درحالیکه رژیم آل سعود مجبور است در قبال آمریکا کرنش کند و برای بقای خود سالانه چندصد میلیارد دلار به عنوان باج پرداخت کند، این رژیم در صدد جبران باج دهی از طریق باج خواهی از شهروندان و مخالفان خود است.

 سیاست آل سعود برای بقا، باج‌دهی به آمریکا باج‌خواهی از شهروندان

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، از زمانی که دونالد ترامپ بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا تکیه زد، در قبال عربستان سعودی موضع باج خواهانه داشته و همواره به مقامات آل سعود تأکید کرده است که اگر ما نباشیم حکومت شما بیشتر از چند روز دوام نخواهد داشت.

گرچه سیاست آمریکا در تمام ادوار بر همین منوال بوده است، ولی هیچ یک از دولت‌ها به اندازه ترامپ در باج خواهی صراحت لهجه نداشته‌اند و هیچ یک از رؤسای جمهور آمریکا تا این حد از رسانه‌ها و تریبون‌های رسمی اعلام نکرده بود که عربستان باید بهای حمایت ما از خود را بپردازد.

جدای از اموالی که رژیم عربستان به صورت آشکار و پنهان و به اسم سرمایه‌گذاری در آمریکا به دولت این کشور پرداخت می‌کند، معامله‌های سنگین و چند صد میلیارد دلاری سلاح نیز یکی دیگر از راه‌های باج خواهی آمریکا از آل سعود است. تسلیحاتی بلا استفاده برای عربستان که آن را به بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان تبدیل کرده است.

درحالیکه رژیم آل سعود مجبور است در قبال آمریکا کرنش و برای بقای خود سالانه چندصد میلیارد دلار به عنوان باج و هزینه حمایت، پرداخت کند، این رژیم در صدد جبران باج دهی از طریق باج خواهی از شهروندان و مخالفان خود است و به اشکال مختلف از آنها باج خواهی می کند.

وبگاه سعودی «مرآة الجزیره» در گزارشی به فشارهای مقامات سعودی بر خانواده مخالفان رژیم در خارج از کشور و باج خواهی از آنان پرداخته، می‌نویسد: مقامات رژیم فشارها و باج خواهی خود از خانواده تعدادی از شخصیت ها و مخالفان این رژیم را که در خارج از کشور حضور دارند، دیگربار تشدید کرده است.

براساس آنچه در حساب توئیتر «زندانیان اندیشه» منتشر شده و در فضای مجازی دست به دست می‌شود، مقامات رژیم سعودی دور جدیدی از باج خواهی‌ها و فشارها علیه خانواده تعدادی از شخصیت‌های برجسته و معارض در خارج را آغاز کرده و از آنها خواسته است تا به صورت علنی از فرزندان خود اعلام برائت کنند.

اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که مقامات سعودی از خانواده سه معارض باج خواهی کرده‌اند که ابتدا به خاطر ترس از آنکه این خانواده‌ها مورد آزار و اذیت مأموران قرار نگیرند، نام و نشان آنها اعلام نشده است، اما پس از این، حساب کاربری مربوط به مسائل زندانیان آل سعود فاش کرد که مقامات سعودی اعضای خانواده «حمزه الکنانی» فعال و معارض سعودی را پس از چندین بار بازجویی تهدید کرده‌اند به صورت علنی از فرزندن خود و فعالیت های او اعلام برائت کنند و از حمزه کنانی بخواهند تا حساب کاربری خود را مسدود و پس از بازگشت به کشور خود را تسلیم مقامات سعودی کند.

مقامات آل سعود غالبا با اعمال فشار بر خانواده معارضان و اجبار آن ها بر اعلام برائت از فرزندان خود، بر معارضان و مخالفان خود در خارج از کشور فشار وارد کرده و از آنها باج خواهی می کنند.

«عبدالعزیز الحضیف» یکی دیگر از فعالان و معارضان سعودی نیز پیش از این فاش کرده بود که خانواده او از سوی رژیم حاکم به شدت تحت فشار قرار دارد و از اعضای خانواده‌اش خواسته شده است تا از او اعلام برائت کنند.

«غانم الدوسری» دیگر معارض سعودی مقیم خارج نیز اعلام کرده بود که افرادی از جانب دیوان ملکی به منزل پدر او رفته‌اند و خانواده‌اش را مجبور کرده‌اند تا مقابل دوربین از فرزند خود اعلام برائت کنند. گفتنی است از زمان انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولی عهد سعودی، سرکوب و بازداشت مخالفان و شهروندان این کشور به شکل بی‌سابقه‌ای تشدید شده و طی دو سال گذشته صدها نفر بازداشت و روانه زندان شده‌اند و اطلاعی از سرنوشت و روند قضایی جاری در مورد آنها وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها