مسئولان و متولیان بخش خصوصی در استان خراسان رضوی می گویند ۳۷ شرکت یا واحد تولیدی با وجود فعالیت در این استان مالیات خود را در تهران یا استانهای دیگر پرداخت می کنند که موجب پایمال شدن حق استان در این زمینه شده است.

سهم خراسان رضوی از مالیات ۳۷ شرکت استان صفر است

آنان معتقدند خراسان رضوی با توجه ظرفیت های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی آن به استان درآمدزا و ثروتمند می ماند اما به دلیل مشکلات متعدد متناسب با ظرفیت های خود درآمدزا نبوده و سهمی که از پرداخت مالیات کشور دارد، مبتنی بر درآمدهای واقعی آن نیست.

بخش عمده ای از درآمدهای دولت از محل پرداخت مالیات تامین می شود و بیشتر مودیان در این حوزه تولیدکنندگان و کارمندان هستند که فرار مالیاتی عده ای، فشار را بر این دو گروه بویژه تولیدکنندگان مضاعف کرده است.

در کنار همه مشکلاتی که از نظر اقتصادی و هزینه های سربار، تولیدکنندگان و سایر مودیان مالیاتی خراسان رضوی را آزار می دهد، پرداخت مالیات ۳۷ شرکت این استان در استان های دیگر و حذف مالیات آنها از درآمدهای استان است.

دو سال است که قانون بازگشت پرونده های مالیاتی شرکت ها به محل فعالیت آنها در استانها تصویب شده که براساس آن پرونده مالیاتی ۳۷ شرکت یا واحد تولیدی خراسان رضوی باید به این استان بازمی گشت اما هنوز این مهم به طور کامل محقق نشده است.

خراسان رضوی از نظر درآمد توانمند نیست

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در این باره گفت: درصد تحقق درآمدهای استان در چند سال اخیر، خیلی مثبت نبوده است و به نظر می رسد یا دستگاه وصول کننده درآمدها مشکل داشته یا پیش بینی های درآمدی اشتباه بوده است.

رضا جمشیدی افزود: نظر کارشناسانه این است که پیش بینی های درآمدی برای استان خراسان رضوی طی چند سال اخیر اشتباه بوده زیرا ۹۲ درصد درآمدهای استان درآمد مالیاتی است.

وی اظهار داشت: در قانون بودجه میزان درآمدهای سال جاری نسبت به عملکرد سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است ولی هیچ نظر کارشناسی تایید نمی کند که استان خراسان رضوی قادر است امسال ۵۰ درصد بیشتر از عملکرد پارسال وصول درآمد داشته باشد لذا لازم است در برآوردهای مالیاتی و برآوردهای درآمدهای استانها، توازن ایجاد شود.

وی گفت: استان خراسان رضوی ۶ درصد از درآمد ناخالص و هشت درصد جمعیت کشور را در اختیار دارد و تولید ناخالص سرانه خراسان رضوی ۷۵ درصد میانگین کشور است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی افزود: منابع بانکی استان ۴ درصد منابع بانکی کشور است و این استان از نظر تفاوت درآمد بر هزینه یک خانوار رتبه بیست و هشتم را بین استانهای کشور دارد.

جمشیدی اظهار داشت: همه این ارقام نشان می دهد که خراسان رضوی برخلاف تصور عمومی به طور نسبی استان توانمندی نیست، این در حالی است که بدون احتساب استان تهران، خراسان رضوی حدود ۷.۵ درصد از منابع مالیاتی کشور را باید وصول کند.

وی گفت: سهم خراسان رضوی از بخش تولید در کشور ۶ درصد، از اعتبارات کشور پنج درصد، از منابع بانکی کشور چهار درصد ولی در وصول مالیات ۷.۳ درصد است و به همین دلیل این استان طی ۱۰ سال اخیر در هیچ سال موفق به وصول درآمد پیش بینی شده نشده است.

وی دلیل دیگر وصول نشدن درآمدهای پیش بینی شده خراسان رضوی در سالهای گذشته را عدم اجرای تبصره ۶ قانون مالیات دانست و افزود: این قانون در سالهای ۹۷ و ۹۸ دولت را مکلف کرده که دفاتر مالیاتی شرکت هایی را که محل درآمدشان در خراسان رضوی است به این استان منتقل کند.

جمشیدی اظهار داشت: ۳۷ شرکت به رغم اینکه در این استان فعالیت دارند، دفاتر حساب مالیاتی آنها در خارج از خراسان رضوی بررسی می شود لذا این استان از سهم پرداختی مالیات آنها بی بهره است و عدم تحقق این مهم فشار را بر دیگر مودیان مالیاتی افزایش می دهد.

وی گفت: ما مدعی هستیم که می توانیم خراسان رضوی را به صورت خودگردان اداره کنیم به شرطی که الزامات آن در اختیار ما قرار گیرد.

سهم مالیات خراسان رضوی واقعی شود

پنج هزار و ۸۰۷ پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری ۱۹۷ هزار و ۵۳۵ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۹۷ هزار و ۳۱۴ نفر در این استان وجود دارد و سهم شاغلین در بخش صنعت و معدن استان ۳۵.۶ درصد از کل اشتغال و سهم این بخش از کل ارزش افزوده استان ۱۴.۳ درصد است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت های استان در بخش تولید، بر تعیین سهم مالیات این استان بر اساس تغییر و تحولات مثبت و منفی آنها تاکید کرد.

غلامحسین شافعی گفت: هنوز سهم واقعی استان‌ ها از مالیات کل کشور تعیین نشده است زیرا بر اساس تغییر وتحولاتی که در استانی مانند خراسان رضوی انجام گرفته باید سهم مالیات پرداختی آن کاهش می یافت اما چنین اتفاقی رخ نداده است.

وی افزود: خراسان رضوی در یک زمان مرکز موسسات مالی و اعتباری بود که این موسسات بخشی از مالیات استان را پرداخت می کردند ولی اکنون بیشتر این موسسات وجود ندارند.

وی اظهار داشت: پروژه های بزرگی نیز مانند شرکت پدیده در خراسان رضوی در حال اجرا بود اما در ادامه کار با مشکل مواجه شد که آن هم سهم قابل توجهی را از مالیات داشت.

شافعی گفت: ۹۵ درصد واحدهای اقتصادی در خراسان رضوی مربوط به بخش خصوصی است که اغلب آنها کوچک هستند و واحدهای بزرگ اقتصادی در این استان مالیات خود را در تهران پرداخت می‌ کنند که این امر تاثیر مستقیم در مالیات وصولی خراسان رضوی دارد.

وی افزود: در صورتی که در نحوه پرداخت مالیات واحدهای بزرگ خراسان رضوی تجدید نظر نشود، فشار بسیار به امور مالیاتی استان وارد خواهد شد و واحدهای کوچک اقتصادی را نیز تحت فشار قرار خواهد داد.

مالیات بهترین منبع برای درآمد

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی نیز گفت: اقتصاد مقاومتی سه مولفه پررنگ شامل کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت، تکیه بر تولید و ظرفیت های داخلی کشو و مبارزه با فساد دارد.

یحیی یعقوب نژاد افزود: در محور اول سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان یک سازمان حاکمیتی و عمده ترین تامین کننده درآمدهای عمومی کشور نقش بسیار پررنگ و کلیدی دارد و براساس قوانین بالادستی باید اقتصاد و ظرفیت های اقتصادی کشور را به گونه ای سامان دهد که وابستگی اقتصاد کشور به نفت کاسته و درآمدهای داخلی بیشتر شود.

وی اظهار داشت: بهترین منبع داخلی برای تامین درآمدها و هزینه های کشور مالیات است که مبتنی بر ثروت، مصرف و درآمد می باشد لذا با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی و تحریم های ظالمانه ای که بر کشور تحمیل شده، تنها راهی که برای ما باقی مانده این است که به ظرفیت های داخلی کشور اتکا کنیم.

وی گفت: با توجه به ظرفیت اقتصادی و رکود در بخش تولید و اقتصاد باید بررسی کرد که با چه نسخه ای می توان درآمدهای کشور را افزایش داد.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی افزود: مالیات تنها وسیله کسب درآمد نیست بلکه یک ابزار اعمال سیاست های اقتصادی است، در کنار تامین درآمد از طریق مالیات، در متن قانون مالیات های مستقیم، بسته های حمایتی و تشویق ها و معافیت های خوبی برای حمایت از تولید، سرمایه گذاری و اشتغال وجود دارد که حمایت کننده واحدهای تولیدی و بخش های مولد اقتصادی کشور هستند.

تحقق ۷۲ درصد از درآمدهای مالیاتی استان

یعقوب نژاد اظهار داشت: پارسال درآمد پیش بینی شده برای خراسان رضوی ۳۱ هزار میلیارد ریال بود که ۹۴ درصد آن و معادل ۲۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال محقق شد و در چهار ماه امسال نیز درآمد در نظر گرفته شده ۱۴ هزار میلیارد ریال بود که ۷۲ درصد آن محقق شد.

وی گفت: طی ۶ سال گذشته با استفاده از ظرفیت هایی که در قانون مالیات مستقیم وجود داشته است، حدود ۶۵ هزار میلیارد ریال در قالب معافیت ها، تغییرات و ترجیحات قانونی به فعالان اقتصادی در بخش تولیدی داده شده که به منزله مالیات معکوسی است که از سوی دولت در قالب معافیت ها به واحدهای اقتصادی پرداخت شده است.

وی افزود: در دو سال اخیر حدود ۹۸۰ میلیارد ریال برای پیمانکاران خراسان رضوی که بدهی مالیاتی داشتند با اوراق تسویه خزانه تهاتر شده است.

یعقوب نژاد اظهار داشت: در ۶ سال اخیر چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال مالیات به صادر کنندگان خراسان رضوی برگشت داده شد زیرا صادرات مشمول قانون مالیات نرخ صفر است و  صادر کننده کالا نه تنها مالیات پرداخت نمی کند بلکه پولی را که بابت تامین نهاده ها داده است، براساس مقررات قانونی به وی مسترد می شود.

وی گفت: در ۲ سال اخیر براساس سیاست سازمان امور مالیاتی مبنی بر حمایت از فعالیت های اقتصادی سالم، ۱۵ هزار میلیارد ریال بدهی فعالان اقتصادی اغلب در بخش تولیدی که توانایی پرداخت نقدی آن را نداشتند، به صورت اقساط طولانی مدت درآمده و این کار در قالب تفویض اختیاراتی که سازمان امور مالیاتی به این اداره کل داده برای همه بخشهای تولیدی انجام شده است.

نتیجه بررسی ۳۷ شرکت مالیات گریز استان

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی افزود: ظرفیتی در بند ه تبصره ۶ بودجه سال ۹۷ بوجود آمد و در بودجه سال ۹۸ نیز تکرار شد که مبتنی بر قرار گرفتن محل پرداخت مالیات شرکتها در محل فعالیت آنها بود.

یعقوب نژاد اظهار داشت: اراده سازمان امور مالیاتی کشور بر این است که این قانون به درستی اجرا شود لذا مکاتباتی بین ادارات کل مالیاتی انجام شد.

وی گفت: در اجرای این قانون برخی پرونده های مالیاتی شرکتهای استان های دیگر در خراسان رضوی است که آنها هم درخواست بازگشت دارند و تعدادی از پرونده های مالیاتی شرکت های خراسان رضوی در استان های دیگر است که درخواست بازگشت آنها داده شده است.

وی افزود: از ۳۷ پرونده مربوط به خراسان رضوی تاکنون چهار پرونده به این استان بازگشته و محل پرداخت مالیات آنها خراسان رضوی تعیین شده و بازگشت سایر پرونده ها نیز در دست بررسی است.

منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها