خراسان شمالی- ۷۰ درصد زردی کودکان به دلیل باورهای غلط و عوامل محیطی و ۳۰ درصد به دلیل عوامل پاتولوژیک است که به راحتی توسط پزشک قابل پیشگیری و درمان است.

۷۰ درصد زردی کودکان به دلیل باورهای غلط و عوامل محیطی است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، پزشک فوق تخصص نوزادان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: زردی یا ایکتر، بیماری است که در نوزادان به طور مستقیم یا غیرمستقیم بروز می کند و ممکن است ناشی از بیماری‌های کبدی و یا ثانویه به لیز بیش از حد گلبول های قرمز باشد.

دکتر حجت الله احتشام منش افزود: ناسازگاری های خونی بین مادر و نوزاد، زایمان سخت، سابقه تعویض خون مادر و یا بستری فرزند قبلی و ... از دلایل ایجاد زردی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه شناسایی عوامل خطر بهترین راه درمان بیماری است، تصریح کرد: زردی که بر اثر همولیز ایجاد می‌شود، عوارض خطرناکی به همراه دارد و بیلی روبین به طور غیر مستقیم بالا رفته و در مغز رسوب می کند و باعث ایجاد بیماری کرن ایکتروس می شود.

احتشام منش بر جدی گرفتن و پیگیری زردی نوزاد در روز نخست تولد تاکید کرد و اظهار داشت: زردی که از ناحیه ناف نیز بگذرد خطرناک است و باید جدی گرفته شود.

وی به تصور اشتباه عموم در خصوص مصرف ترنجبین اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از افراد به طور اشتباه تصور می کنند، ترنجبین در پیشگیری از زردی نوزادان موثر است، این در حالی است که ترنجبین جاذب آب است و بدن را با کم آبی مواجه می کند.

وی قنداق کردن را در بروز زردی موثر دانست و عنوان کرد: قنداق کردن علاوه بر ایجاد در رفتگی لگن باعث بسته شدن منافذ پوستی، از دست دادن آب بدن و افزایش احتمال ابتلا به زردی نوزادان می شود.

احتشام منش خاطرنشان کرد: مصرف شیرخشت، ترنجبین، آب قند، آب انار و... نه تنها درصد ابتلا به زردی را کاهش نمی‌دهد بلکه ممکن است زمینه آن را فراهم  فراهم آورد.

برچسب‌ها