آیت الله رئیسی گفت: با همکاری دستگاه‌های اداری در کشور تلاش برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری انجام می‌شود و آن دسته از مسائلی که می‌تواند بدون آمدن به عدلیه حل شود حتما باید راهکارهایی با غیر ورود به دادگستری را برای آن فکر کرد.

برای آن دسته از مسائلی که می تواند بدون آمدن به عدلیه حل شود حتما باید راهکارهایی غیر ورود به دادگستری فکر کرد

به گزارش قدس آنلاین، دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان خراسان رضوی با آیت الله رئیسی رئیس دستگاه قضا برگزار شد.

آیت الله رئیسی با اشاره به اظهارات رئیس کل دادگستری خراسان رضوی و نماینده قضات و کارکنان دستگاه قضایی این استان، با یادآوری برخی از این نکات، در زمینه کاهش ورودی پرونده که جزو برنامه‌های تحولی قوه قضاییه در این دوره است دو نکته را مورد تاکید قرار داد.

وی با بیان اینکه کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی امری مورد تاکید است، ادامه داد: در همه بخش‌های قوه قضاییه، دادستان‌ها و روسای کل دادگستری‌ها با همکاری دستگاه‌های اداری در کشور تلاش برای کاهش ورودی پرونده به دادگستری باید شود.

آیت‌الله رئیسی گفت: با همکاری دستگاه‌های اداری در کشور تلاش برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری انجام می‌شود آن دسته از مسائلی که می‌تواند بدون آمدن به عدلیه حل شود حتما باید راهکارهایی با غیر ورود به دادگستری را برای آن فکر کرد.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: کارهایی که در جهت کاهش جرم در جامعه می‌شود انجام داد یا در گسترش معنویت و اخلاق تا بسیاری از ساز و کارهایی که می‌تواند در کاهش ورودی پرونده تاثیر گذار باشد باید درباره آن‌ها اقدام کرد.

وی بیان داشت: کاهش ورودی یک راهکار ندارد بلکه به صورت یک موضوع چند ضعلی و یک بسته‌ای است که باید همه آن به کار آید تا منجر به کاهش ورودی به دادگستری شود.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: نوع و درصد کاهشی که در سال جاری نسبت به پرونده‌های داشتید با یک برنامه ریزی جامع و پیگیر باید تبدیل به جریان فراگیر برای کاهش ورودی پرونده به دادگستری شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: اینکه دستورالعملی از تهران بیاید آقایان منتظر نمانید یک سری ابتکاراتی است که در استان‌ها و شهرستان‌ها مسئولین انجام می‌دهند که باید بشود. ما هم در شهرستان، استان و مرکز کار کرده‌ایم، گاهی ابتکاراتی در شهرستان‌ها و استان‌ها است که بسیار قابل توجه است.

وی با تاکید بر اینکه از نظر سازمانی باید منتظر دستورات از تهران بود ادامه داد: اما در ابتکار و خلاقیت باید مدیران، قضات و همکاران در بخش‌های مختلف کارهایی را انجام بدهند.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: امروز صبح قبل از آمدن در جمع شما و ابتدای ساعت‌های اداری به یکی از مجموعه‌های قضایی سر زدم بعضی از همکاران ابتکارات قابل توجهی داشتند که توصیه کردم آن را منتقل کنند چرا که قابل اهمیت بود. مشکلاتی هم وجود داشت که به آن اشاره می‌کنم.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مسئله کاهش ورودی یکی از مسائل مهم است بیان کرد: در ارائه آمار باید دقت کنید هم آمار کم را زیاد دادن و هم آمار زیاد را کم دادن بد است، بلکه آمار را باید واقعی داد.

وی ضمن بیان اینکه واقعی ساختن آمار امر مهمی تلقی می‌شود گفت: به طور مثال یک پرونده‌ای است ۲۰ شاکی دارد به نام ۲۰ شاکی که پرونده ثبت شود، می‌شود ۲۰ پرونده در حالی که این یک پرونده است.

آیت‌الله رئیسی افزود: اگر گفتید پرونده ۲۰ شاکی دارد حال ۲۰ پرونده تلقی شد نیز آمار نادرستی است و یک پرونده به حساب می‌آید که ۲۰ شاکی دارد، به همان ترتیب اگر ۲۰ پرونده یک پرونده تلقی شود آن هم نادرست است و باید آمار واقعی باشد.

رئیس قوه قضاییه افزود: ما آمار و عدد را شاخص مهمی می‌دانیم و نمی‌شود از دستور خارج کرد، اما آمار، آمارگرایی و آمار زدگی امر ناصحیح و ناصوابی است.

وی ادامه داد: زمانی یک پرونده ساعت‌ها، روزها و هفته‌ها وقت یک قاضی را به خود اختصاص می‌دهد به ظاهر یک پرونده تلقی می‌شود، اما در باطن شاید ۱۰۰ یا صدها پرونده تلقی شود. حتما باید به کیفیت در کنار کمیت توجه کنیم و بهره وری هم بر این اساس مورد توجه قرار بگیرد و این مورد تاکید ما است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اسناد عادی و اسناد رسمی گفت: اسناد رسمی باید به عنوان یک موضوعی از نظامات اجتماعی باشد، این نظم در اسناد است اما اگر در جامعه حاکم نکنیم تثبیت مالکیت نخواهد شد و حقوق افراد ضایع می‌شود و عوارضی دارد که قابل تحمل نیست.

رئیس قوه قضاییه گفت: حالا در مجموعه قضایی تبدیل به پرونده شده است در حالی که در مجموعه‌های دیگر مشکلات دیگری ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: این موضوع در مسائل شرعی و قانونی هم نسبت به نظامات اجتماعی یک جایگاهی دارد که برای نظم در جامعه و بالاخص در اینجا نظم در اسناد، مورد نظر است. نظمی که تثبیت مالکیت می‌کند و اجازه نمی‌دهد افراد به حدود دیگران تجاوز کنند.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: ما باید در جهت نظام بخشی به اسناد مالکیت اقدام کنیم و حتما به دنبال رسمی شدن اسناد برویم.

منبع: میزان

انتهای خبر/

برچسب‌ها