بهره‌برداری سیاسی آمریکا از دلار سبب شده که کشورها در پی راه حلی برای رفع ناامنی و بی‌ثباتی اقتصادی باشند، بنابراین به نظر می‌رسد وضعیت به گونه‌ای پیش می‌رود که در دوران اقتصاد پسا آمریکایی شاهد کمرنگ شدن نقش آفرینی دلار باشیم.

 آیا ناقوس مرگ دلار به صدا درخواهد آمد؟

قدس آنلاین:  بسیاری از کشورها برای مبادلات اقتصادی خود از دلار  استفاده می‌کنند. دولت آمریکا هم از دلار به عنوان ابزاری در جهت تقویت و گسترش هژمونی خود در عرصه اقتصاد جهانی بهره برده و در بسیاری زمینه ها از دلار برای فشار و تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهایی همچون ایران، چین و روسیه سود جسته است.

 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دو روز قبل در مصاحبه ای با سی ان ان در همین خصوص اظهار کرد که آمریکایی‌ها دلار خود را به سلاح جنگ اقتصادی تبدیل کرده‌اند. همانگونه که اکثر تحلیلگران گفته‌اند در میان مدت و طولانی مدت، این مسأله تأثیر منفی بر حوزه نفوذ دلار در اقتصادی جهانی خواهد داشت. این مواضع آمریکا سبب شده تا بسیاری از قدرتهای جهانی همچون روسیه و چین تصمیم بگیرند دلار را در مبادلات دوجانبه کنار بگذارند.

همچنین رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا موجب فروپاشی دلارمی‌شود، گفته است که تحریم‌های ضد روسی غرب بیشتر روی آمریکا تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وی در توضیح صحبت‌های خود گفته است: «ما می‌بینیم که کشورهای زیادی از دلار فاصله می‌گیرند چرا که مبادلات دلار بسیار محدود می‌شود و آمریکا با تمرکز روی فشارهای کوتاه مدت و میان مدت روی گاز روسیه و دیگر چیزها در حقیقت زیرساخت‌های طولانی مدت خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

کاهش رقم سهم دلار از ذخایر جهانی/ استقبال کشورها از یوان چین

در این بین دولت چین هم بیکار ننشسته است، چنانچه چین نیز سرگرم درست کردن یک شبکه مالی بین‌المللی به نام س.آی.پی.اس است. این شبکه در صدد است رقیب مستقیم سوئیفت (سیستم پرداخت بین‌المللی کنونی) باشد و راه جدیدی برای ارتباط بانک‌های جهانی و تعامل مالی آنها با یکدیگر معرفی کند که به آمریکا وابسته نباشد.

البته دلار زدایی از اقتصاد موضوعی است که باید جمهوری اسلامی ایران نیز در دوره کنونی که در جنگ اقتصادی  با آمریکا به سر می‌برد، آن را اجرایی کند. سیاست های اقتصادی کشورمان باید به سمت کاهش استفاده از دلار و کم کردن اثرات آن پیش برود، از سوی دیگر تمرکز بر روی مرداوات دو یا چند جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی و حذف دلار از پیمان‌های پولی سبب می‌شود اثر دلار بر اقتصاد کاهش دهد.

یکه تازی آمریکا با دلار در راستای رقابت با رقبا باعث شده تا کشورها دیگر تمایل چندانی به استفاده از دلار نداشته باشند و همچنین بسیاری از کشورها به سمت ذخیره طلا به عنوان روشی در برابر نقش آفرینی دلار بروند، بنابراین دور از انتظار نیست که بگوییم دلار در سراشیبی سقوط قرار گرفته بطوریکه هر روز شاهد کمرنگ شدن نقش آن در عرصه اقتصاد جهانی هستیم.

در گزارشی که سال گذشته منتشر شده، نشان می‌دهد که در حال حاضر سهم دلار از ذخایر جهانی به ۶۲.۲۵ درصد رسیده که این میزان کمترین رقم در ۵ سال گذشته است که در این میان شاهد استقبال کشورها از یوان چین بودیم. کشور هایی مانند روسیه، ترکیه و قزاقستان نیز در ۶ ماهه ابتدای سال ۲۰۱۸ بیشترین طلای جهان را خریداری کرده‌اند که این استراتژی روشی برای مقابله با دلار و تحریم های آمریکا است؛ البته در این میان ذخایر طلا در سایر کشورها نیز با رشد همراه بوده است.

سهم آمریکا در اقتصاد جهانی تنزل کرده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر این باور است که بطور منطقی دو عامل در روند تحلیل قیمت ارزهای مختلف جهان تأثیر دارد. عامل اول، پارامترها و شاخص های واقعی که بر ارزش قیمت ارز مورد نظر تأثیر می‌گذارد که می‌توان گفت مهمترین آنها قدرت اقتصاد و پول آن کشور محسوب می‌شود که در سطح جهانی اثرگذار است. هر چقدر که اقتصاد یک کشور سهم بیشتری از اقتصاد جهانی داشته و سهم قابل توجهی در مبادلات جهانی را به خود اختصاص دهد، طبیعتاً پول آن هم از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار است. همچنین ثبات اقتصادی در مورد پول هر کشور عاملی مهم و تعیین کننده است.

علی اکبر کریمی تصریح کرد: در کنار این عوامل که عوامل واقعی هستند و بر قیمت ارزهای مختلف تأثیر می‌گذارند، عوامل روانی نیز بسیار مؤثرند. آنچه که دلار را در طی سال‌های گذشته به عنوان یک ارز بلامنازع بین المللی تبدیل کرد عوامل روانی بوده نه صرفاً سهم واقعی آمریکا در اقتصاد جهان. این سلطه و هیمنه جهانی آمریکا بود که باعث شد دلار به عنوان پول این کشور در سطح جهان مقبولیت داشته باشد و همه افراد بدون هیچ تردیدی این پول را بپذیرند و در مبادلات خود از آن استفاده کنند.

نماینده مردم اراک در مجلس به خبرنگار «قدس آنلاین» گفت: نکته مهم این است که در طی سال‌های اخیر اقتصاد آمریکا به نوعی رو به افول رفته و سهمش در اقتصاد جهانی کاهش پیدا کرده و عوامل واقعی مؤثر بر ارزش دلار در آمریکا تنزل داشته است. از سوی دیگر، به لحاظ روانی نیز اقتدار و سلطه جهانی آمریکا به طور جدی به چالش کشیده شده و این باعث شده تا دلار در حال حاضر عملاً شرایط رو به افولی را در بین ارزهای دنیا تجربه کند و کشورهای زیادی اقدامات جدی را در دست اقدام دارند تا دلار را از مبادلات خود حذف کنند و همین عوامل سبب شده رفته رفته سهم دلار در معاملات جهانی کاهش پیدا کند.

وی اظهار داشت: همچنین واقعه مهمی که اخیراً در منطقه خلیج فارس اتفاق افتاد و درپی آن پهپاد آمریکایی منهدم شد، عاملی بود برای شکسته شدن اقتدار و سلطه آمریکا و از سوی دیگر دلیلی شد بر اینکه ما شاهد تنزل ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای بین‌المللی باشیم.

کریمی گفت: همه این عوامل دست به دست هم داده و شرایط بحرانی را برای دلار رقم زده است و همه پیش بینی‌ها حاکی از تداوم روند نزولی و کاسته شدن ارزش دلار و نقش آفرینی آن در مبادلات جهانی است و خود این موضوع می تواند برای اقتصاد آمریکا خطر بسیار بزرگی محسوب شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها