کارخانه کاشی طوس قوچان که در سال‌های اخیر با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده، پس از تعطیلی چندین ماهه دوباره روند تولید را آغاز کرده است.

  خرید و فروش ماشین‌آلات کارخانه‌های بدهکار توسط  شرخرها

از این رو خبرنگار ما به همراه جمعی از مسئولان شهرستان قوچان از این واحد صنعتی بازدید کردند و در جریان روند تولید و مشکلات آن قرار گرفتند. نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که در محل کارخانه کاشی طوس قوچان با حضور مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان تشکیل شده بود، گفت: در این شرایط تحریم که تأمین قطعات غیرممکن یا بسیار سخت است، بانک‌ها با توقیف ماشین‌آلات واحدهای بدهکار صنعتی بزرگ مانند هپکو اراک و چوب مازندران، همه فعالیت آن‌ها را متوقف کرده و این موضوع سبب نفوذ شبکه شرخرها برای خرید ماشین‌آلات این واحدها و سپس اوراق و فروش قطعات آن‌ها در داخل یا خارج کشور شده است.

هادی شوشتری افزود: به منظور دریافت تسهیلات برای کارخانه کاشی طوس قوچان جلسات متعددی با بانک عامل این واحد صنعتی برگزار کردیم که متأسفانه سرپرستی بانک عامل در استان همکاری لازم را با این واحد صنعتی انجام نداد و برای تهیه سرمایه در گردش و پرداخت معوقات با تغییر بانک عامل، در حال رایزنی برای دریافت ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای آن هستیم.

حجت‌الاسلام ابوالفضل آذری، رئیس دادگستری شهرستان قوچان نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر در اجرای احکام دادگستری ۱۹۲ پرونده درخصوص بدهی کارخانه کاشی طوس به کارگران وجود دارد با تفاهمی که با کارگران صورت پذیرفت، بدهی آن‌ها در حال پرداخت است و در حال حاضر تنها پرونده دو نفر در اجرای احکام در حال پیگیری است. وی افزود: اگر واحدهای صنعتی اقدام به اشتغال‌زایی کنند شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهیم بود، چرا که در حال حاضر عامل اصلی ۹۰ درصد پرونده‌های موجود در دادگستری، بیکاری است که با ایجاد اشتغال شاهد کاهش جرایم خواهیم بود.

آذری تصریح کرد: اگر قرار بر حمایت از تولید ملی است، باید همه با هم به رونق تولید کمک کنیم، اما در برخی از پرونده‌ها شاهدیم بانک‌ها با توقیف اموال واحدهای صنعتی، این تجهیزات را به دلیل ناآگاهی به ارزان‌ترین شکل به‌عنوان ضایعات به فروش می‌رسانند، این در حالی است که در برخی از پرونده‌ها شاهد عدم کارشناسی درست قیمت‌ها بوده‌ایم. چندین جلسه نیز با بانک‌ها در قالب کارگروه حمایت از تولید داشته‌ایم و اعلام کرده‌ایم که بانک‌ها با توقیف کارخانه به طلب خود نمی‌رسند و باید با واحدهای صنعتی تعامل داشته باشند  تا روند تولید ادامه پیدا کند.

شایان ذکر است روزنامه قدس تاکنون گزارش‌های متعددی در خصوص مشکلات این واحد صنعتی به چاپ رسانده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها