مصطفی لشکری دربندی: حساب رهبر معظم انقلاب را که جدا کنیم، شاید در میان ائمه جمعه سراسر کشور کمتر کسی را سراغ داشته باشیم که هر هفته دوست و دشمن منتظر باشند تا خطبه‌های او را با دقت گوش کنند؛ و تجربه نشان داده است که سیداحمد علم‌الهدی یکی از آن‌هاست.

اسلحه امام جمعه، باید جریان استکباری را نشانه بگیرد

امام جمعه مشهد، نماز جمعه را میدان مبارزه با استکبار و هر جریانی می‌داند که رنگ و بوی استکباری دارد؛ به عقیده او «نماز جمعه جریانی است مؤید از طرف امام زمان(عج) و حضرت با این ابزار، جریان سپاه خودشان را تنظیم می‌کنند. آیت‌الله علم‌الهدی نماز جمعه را فریضه‌ای الهی معرفی می‌کند که آمده در عرصه جامعه هم جامعه را از سکولار بودن نجات دهد و هم از تحجر. نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، در آستانه سالروز اقامه نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی را در اختیار ما قرار داد تا با او به گفت‌وگو بنشینیم. حاصل این گفت‌وگو و پاسخ‌های او به پرسش‌های ما را در ادامه می‌خوانید و خواهید دانست که چرا امام جمعه مشهد، خطبه‌هایش را این قدر صریح و بدون تعارف ایراد می‌کند.

نماز جمعه پایگاه مبارزه است

ما امروز در نماز جمعه با دو سه قصه روبه‌رو هستیم که بر حسب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، اصل اولیه ما در نماز جمعه است؛ یکی مسئله انقلابی بودن نماز جمعه است؛ ضمن اینکه نماز جمعه عبادت است، فریضه‌ای الهی است و باید عامل توجه مردم به خدا و وابستگی مردم به ذات مقدس پروردگار باشد، در عین حال یک سنگر جنگ و مبارزه با استکبار هم هست و این خاصیت نماز جمعه را نباید یادمان برود. وقتی امام جمعه اسلحه به دست می‌گیرد، اسلحه را به طرف مردم نمی‌گیرد؛ اسلحه به دست گرفتن امام جمعه یک نماد است، یعنی نماز جمعه پایگاه مبارزه است و ما اکنون در جنگ به سر می‌بریم. انقلاب اسلامی از نهضت امام(ره) با مبارزه شروع شد و اکنون هم مبارزه ادامه دارد؛ مبارزه تمام نشده؛ پیش از انقلاب طرف مبارزه ما ساواکی شاه بود، پاسبان شاه بود، جریان قدرت نظامی طاغوت بود حالا قدرت استکباری آمریکا و جریان طاغوتی کره زمین مقابل ماست؛ ما با تمام رسانه‌های صهیونیستی دنیا روبه‌رو هستیم؛ مبارزه تمام نشده، سطح مبارزه تغییر کرده و گسترش مبارزه و جریان تقابل در مبارزه متفاوت شده؛ ما باید همپای این جریان بیاییم و این مبارزه را ادامه بدهیم. یک عده افراد ناآگاه و بی‌توجه گفته‌اند اینکه امام جمعه اسلحه به دست می‌گیرد به معنای خشونت حکومت است؛ این‌ها واقعاً مطلب را نمی‌فهمند؛ این اسلحه به این معناست که نماز جمعه پایگاه مبارزه با استکبار است. ما آمدیم با استکبار بجنگیم؛ از این اسلحه‌ای که در دست من است جنگ در همه جبهه‌ها شروع می‌شود؛ در جبهه جنگ نرم، در جبهه فرهنگی، در جبهه اقتصادی، در جبهه جنگ نظامی؛ ما نیامدیم که الحاد را بپذیریم؛ ما نیامدیم که کفر جهانی را قبول کنیم؛ ما نیامدیم با استکبار دست بدهیم و در سلطه استکبار بر ملت‌های مظلوم جهان با استکبار همکاری کنیم.

آمدیم تا استکبار را براندازی کنیم

ما آمدیم استکبار را براندازی کنیم؛ انقلاب ما زمینه‌ساز ظهور و انقلاب امام زمان(عج) است؛ سنگلاخ جلو ظهور امام زمان(عج)، جریان استکباری است؛ این مانع فرج است و ما آمدیم بجنگیم و مانع فرج را برداریم؛ بنابراین هر چیزی موجب شود استکبار، فرهنگ استکبار و فرهنگ استکبارپذیری در جامعه ما رشد پیدا کند، ما با آن می‌جنگیم و مبارزه می‌کنیم؛ پس مسئله اولیه‌ای که در نماز جمعه مطرح است، نهی از منکر است و پدافند فرهنگی ماست که باید انجام بگیرد؛ یعنی با هر جریان فرهنگی آلوده‌ای که بخواهد جامعه ما را منحرف کند و دین را از نسل جوان ما بگیرد، ما باید با آن بجنگیم و مبارزه کنیم. تا ما استکبار را براندازی نکنیم، حضرت تشریف نمی‌آورند؛ خوشبختانه در این جنگ هم تا امروز پیروز بودیم؛ ما امروز در استکبارستیزی‌مان به مراتب از آنچه قابل تصور بوده بالاتر و جلوتر هستیم؛ ما روز نخست فکر نمی‌کردیم این قدر بر استکبار مسلط بشویم، معادلات استکبار را در منطقه و در دنیا به هم بزنیم؛ ما این کار را در ظرف ۴۰ سال کردیم؛ ما کار را در دنیا به جایی رساندیم که هر ملتی که در مقابل استکبار می‌ایستد، خواه ناخواه مقابله خودش را ادامه می‌دهد؛ هر کجا هم که استکبار خواست حرکت مردم را سرکوب کند، بدتر شد و حرکت قوی‌تر شد. جنگ نیابی‌ای که آمریکا از طریق امارات و عربستان در یمن آغاز کرد، منجر شده به استیصال سعودی و امارات در این جنگ و آن‌ها دنبال این هستند که صلح کنند و خودشان را از این منجلاب نجات دهند. بنابراین هر چیزی که بر خلاف دین، به صورت منکرات، به صورت جریان‌های آلوده فرهنگی، بخواهد استکبار را رونق دهد و بخواهد سفره دین را از زیر پای مردم جمع کند، ما باید با آن بجنگیم.

نماز جمعه، ضامن انقلابی ماندن مردم

بزرگ‌ترین اثر نماز جمعه تا امروز این بوده است که مردم را انقلابی نگه داشته و یکی از عوامل مقاومت مردم در این انقلاب وجود نماز جمعه است. بزرگ‌ترین نماز جمعه کشور نماز جمعه مشهد است؛ به فرموده آقای تقوی که پیش از آقای حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه بود، میانگین جمعیت نماز جمعه مشهد دو برابر جمعیت نماز جمعه تهران است. این نماز جمعه در محور ارتباطات بین‌المللی جهان اسلام و جهان شیعه تشکیل می‌شود؛ ما در سال ۳۲ میلیون زائر داریم که از این تعداد ۴ میلیون نفر آن خارجی هستند؛ این آمار سال ۱۳۹۷ ماست. این ۴ میلیون نفر از اطراف و اکناف دنیا، هر جایی که قلبی برای اهل‌بیت(ع) می‌تپد، می‌آیند؛ این نماز جمعه، انقلابی بودن را هم در بین مردم این شهر و استان نهادینه کرده و هم در رفت و آمدی که از کل کشور و کل جهان به اینجا هست، این انقلابی بودن را به وجود می‌آورد؛ منتهی ما در زندگی جهانی‌مان، وارد فضایی شده‌ایم که در این فضا اگر بناست نماز جمعه به عنوان یک ضامن اجرایی قوی در نهادینه‌سازی انقلابی‌ها و انقلابی‌سازی غیرانقلابی‌ها چه در داخل کشور و چه در بیرون کشور نقش ایفا کند، حتماً باید از یک تحولاتی برخوردار شود؛ هم تحول از نظر نوع ارائه مطالب، هم تحول از نظر فن و هنر خطابه.

شما خطبه‌های امیرالمؤمنین(ع) را که بررسی می‌کنید- که بیشتر آن‌ها در نماز جمعه‌ها خوانده شده- این خطبه‌ها از نظر فن خطابه و ادبیات و فصاحت و بلاغت با سایر کلمات امیرالمؤمنین(ع) فرق دارد؛ علت آن هم این است که حضرت وقتی خطبه می‌خواندند بالاترین اصول هنری را برای تهییج مردم و مستمعین اجرا می‌کردند؛ از این رو فن خطابه فنی است که در نماز جمعه به‌عنوان یک هنر قطعی باید مورد توجه قرار بگیرد. پس ما در روش باید تحولاتی ایجاد کنیم، در محتوا هم همین طور؛ اخبار را صداوسیما و روزنامه‌ها به مردم می‌گویند؛ ما باید در نماز جمعه حوادث را برای مردم تحلیل کنیم؛ اگر در خطبه دوم نماز جمعه که مربوط به مسائل سیاسی است، خطیب جمعه مسائل را برای مردم تحلیل کند، این خطابه مؤثر است، در غیر این صورت اثر ندارد. مردم باید بدانند اکنون در چه وضع خاصی از انقلاب قرار دارند.

نماز جمعه صدای مردم است

نکته دیگری که باید در نماز جمعه مورد توجه قرار بگیرد این است که نماز جمعه به یک حساب صدای مردم است؛ یک نفر حرف می‌زند و هزاران نفر هم حرف می‌شنوند؛ این حرف نباید حرف آن یک نفر باشد، بلکه باید حرف مردم باشد. مردمی که در نماز جمعه شرکت می‌کنند، متدین‌اند، مؤمن‌اند، هم خدا را قبول دارند، هم اهل بیت(ع) را قبول دارند، هم معاد را قبول دارند و هم انقلاب را قبول دارند؛ اگر کسی انقلاب را قبول نداشته باشد، نماز جمعه نمی‌آید؛ حتی اگر خودش را متدین هم بداند.

مطلب خطیب نماز جمعه باید مطلب مردم باشد؛ مطلب مردم یا مربوط به دین مردم است یا مربوط به معیشت و دنیای مردم؛ یا باید در مورد مطالبات مردم از جریان حاکم و مسئولان حرف بزند یا در مورد مطالبات مسئولان نسبت به مردم باید بحث کند؛ زبان خطیب جمعه دو زبان است؛ زبان نظام است و زبان مردم؛ حرف مردم را باید با مسئولان نظام بزند و حرف نظام را باید با مردم بزند؛ اگر خطیب جمعه نتواند این دو وظیفه را انجام دهد، او در خطابه نماز جمعه موفق نیست و نمی‌تواند نماز جمعه را اداره کند؛ بنابراین خطیب جمعه منعکس‌کننده منویات قلبی و منویات اعتقادی این جمعیت نمازخوان متدین در حرکت مبارزاتی آن‌ها در مقابل استکبار، عوامل استکبار، منکرات شرعی و جریان‌های ضددینی است. وقتی مردمی که در گرمای مردادماه جا پیدا نمی‌کنند و در آفتاب می‌نشینند که به خطبه‌های نماز جمعه گوش بدهند، من خطیب جمعه نمی‌توانم که حرف خودم را بزنم؛ این مردم یک مواضعی دارند در مقابل جریانی که می‌خواهد استکبار و فرهنگ استکباری را در کشور توسعه دهد.

نماز جمعه اثرگذار، دشمن دارد

طبیعی است که این نوع خطابه یک عوارضی هم در داخل کشور به وجود می‌آورد؛ یک عده ممکن است ناراحت شوند؛ یک عده ممکن است مقاصد سیاسی‌شان لطمه ببیند؛ یک عده ممکن است مطامعشان ضربه بخورد؛ بنابراین هم با امام جمعه بد می‌شوند هم با نمازجمعه. ما در طول این ۴۰ سال هر وقت موضع ضد نماز جمعه دیدیم، از سوی یک جریان قدرت‌یاب و فرصت‌طلبی بود که می‌خواست قدم بگذارد روی شانه متدینین و به قدرت برسد و نمی‌توانست و نماز جمعه برخلاف مصالح سیاسی او بود؛ از این رو با نماز جمعه مبارزه می‌کرد. هر وقت مقابله‌ای با یک نماز جمعه یا برخوردی با یک امام جمعه شاخص در کشور به وجود آمده، غالباً از این مقوله بوده و این دلیلی بر موفقیت و اثرگذاری آن نماز جمعه و آن امام جمعه است. وقتی جریان‌های ضدخدا و جریان‌های وابسته به استکبار و جریان‌های سیاسی فرصت‌طلب و قدرت‌یاب با یک امام جمعه مقابله می‌کنند و یا با یک نماز جمعه درگیر می‌شوند این یعنی که نماز جمعه اثر کرده و مبانی انقلاب توسعه پیدا کرده و آن فرد قدرت‌یاب و فرصت‌طلب شکست خورده یا آن جریان ضداستکباری نتوانسته رسالت خودش را در مزدوری استکبار انجام بدهد.

صف‌بندی رسانه‌ای در مقابل امام جمعه

مزدوران استکبار که در رسانه‌ها هستند، در مورد یک فرد و یا یک جریان ارزش‌گذاری می‌کنند، طوری که رسانه‌ها می‌بینند اگر بر اساس آن ارزش‌گذاری اقدام نکنند ممکن است از نظر سیاسی بایکوت شوند؛ بدون توجه به اینکه جریان استکباری با این ارزش‌گذاری می‌خواهد رسانه‌ها را به‌عنوان یدک به دنبال خودش بکشد؛ بنابراین رسانه‌ها باید توجه کنند- چه مطبوعاتی و چه غیرمطبوعاتی- که حسابشان را از حساب رسانه‌های ضدانقلاب جدا کنند؛ و رسانه‌های انقلابی و دینی ما به مجرد اینکه چنین موضعگیری‌هایی می‌شود، باید در مقابل آن‌ها موضعگیری کنند و با آن‌ها بجنگند؛ چون بنای ما در تداوم انقلاب جنگ است و تا انقلاب به نقطه نهایی و مقصد قطعی‌اش برسد ما در حال مبارزه هستیم و رسانه‌های انقلابی باید این موقعیت مبارزاتی خودشان را حفظ کنند؛ یک جوری نشود که اگر رسانه‌های خارجی یا رسانه‌های ضدانقلاب خارج‌نشین، با یکسری از رسانه‌های داخلی هماهنگ شدند و یک صف به وجود آوردند و در مقابل یک امام جمعه بسیج شدند، رسانه‌هایی که ادعا دارند انقلابی هستند هم به آن صف بپیوندند؛ اگر هم بخواهند سکوت کنند و گوشه‌ای بنشینند می‌شوند مثل آن آدم‌هایی که در جنگ احزاب وقتی یهود و مشرکین بر سر پیغمبر ریختند، به پیغمبر گفتند «إن بیوتنا عورة»؛ خانه‌های ما در و دیوار ندارد و زن و بچه ما بی‌سرپرست‌اند، بگذار ما برویم از زن و بچه‌مان نگهداری کنیم! برای اینکه از جنگ فرار کنند. ما رسانه را برای جنگ با دشمن می‌خواهیم؛ اگر بنا باشد در میدان دفاع از یک جریان اثرگذار که رسانه‌های ضدانقلاب در مقابل آن ایستاده‌اند، یک رسانه عقب بنشیند، این در میدان دفاع از دین و انقلاب موفق نخواهد بود.

پیوند با جریان قدرت و ثروت، عامل بی‌اثر شدن امام جمعه

جریان قدرت و ثروت که ما هم در شهرمان گرفتار آن هستیم، دنبال این هستند که برای خودشان منابع سود به وجود بیاورند؛ ما داریم آقای صاحب کارخانه‌ای که کارخانه‌اش را به‌عنوان ورشکستگی بسته، کارگرانش را بیکار کرده و با تمام تسهیلاتی که از دولت گرفته، به ضمیمه تمام سرمایه این کارخانه، یک مرکز تفریحی درست کرده؛ مثل این در تهران و جاهای دیگر هم داریم؛ چنین افرادی طبیعتاً فرهنگ جامعه را به هم می‌زنند؛ در جامعه‌ای که مردم به زیارت می‌آیند، زمینه عیش و نوش فراهم می‌کنند، آن هم با همه امکاناتی که می‌شود افراد را جذب کرد؛ مثل موسیقی و... حالا اگر یک امام جمعه پیدا شد و با همه این‌ها مبارزه کرد؛ رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که اگر خدای نکرده نماز جمعه‌های ما در تیول اصحاب قدرت و ثروت بود یا امام جمعه ما در یک وضع زندگی خاصی قرار گرفت که با ارباب قدرت و ثروت محشور بود، دیگر آن قشر آسیب‌پذیر ناامید می‌شود؛ در حالی که بار اسلام روی دوش این قشر است. امام جمعه‌ای که با اصحاب قدرت و ثروت به هم پیوسته نمی‌تواند در نماز جمعه برخلاف منافع صاحبان قدرت و ثروت حرکتی را انجام دهد؛ مجبور است از هر نوع کلامی که منافع این‌ها را به خطر می‌اندازد، پرهیز کند و نمی‌تواند رسالت مبارزاتی خود را انجام دهد.

پس مهم‌ترین عاملی که می‌تواند یک امام جمعه و یک نماز جمعه را بی‌اثر کند، وابستگی به جریان قدرت و ثروت در یک محیط است؛ فرق نمی‌کند در یک شهر کوچک باشد یا در یک شهر چند میلیونی مثل مشهد یا تهران. به این مناسبت رهبر معظم انقلاب اصرار دارند که ائمه جمعه یا نمازهای جمعه به جریان‌های قدرت و ثروت گره نخورند و با آن‌ها هم‌پیاله و همراه نشوند؛ البته مسئله کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای مردم که امام جمعه در ظرفیت وجودی خودش باید دنبال این کار باشد، غیر از وابستگی به جریان قدرت و ثروت هست و امام جمعه در مقام تشویق کارآفرینان باید اقدام کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها