محمد غلام نیا- دبیر هیئت صلح استان ایلام گفت: هیئت صلح استان ایلام به عنوان اولین هیئت صلح استان در سطح کشور حائز رتبه برتر کشوری شده است.

 رتبه برتر هیئت صلح استان در کشور

جبار کارزانی در بازدید از دفتر دفتر روزنامه قدس و سایت قدس آنلاین، با بیان اینکه هیئت صلح استان در اوایل سال ۱۳۸۹ با تأسی از آیات الهی و با الهام از معصومین برای اهداف عام المنفعه و خدمت به جامعه تشکیل شده است، افزود: پس از رایزنی های فراوان با سران و بزرگان، مصلحان، معتمدین ایلات مختلف استان ایلام این هیئت تشکیل شد.

دبیر هیئت صلح استان با اشاره به اینکه در استان ایلام همواره  ریش سفیدان  و بزرگان در مراسمات صلح جایگاه ارزنده ای داشته اند، یادآور شد:  این هیئت فارغ از اصول اداری و رسمی صلح و سازش، نسبت به رفع مشکلات آحاد جامعه اقدام می کند.
کارزانی گفت: نقش بزرگان در چند دهه اخیر در صلح و دوستی، ایجاد وحدت و همدلی بین طوایف مختلف جامعه ستودنی است و ما وظیفه داریم این راه را ادامه دهیم.
وی بیان داشت: خوشبختانه بعد از رایزنی های فراوان و نشست های مقدماتی و همراهی و همکاری مقام های قضایی و انتظامی و سیاسی استان این هیئت با  بالغ بر ۱۰۰ نفر عضو اصلی شورای مرکزی آغاز به کار کرد.
دبیر هیئت صلح استان با بیان اینکه در هر شهرستان ۳۰ تا ۶۰ نفر از معتمدین و برزگان و مصلحان این مجموعه را همراهی می کنند، تصریح کرد: در هر شهرستان دبیر هیئت، عهدار امور اجرای و هماهنگی با مقامات مسئول و دبیر هیئت صلح استان می باشد.
کارزانی گفت: قریب به ۷۰۰ نفر در استان عضو اصلی این تشکیلات و نزدیک به ۳۰۰ نفر عضو افتخاری می باشند.
 وی با اشاره به اینکه تشکیل این هیئت در استان با حمایت های مادی معنوی نماینده ولی فقیه دراستان استاندار محترم، مدیرکل دادگستری، دادستان محترم مرکز استان، فرماندهی انتظامی،  ائمه جمعه در شهرستانهای تابع  و سایر مسئولین استان بوده است، یادآور شد: در اولین همایش صلح و سازش کشور که در سالن اجلاس سران برگزار گردید هیئت صلح استان ایلام حائز رتبه برتر و تندیس ویژه صلح در کشور را دریافت کرد.
دبیر هیئت صلح استان با اشاره به اینکه هیئت صلح استان زیر نظر ستاد ملی(صبر) صلح" بخشایش" رضایت" می باشد، افزود: هیئت صلح استان قبل از آغاز به کار این ستاد کار خود را در استان شروع کرده است.
جبار کارزانی ادامه داد: از آغاز به کار این هیئت ۵۰ فقره پرونده قتل به صورت رسمی به این دبیرخانه ارجاع داده شده که با پیگیری مصلحان و برزگان این هیئت ۲۴ فقره (۵۰ درصد) این پرونده های منجر به صلح و سازش گردیده است.
وی گفت: در چهار ماه نخست سال جاری دو فقره قتل در استان منجر به صلح و دوستی شده است.

وی با بیان اینکه آخرین پرونده  قتلی که به این هیئت ارجاع داده شد مربوط به جوانی از خانواده برزگ فرجی در بخش چوار بوده است، یادآور شد: این خانواده بزرگ با احترام به امام مهربانی ها(امام رضا) و خادمان بارگاه منور رضوی، بزرگان، مصلحان  و... در نهایت خلوص و علیرغم مشکلات فراوان، از خون  جوان خود گذشتند که با استقبال و عکس العمل خوب مردم استان روبرو شد.
دبیر هیئت صلح استان گفت: بعد از پرونده های قتل بیشترین پرونده های ارجاعی به این هیئت پرونده های مربوط به مسائل خانوادگی است.
 وی گریزی هم به مسائل امنیتی در استان زد و یادآور شد: خوشبختانه با همراهی مسئولان استان برخی از مسائل امنیتی  فارغ از هرگونه حجمه و در کمال صلح و دوستی بین اقوام منجر به صلح و سازش شده است.
کارزانی نقش بزرگان و معتمدان با توجه به ایلیاتی بودن استان را بی بدیل دانسته و اظهار داشت: نقش خیرین نیک اندیش استان و سایر استان های همجوار در ایجاد روحیه وحدت و همدلی را بین ایلات مثال زدنی است.
دبیر هیئت صلح استان با اشاره به اینکه با فرهنگ سازی مطلوب و استفاده از پتانسیل موجود در استان و بالا بردن صعه صدر در بین جامعه شاهد کاهش این گونه پرونده ها هستیم، یادآور شد:  هیئت صلح استان که یک هیئت مردم نهاد بوده و حائز رتبه اول عملکرد در سطح استان است.
 وی در پایان از همکاری و همراهی نماینده ولی فقیه و امام جمعه ایلام، استاندار پرتلاش مدیرکل دادگستری و دادستان محترم مرکز استان، فرماندهی انتظامی و مدیرکل صدا و سیمای مرکز ایلام و همه رسانه ها شنیداری و دیداری  به خاطر  پشتیبانی، مساعدت و حمایت از این هیئت مردم نهاد تشکر و قدردانی نمود.

برچسب‌ها