اعضای یک تیم حرفه‌ای که برای انجام سرقت از حساب بانکی یک کارخانه‌دار، بدل او را ساختند، با دستورهای ویژه قضایی در مشهد و شمال کشور دستگیر شدند.

نقشه هالیوودی برای سرقت ۵/۳ میلیاردی

چندی پیش اعضای تیم حرفه‌ای سرقت با شناسایی طعمه خود در شمال کشور که از نظر مالی در رفاه و مالک یک کارخانه بزرگ بود، برای بالا کشیدن موجودی حساب بانکی او دست به کار شدند و نقشه‌ای عجیب را طراحی و پیاده‌سازی کردند.

آن‌ها که دو نفر بودند ابتدا با روش‌های خاصی به کارخانه فرد پولدار نفوذ کرده و مدتی تلاش کردند تا بتوانند به برخی سندهای مالی، نمونه‌های امضا، شماره حساب‌های بانکی، مدارک هویتی طعمه و... دست پیدا کنند. این قسمت از پازل نقشه هم مدتی زمان برد، اما در نهایت آن‌ها به تمامی خواسته‌های خود رسیدند.

 ایجاد مرد بدلی در مشهد

با اجرای این قسمت از تفکرات مجرمانه متهمان، آن‌ها به مشهد آمده و تمامی مدارک هویتی متهم را جعل می‌کنند. در ادامه به سراغ یکی از گریمورها می‌روند و در حالی که به وی اعلام می‌کنند در امر ساخت فیلم‌های سینمایی و... فعالیت دارند، از او می‌خواهند یکی از اعضای باند را شبیه مدیر کارخانه گریم کند.

آن‌ها برای این کار هم تصاویری را که قبلاً به واسطه نفوذ در کارخانه به دست آورده بودند به گریمور می‌دهند.

آن‌ها حتی برای آنکه فرد هنرمند به ماجرا شک نکند به او اعلام می‌کنند اگر کار خوب و موردپسند آن‌ها باشد، می‌توانند انجام گریم دیگر اعضای فیلم را هم به او بسپارند!

تلاش گریمور برای هرچه شبیه‌تر شدن چهره یکی از اعضای باند به مالک کارخانه چندین ساعت طول می‌کشد و پس از آن بدل طعمه آماده شد.

گزارش قدس حاکی است، حالا دیگر همه چیز برای آغاز آخرین پرده از نقشه شوم هم مهیا شده و یکی از اعضای باند بسرعت دستگاه اختلال در دریافت امواج تلفن همراه را که در کارخانه قرار داده بود به روشی کاملاً حرفه‌ای فعال می‌کند.

 تغییر شماره پیامک برداشت از حساب

در این مرحله، بدل مرد پولدار به یکی از دفاتر خدماتی رفته تقاضای سیم‌کارت تلفن همراه با هویت جعل شده می‌کند.

سیم کارت جدید به نام مرد متمول صادر و در ادامه آن‌ها به شعبه یک بانک دولتی که حساب اصلی متهم در آن قرار داشت مراجعه و درخواست تغییر سرشماره پیامک اعلام برداشت و واریز را روی میز کارمند بانک گذاشته و با جعل امضا و ارائه مدارک ساختگی موفق می‌شوند این کار مجرمانه را هم انجام دهند.

 ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی که دلار شد

مرد بدلی از بانک خارج و در حالی که می‌دانست امروز چند میلیارد تومان به حساب طعمه واریز شده است، بلافاصله به یکی دیگر از شعبه‌های همان بانک مراجعه می‌کند و فرم برداشت ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از حساب را پُر کرده و امضای جعل شده مالباخته را هم زیر فرم درج می‌کند.

آن‌ها که از قبل می‌دانستند این حجم پول را نمی‌توانند از بانک بگیرند، فکر اینجای کار را هم کرده بودند و مدتی پیش طرح دوستی با یک صرافی در مشهد را هم اجرا کرده و در ادامه یک چک بین بانکی به نام صرافی از بانک گرفته و بسرعت به صرافی مراجعه می‌کنند.

چک را تحویل صرافی می‌دهند و در مقابل درخواست دلار می‌کنند، صراف هم که صفرهای روی چک بین بانکی را شمرده بود، برای اطمینان از صحت چک با بانک صادرکننده تماس گرفته و استعلام اصالت آن را می‌گیرد که بانک هم همه چیز را تأیید می‌کند.

خیال مالک صرافی راحت می‌شود و حدود ۲۷۵ هزار دلار بی‌زبان را تحویل مرد بدلی داده و آن‌ها از صرافی خارج می‌شوند. مالک صرافی که با پایان ساعت کاری بانک مواجه شده بود، تصمیم می‌گیرد صبح اول وقت چک را وصول کند.

چند ساعت پس از اجرای نقشه هالیوودی توسط اعضای تیم حرفه‌ای سرقت، طعمه از همه جا بی‌خبر هنگام خروج از کارخانه و خارج شدن از محدوده فعال بودن دستگاه ارسال کننده پارازیت روی خطوط تلفن همراه، حساب ‌بانکی‌اش را چک می‌کند که متوجه خالی بودن آن می‌شود.

او بسرعت به دستگاه قضایی مراجعه و پس از اعلام شکایت پی به ماجرا می‌برد، بررسی‌های انجام شده مشخص می‌کند ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از حسابش خارج شده، اما هنوز چک بین بانکی نقد نشده که بسرعت جلو نقد کردن چک را می‌گیرد و به مشهد می‌آید.

 دستگیری مرد بدلی و اعترافات عجیب

در ادامه مالباخته به دادسرای ناحیه ۲ مشهد مراجعه و طرح شکایت می‌کند. درمقابل با توجه به حساسیت ماجرا، پرونده به شعبه ۲۰۱ بازپرسی ارجاع و قاضی سالم اندای تمامی زوایای تاریک این نقشه زیرکانه را مورد بررسی قضایی قرار داد. وجود چند سرنخ در پرونده موجب شد تا پس از صدور دستورهای قضایی ویژه‌ در این زمینه، پرونده برای پیگیری به اداره مبارزه با مفاسد اقتصادی پلیس آگاهی استان سپرده شود.

ردزنی‌های دقیق پلیسی آغاز و به واسطه چندین روز کار فنی و اطلاعاتی شبانه‌روزی مرد بدلی شناسایی و در مشهد دستگیر شد.

به محض دستگیری مجرم ‌حرفه‌ای او که در مقابل مستندات قوی قضایی تاب مقاومت نداشت، لب به اعتراف گشود و مدعی شد: من به همراه عامل اصلی ماجرا که در حال حاضر در یک ویلا در شمال کشور مخفی شده است، تمامی این ‌نقشه‌ها را اجرا کردیم.

مرد بدلی ادامه داد: حتی عامل اصلی به من گفت زمانی که در بانک حضور داری، فردی که تو او را نمی‌شناسی به تو مراجعه و اگر به تو گفت «سلام»، تو با خیال راحت کارت را ادامه بده، ولی اگر او به تو عنوان کرد «پول‌ها را از عابربانک دریافت کن» بدان اوضاع خراب است و همه چیز لو رفته، پس از بانک فرار کن.

همین هم شد و وقتی داخل بانک بودم فردی که معاون بانک بود به من گفت «سلام» و رفت!

پس از آن چک بین بانکی را به صرافی برده و دلار گرفتیم. دلارها را هم به دو قسمت کرده و یک نفر از مسیر شمال و نفر دیگرمان هم از مسیر نیشابور به تهران رفتیم.

 دستگیری عامل اصلی معاون بانک و گریمور

پس از این اعترافات صریح، مأموران معاون بانک و فرد گریمور را هم بازداشت کردند.

با توجه به اینکه عامل اصلی و طراح نقشه این سرقت میلیاردی در شمال به سر می‌برد، ماجرا به بازپرس پرونده منتقل و کمی بعد نیابت قضایی صادر و مأموران به حوالی شهر رشت مراجعه و متهم که تصور دستگیر شدن را نداشت، غافلگیر و بازداشت کردند. در ادامه متهم به مشهد منتقل و همراه با دیگر عضو باند به شعبه۲۰۱ دادسرای مشهد هدایت شدند. این گزارش حاکی است، تحقیقات برای روشن شدن دیگر ابعاد این پرونده همچنان ادامه دارد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها