بندرعباس- معمای تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها و نبود حفاظ‌های ایمنی و هم‌چنین خاموشی برخی محورها ماجرای پیچیده‌ای شده است.

«آهسته برانید» جاده در دست سرقت است

قدس آنلاین-گروه استان ها:در حال حاضر بسیاری از رانندگان از نبود این تابلوها و حفاظ‌های ایمنی در برخی مسیرها گلایه دارند و کمبود تابلوهای نشان‌دهنده مسیر و علائم هشداردهنده را در حفظ ایمنی سرنشینان بسیار ضروری می‌دانند اما واقعیت این است باوجوداینکه مسئولان راهداری تلاش بی‌شائبه‌ای برای نصب علائم در جاده‌ها دارند اما سارقان جاده‌ای این تلاش‌ها را خنثی می‌کنند.

فقر و بیکاری و البته طمع برای سودجویی بیشتر بسیاری از افراد را بر آن داشته تا شبانه به دل جاده زده و با استفاده از دستگاه‌های برش نسبت به قطع تابلوهای راهنمایی و رانندگی اقدام کنند تا پس از قلع‌وقمع این علائم در قالب ضایعات آهنی آن را در بازار آب کنند غافل از اینکه این اقدام جان تمامی هم‌وطنان و حتی زن و بچه آن‌ها را در همین جاده خواهد گرفت!

راهزنان جاده نه‌تنها به تابلوها بلکه به حفاظ‌های آهنی و حتی تیرها و کابل‌های برق رحم نکرده و تیشه به ریشه جاده‌ها می‌زنند.

جاده‌های خاموش

رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان خسارت ناشی از این سرقت‌های شبانه را افزون بر چهار میلیارد تومان در سال برآورد می‌کند و می‌گوید: سرقت و تخریب علائم و تجهیزات ایمنی راه شامل تابلوهای اطلاعاتی، اخطاری، انتظامی و مسیر نما، روشنایی شامل تابلوهای برق و کابل روشنایی و تجهیزات برج‌های نوری علاوه بر خسارت‌های مالی موجب سردرگمی رانندگان و افزایش تصادفات جاده‌ای می‌شود.

سال گذشته سارقان حدود ۱۷ هزار و ۹۳۶ عدد از انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی را در جاده‌های هرمزگان را به سرقت بردندمهران رازمند با  اشاره به محور اسکله شهید رجایی علت اصلی خاموشی این جاده  را به‌عنوان یکی از محورهای مهم  سرقت مستمر تجهیزات روشنایی عنوان می‌کند.

این مقام مسئول افزود: با توجه به کمبود شدید اعتبار نگهداری روشنایی و افزایش قیمت این تجهیزات در سال گذشته و سال جاری متأسفانه ۵ دستگاه ترانسفورماتور بیش از دو هزار متر کابل در محور اسکله شهید رجایی به سرقت رفته است و در سال گذشته مبلغی بالغ‌بر ۲۵۰۰ میلیون ریال برای تهیه و نصب تجهیزات سرقت شده هزینه شده است.

ناپدید شدن ۱۷ هزار تابلو

معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هرمزگان نیز بابیان اینکه سال گذشته سارقان حدود ۱۷ هزار و ۹۳۶ عدد از انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی را در جاده‌های هرمزگان را به سرقت بردند اظهار کرد: ارزش تابلوها و این علائم سرقتی بیش از ۳میلیارد تومان بوده است.

 میرداد میردادی افزود: سارقان حتی به ریل‌های محافظ و یا همان گارد ریل‌ها و چراغ‌های چشمک‌زن نیز رحم نمی‌کنند به‌گونه‌ای که سال گذشته ۵۷ دستگاه چشمک‌زن نیز ناپدیدشده است.

معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هرمزگان بابیان اینکه سارقان با سرقت تابلو و کابل‌های برق جاده را در خاموشی فرومی‌برند افزود: کاهش دید در شب رانندگان حوادث زیان باری را رقم می‌زند که ممکن است به از هم پاشیدن یک خانواده منجر تمام شود.

قانون چه می‌گوید؟

گفتنی است قانون‌گذار برای مجازات سارقان و کسانی که به اموال عمومی ضربه وارد می‌کنند، مجازاتی در نظر گرفته است که شرح آن در ماده ۶۸۷ قانون تعزیرات مصوب سال ۷۵ درج‌شده است.

طبق این ماده‌قانون، هر کس در وسایل و تأسیسات مورداستفاده عمومی از قبیل شبکه‌های آب و فاضلاب، برق، نفت، گاز و پست که با هزینه یا سرمایه دولت یا با سرمایه مشترک دولت و بخش غیردولتی و یا توسط بخش خصوصی برای استفاده عمومی ایجادشده و همچنین در علائم راهنمایی و رانندگی و سایر علائمی که به‌منظور حفظ جان اشخاص یا تأمین تأسیسات فوق و جاده‌ها نصب‌شده است، مرتکب تخریب یا ایجاد حریق یا از کار انداختن یا هر نوع خرابکاری دیگر شود، بدون آن‌که منظور او اخلال در نظم و امنیت عمومی باشد، به حبس از ۳ ماه تا ۱۰ سال حبس تعزیری درجه ۴ محکوم خواهد شد.

هرچند برخوردهای حقوقی با سارقان می‌تواند در کاهش سرقت‌ها مؤثر باشد، اما به نظر می‌رسد آموزش‌های به‌موقع و فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش سرقت علائم هشداردهنده راهگشاتر است البته به قول معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هرمزگان گزارش‌های مردمی به راهداران در صورت چنین تخلفاتی نیز بی‌تأثیر نیست.

برچسب‌ها