مدیر عامل آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: قیمت نهایی آب شیرین شده از دریای عمان به مشهد حدود ۲.۵ تا ۳.۵ یورو است.

قیمت نهایی آب شیرین شده از دریای عمان به مشهد حدود ۲.۵ تا ۳.۵ یورو

به گزارش قدس آنلاین، محمد علایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیمای خراسان رضوی با بیان این مطلب افزود: ما در طرح انقال آب از دریای عمان به شرق کشور که قرار است در چابهار شیرین سازی شود، در مرحله اول ۲۵۰ میلیون  متر مکعب آب شیرین از طریق لوله انتقال داده می شود.

وی تصریح کرد: سهم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی از این انتقال ۷۰ میلیون متر مکعب و خراسان رضوی  ۱۱۰ میلیون متر مکعب است.

 مدیر عامل آب منطقه ای خراسان رضوی  گفت: این طرح قرار است در سه مرحله اجراشود که در مجموع ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین به سه استان شرقی انتقال داده می شود.

علایی افزود: بخش خصوصی قرار است این طرح  را حدود سال ۱۴۰۵ تا ۱۴۱۰  اجرایی کند.

وی گفت: اگر اراضی دولتی مسیر طرح را به  عنوان آورده دولت در اختیار بخش خصوص قرار   دهد که باید دولت این کار را بکند قیمت آب حدود ۲.۵ یورو تا ۳.۵ یورو برای خراسان رضوی است.

مدیر عامل آب منطقه ای خراسان رضوی  افزود: تاکید ما در آب منطقه ای این است که آب شرب ما بتوانیم تامین کنیم و  این آب انتقال داده شده از دریای عمان بیشتر برای استفاده در بخش خدمات وصنعت  باشد.

علایی تصریح کرد: در این طرح تا مطالعات کامل و جامع انجام نشود و تصویب نشود اجرا نخواهد شد.

ضایعات آب کشاورزی مهمترین معضل آب کشور

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به جای انتقال آب از دریای عمان باید فکری برای ضایعات آب کشاورزی کرد.

عادل سپهر افزود: ما در استان خراسان رضوی نزدیک ۱ میلیارد متر مکعب آب تلف شده برای ضایعات بخش کشاورزی داریم که حدو دو میلیارد دلار هزینه آن می شود که سوال ما از آب منطقه ای  این هست چرا سراغ  حذف این ضایعات نمی رویم.

وی گفت: طرح شیرین سازی آب دریای عمان و انتقالش که قرار است ۲۵۰ متر مکعب در سال آب را انتقال دهد چیزی حدود ۴ میلیارد دلار هزینه دارد تقریبا ۶۰ هزار میلیارد تومان  اگرچه پیش بینی برخی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان هست.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: اگر مطالعات زیست محیطی، مطالعات مربوط به بحث های مربوط به مدیریت اکوسیستم، مطالعات اقتصادی –اجتماعی مطالعات تاثیریات اجتماعی حاصل از پدیده در نظر گرفته نشود قطعا باعث تشدید خیلی از مسائل خواهد شد.

انتها ی خبر/

برچسب‌ها