وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سرانه فضای فرهنگی و هنری کشور زیر یک متر و بر حسب سانتیمتر است؛ در حالی که فرهنگ و هنر و ادبیات روح و تن آدمی است و ایران را با این ویژگی‌ها می‌شناسند.

سرانه فضای فرهنگی کشور سانتی‌متری است

قدس آنلاین : به گزارش ایبنا، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با هنرمندان شهرستان‌های شرق هرمزگان، با بیان اینکه جای جای ایران مهد فرهنگ و هنر است، گفت: با اینکه همت من بر این بوده که دیدارهای استانی خود را به شکل‌های دوروزه برنامه‌ریزی کنم و این ارتباط گسترده شود، اما وقت اجازه بازدید از تمام نقاط را نمی‌دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دغدغه کم بودن زیرساخت‌های حوزه فرهنگ و هنر درست و اساسی است، تصریح کرد: سرانه حوزه فضای سبز در ایران ١١ متر برای هر نفر است، سرانه فضای آموزشی کشور با وجود تمام کمبودهای ٥ متر و سرانه فضای ورزشی بیش از یک متر مربع است اما سرانه فضای فرهنگی و هنری زیر یک متر و بر حسب سانتیمتری است در حالی که فرهنگ و هنر و ادبیات روح و تن آدمی است و ایران را با این ویژگی‌ها می‌شناسند.
وی گفت: اگر به خلق هنرهای جدید و حفظ هنرهای سنتی نیندیشیم ایران را در گذشته تاریخی خود دفن خواهیم کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: برای گسترش روح ابتکار و خلاقیت در نسل جدید ایران به تقویت فرهنگ و هنر نیازمندیم. 
صالحی اذعان کرد: توسعه ایران و ایرانی با دیگر اقلیم‌ها متفاوت است و توسعه ایران باید رنگ و بوی فرهنگ و هنر و آمیخته با ادبیات و موسیقی داشته باشد. 
وی گفت: زیرساخت‌های حوزه فرهنگ مقدمه‌ای برای جهش در حوزه‌های دیگر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ایران همواره در مسیر تنش‌زدایی حرکت می‌کند اما بدعهدی دیگران ما را با مشکل مواجه کرده است در حالیکه ایران مسیری را گام به گام با عقلانیت و تدبیر پیش می‌برد.
صالحی با ذکر اینکه قدم‌هایی برای زیرساخت‌های فرهنگی برداشته شده است، بیان داشت: زیرساخت‌های استان را با مقدورات موجود بسنجید اما در تلاش هستیم که سرعت بیشتری بگیرد و کارهای نیمه تمام سریع‌تر انجام شود.
وی با بیان اینکه مزه اتفاقات خوب را تلخ نکنیم، تشریح کرد: این مکان برای هنرمندان و هنردوستان این شهرستان فراهم شده است و پلاتو نیز مجهز خواهد شد و مجموعه‌ای که شامل فرصت‌های جدید احداث شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده است، سینماهای امید چندسالنه در کمتر از یکسال شکل خواهد گرفت و در تلاش هستیم با این نگاه فرصت‌های را بیشتر کنیم.
صالحی عنوان کرد: در تفاهم‌نامه منعقد شده مجتمع فرهنگی سیریک و بشاگرد به عنوان پروژه دو ساله در نظر گرفته شد.
وی با ذکر اینکه صداقت مبنای اولیه حکومت و مردم است، گفت: ما نباید مواردی را که نمی‌توانیم به ثمر برسانیم را آغاز کنیم و باید بر اساس مقدورات تصمیم گرفته شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: مردم باید افتتاح پروژه‌ها و قول‌های مدیران را بر اساس مقدورات هر سال بررسی کنند و شرایط امسال به لحاظ فروش نفت نسبت به دو سال گذشته تفاوت‌های فراوانی داشته است. 
صالحی اذعان کرد: تکمیل ٤٢ خانه‌ فرهنگ روستایی نیمه تمام در این تفاهم‌نامه دیده شده است تا طی دو سال به اتمام برسند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که رویدادها را به استان‌ها و شهرستان‌ها پیش ببریم که در سال‌های بعدی به شکل جدی‌تری دنبال خواهد شد و امیدوارم این مسیر به بروز خلاقیت‌های بیشتری در سطح استانی و شهرستانی منجر شود.
صالحی با ذکر اینکه اقداماتی در این دو سال صورت گرفته است، گفت: سال ٩٥ مجموعه بیمه شوندگان در صندوق هنرمندان ٢٧٣ هزار نفر بود که در سال ٩٧ به ٤٢ هزار نفر افزایش یافتند.
صالحی عنوان کرد: ٣٨٧ نفر تسهیلات بلاعوض اعطا شده است و تفاهم‌نامه‌ای با صندوق کارآفرینی امید جهت رونق وام کارآفرینی منعقد شده است.
وی عنوان کرد: سال ٩٧ در حوزه حمایت از هنرمندان اقدامات خوبی انجام شد؛ در بخش بیمه تامین اجتماعی هنرمندان ٤٣ هزار نفر بیمه شدند یعنی حدود ٨٠ درصد افزایش نسبت به دو سال گذشته، ٢٢ هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی، ١١ هزار نفر تحت پوشش بیمه عمر و حوادث قرار دارند و پرداختی در حوزه بیمه نیز در سال ٩٧، ٥٤٨ میلیارد ریال است که بیش از دو برابر افزایش داشته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در حال حاضر چند صد نفر در حوزه هنر مشغول به فعالیت هستند و در تلاش هستیم که زمینه‌های خدمت به فرهنگ و هنر را افزایش دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها