تحلیلگران آمریکایی معتقد هستند اختلاف نظر آمریکا با انگلیس و دیگر متحدانش درخصوص ائتلاف نظامی دریایی برای اسکورت کشتی‌ها در آب‌های جنوب ایران، باعث عمیق‌تر شدن شکاف بین آنها شده است.

تحلیلگران آمریکایی: اختلاف آمریکا و متحدانش بر سر ایران در حال افزایش است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، مخالفت بریتانیا در همراهی با رویکرد تند دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» باعث شده تحلیلگران و کارشناسان سیاسی درباره آینده «روابط خاص» واشنگتن و لندن احساس نگرانی کنند.

«ایلان گلدنبرگ» مقام پیشین وزارت خارجه و مدیر کنونی برنامه امنیت خاورمیانه در «مرکز امنیت نوین» آمریکا به نشریه «هیل» گفت: «اینکه آمریکا و نزدیک‌ترین متحدش [انگلیس] نمی‌توانند بر سر چنین موضوع بنیادینی با هم کار کنند، نشانه وحشتناکی است».

گلدنبرگ ضمن اشاره به اظهارات چند روز پیش «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه انگلیسی‌ها باید خودشان از کشتی‌هایشان حفاظت کنند، توضیح داد: «این [اظهارات] نشان می‌دهد که روابط [آمریکا و انگلیس] هم‌اکنون در چه وضعیتی قرار دارد».

وی با بیان اینکه متحدان آمریکا نگرانند که با مشارکت در طرح ائتلاف دریایی این کشور، به تقابل نظامی احتمالی واشنگتن با تهران کشیده شوند، اظهار داشت: «آنها نگرانند که اگر کاری مانند عملیات آزادی ناوبری برای حفاظت از کشتی‌های بریتانیایی انجام دهند، در صورت اشتباه پیش رفتن جایی از کار و وقوع یک درگیری، آمریکا آنها را به داخل آن بکشاند».

«جان آلترمن» کارشناس امنیت بین‌المللی در اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» نیز به این نشریه گفت که تعلل انگلیس در پیوستن به گشت دریایی آمریکا نشان‌دهنده فاصله روزافزون بین واشنگتن و متحدانش بر سر موضوع ایران است.

آلرتمن با بیان اینکه در دوران گذشته عدم قطعیت در حوزه خلیج فارس باعث ایستادن کشورها در کنار آمریکا می‌شد، تصریح کرد اما اکنون بی‌اعتمادی به تمایلات آمریکا و تشکیک در کمک‌رسانی واشنگتن به کشورهایی که مورد انتقام [ایران] قرار می‌گیرند، باعث شده واکنش‌هایی مختلفی را شاهد باشیم.

وی در این باره توضیح می‌دهد: «بخشی از آن به دلیل هراس از کشیده شدن به اقدام [نظامی] آمریکا علیه ایران و بخشی دیگر به دلیل نگرانی از انتقام گرفتن ایران به‌خاطر همراهی آنها با ایالات متحده و همچنین عدم حمایت واشنگتن است. این یک وضعیت باخت-باخت است».

«آدام کینزینگر» عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز با ابراز نگرانی از وجود نشانه‌هایی از شکاف بین واشنگتن و متحدانش در موضوع ایران، اذعان کرد: «معتقدم که اگر چنین چیزی درست باشد، نشانه بدی است».

دولت انگلیس روز دوشنبه به کشورهای اروپایی پیشنهاد داده بود تا ناوگان دریایی با ماموریت حفاظت از کشتی‌های تجاری عبوری از تنگه هرمز و خلیج فارس ایجاد کنند تا از تکرار حوادثی مشابه توقیف نفتکش آنها توسط ایران رخ ندهد.

نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه بیست‌وهشتم تیرماه به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی بندرعباس، یک نفتکش تحت پرچم انگلیس را در نزدیکی تنگه هرمز و به دلیل نقض قوانین و مقررات دریانوردی توقیف کرد. این اقدام دو هفته پس از آن صورت گرفت که نیروهای ویژه ارتش انگلیس به یک کشتی حامل نفت ایران که از آب‌های بین‌المللی نزدیک «جبل طارق» در حال گذر بود حمله کرده و آن را توقیف کردند.

رویترز همچنین چندی پیش به نقل از منابع متعددی در کشورهای متحد آمریکا گزارش داده بود که به دلیل اینکه مشارکت در پیشنهاد واشنگتن برای تشکیل ائتلاف دریایی، به زعم تهران اقدامی ضد ایرانی است، این دولت‌ها تمایل چندانی برای همراهی با آمریکا ندارند. (جزئیات بیشتر)

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها