداری پرداخته است و از ابتدای سال ۱۳۸۷ نیز استانداردهای ملی تجهیزات زمین‌های بازی تدوین و توسط این سازمان اجباری اعلام شد اما هنوز هم تجهیزات غیر استاندارد در شهربازی‌ها فعال هستند.

حتی وجود یک درصد تجهیزات غیراستاندارد در شهر بازی‌های کشور ظلم به کودکان و خانواده هاست از این رو باید با جدیت بیشتر میزان استفاده از این تجهیزات در شهربازی‌ها به صفر برسد تا گامی در جهت تحقق حداقل حقوق کودکان سرزمینمان برداشته شود.

استاندارد سازی ۷۸ درصد وسایل و تجهیزات بازی کشور

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد چندی پیش از استانداردسازی ۷۸.۴ درصد وسایل و تجهیزات بازی و تفریحی شهربازی‌های کشور خبر داد و گفت: بقیه وسایل و تجهیزات نیز در حال اصلاح و یا از دسترس خارج شده است.

مسلم بیات افزود: ۱۲ هزار و ۲۸۱ وسیله بازی در شهربازی‌های کشور وجود دارد که سیاست سازمان استاندارد تعیین تکلیف همه وسایل و انطباق آنها با استاندارد است.

وی اضافه کرد: در خراسان رضوی نیز ۹۹.۸ درصد وسایل بازی شهر بازی‌ها بازرسی و تعیین تکلیف و دستگاه‌های غیر استاندارد مهر و موم شده است.

او ادامه داد: استانداردسازی وسایل و تجهیزات بازی با جدیت در کشور دنبال می‌شود و بازرسی‌های مستمر و دوره‌ای در این خصوص صورت می‌پذیرد همچنین به مسئولان فنی و ناظران شهربازی‌ها آموزش‌های لازم در این خصوص داده می‌شود به طوری که پارسال بیش از ۳۰ هزار نفر ساعت آموزش برای این افراد برگزار شد.

ساخت و بهره برداری از تجهیزات شهربازی مشمول استاندارد اجباری

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی نیز در این خصوص با بیان اینکه هزار قلم کالا و خدمات در ایران مشمول استاندارد اجباری است افزود: شهربازی نیز در بخش ساخت وسایل و بهره برداری از تأسیسات مربوطه مشمول این استانداردها می‌شود.

محمد رضا جمیع افزود: حدود ۷۰ شهربازی و پارک آبی در خراسان رضوی مجوز فعالیت دارند که ۴۶ مورد آنها شهربازی روباز است.

وی با اشاره به بازرسی‌های مستمر از مراکز تفریحی و شهربازی‌های استان توسط بازرسان اداره کل استاندارد ادامه داد: طی فروردین و اردیبهشت امسال بازرسان از حدود ۳۵ مرکز تفریحی، شهربازی و پارک آبی خراسان رضوی بازدید و ۸۵ وسیله بازی و تجهیزات فاقد گواهینامه استاندارد آنها را پلمب و مهر و موم کرده اند.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت: علیه سه شهربازی و مجموعه تفریحی استان که به بازرسان این اداره کل اجازه ورود و آزمون تجهیزات و دستگاه‌هایشان را نداده بودند هم در مراجع قضائی اعلام جرم شد.

جمیع افزود: در تابستان با افزایش ورود زائر و مسافر به استان خراسان رضوی مواجهیم لذا از مردم می‌خواهیم برای حفظ ایمنی خود و فرزندانشان تاییدیه های استاندارد برای تجهیزات تفریحی را از مالکان این تأسیسات مطالبه کنند.

عدم استعلام ایمنی شهربازی‌های روباز از آتش نشانی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد نیز در خصوص وضعیت ایمنی شهربازی‌های این کلانشهر گفت: با وجود بوستان‌ها و شهربازی‌های روباز در شهر مشهد نظیر بوستان ملت، بوستان وحدت، پارک پردیس، بوستان کوهسنگی و پارک خورشید متأسفانه امسال در خصوص وضعیت ایمنی این اماکن هیچ گونه استعلامی از سازمان آتش نشانی اخذ نشده است.

آتشپاد دوم امیر عزیزی افزود: مجهز بودن سیستم اعلام و اطفای حریق، سیم کشی‌های استاندارد، داشتن خروجی‌های اضطراری و استاندارد بودن وسایل و تجهیزات از مهمترین موارد مورد توجه در ایمن بودن شهربازی هاست از این رو بازدیدهایی از زمین‌های بازی و شهربازی‌ها صورت می‌گیرد و نواقص به مدیران این مجموعه‌ها اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: در سه ماه ابتدای امسال از چهار شهر بازی سرپوشیده در مشهد بازرسی به عمل آمد و نواقص ایمنی اعلام و خطر بر طرف شد.

آتشپاد دوم عزیزی تصریح کرد: از سال ۹۳ تا سال ۹۷ نیز ۴۵ مورد بازدید از شهربازی‌های مسقف این کلانشهر صورت گرفته که ۳۳ مورد نقص ایمنی آنها رفع خطر شده است.

وقوع ۱۴۸ آتش سوزی و حادثه در شهربازی‌های روباز مشهد طی سه سال گذشته

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد از وقوع ۵۲ مورد آتش سوزی و ۹۶ مورد حادثه در شهربازی‌های روباز مشهد از سال ۹۵ تا کنون خبر داد و افزود: باتوجه به وقوع ۹۶ مورد حادثه طی سه سال گذشته در بوستان‌ها و پارک‌های شهری نشان می‌دهد ظرفیت وقوع حوادث در مقایسه با آتش سوزی بسیار بیشتر است.

آتشپاد دوم عزیزی گفت: علل شایعی که ظرفیت حادثه سازی در شهربازی‌ها را دارند عبارتند از حوادث مکانیکی و برق گرفتگی ...

وی تاکید کرد: ایمنی شهر بازی‌ها و زمینهای بازی موضوعی است که باید جدی گرفته شود و تعلل و قصور در این خصوص ممکن است هزینه سنگینی در پی داشته باشد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها