عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: دو نرخی بودن قیمت ارز رانت و فساد را بوجود خواهد آورد و از طرفی نیز باعث شده است که کالاهای اساسی ارزان در اختیار مردم قرار نگیرند.

کالاهای اساسی همچنان گران در اختیار مردم قرار می گیرد

عبدالله حاتمیان در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت:کالاهای اساسی علی رغم ثبات قیمت ارز اما همچنان گران به مردم عرضه می شود.

وی تصریح کرد: نتیجه دو نرخی شدن قیمت ارز ، کالای ارزان نیست بلکه فساد و رانت است به طوری که مثلا در موضوع گوشت قرمز علی رغم اینکه سال گذشته ارز دولتی قابل ملاحظه ای به موضوع واردات گوشت تخصیص پیدا کرد اما عملا تاثیری در قیمت آن در بازار و برای مصرف کننده رخ نداد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار یعنی حدود ۱۶۸ هزار میلیارد تومان برای تامین کالاهای اساسی هزینه شد، اما هیچ تاثیری بر بازار نداشت زیرا  وقتی ارز دولتی برای واردات کالا تنها به افراد خاصی تعلق می گیرد و نظارتی هم بر این افراد خاص نمی باشد نتیجه آن وضعیت کنونی بازار است، زیرا این افراد با تسلط بر شیوه های دور زدن قانون تنها بخش اندکی از کالاهای وارداتی را به بازار عرضه می کنند و مابقی را احتکار و با قیمت های بالا به فروش می رسانند.

وی با بیان اینکه ارز دو نرخی در کشور باید تعطیل شود، تصریح کرد: در حالی که دولت با شش هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به دنبال ایجاد و رونق اشتغال در کشور است سال گذشته ده هزار میلیارد تومان تنها به واردات گوشت تخصیص پیدا کرد و عملا هم نتیجه ای برای کشور در برنداشت.    

حاتمیان درباره مقاومت دولت در برابر طرح توزیع کوپنی کالاهای اساسی نیز اظهار داشت: دولت مدعی است که شیوه توزیع کوپنی فساد به بار خواهد آورد درحالی که در حال حاضر واردات کالا با ارز دولتی فساد بزرگتری را بوجود آورده است. از طرفی به عقیده من دولت باید در زمینه تولید توجه بیشتری کند زیرا اگر تولید کننده انگیزه تولید داشته باشد بسیاری از نیازهای وارداتی کشور برطرف خواهد شد.

وی افزود: در حالی که قرار بوده است مجوز واردات  برنج در آبان ماه صادر شود اما دولت این مجوز را از مرداد ماه اغاز کرده است و این موضوع ممکن است بر تولید کننده تاثیر منفی داشته باشد.  

برچسب‌ها