سیستان و بلوچستان- هامون که همچون دریایی بی منت سالیانه بیش از ۱۲ هزار تن ماهی را به بیش از سه هزار خانواده صیاد و ساکنان اطرافش هدیه می‌کرد در طی سال‌های گذشته با ترک خوردن خاکش همه را خانه‌نشین کرد و مرگ ماهیانش موجب بیکاری بیش از ۱۵ هزار صیاد شده است.

«هامون» نفس ماهیان تازه وارد را گرفت

قدس آنلاین-گروه استان ها-بابک رحیمیان: همه‌ساله در فروردین‌ماه با جاری شدن سیلاب در رودخانه هیرمند و دریاچه هامون به‌طور طبیعی تعداد ماهی‌ها نیز رو به ازدیاد می‌گذارد و بر برکت هیرمند می‌افزاید اما دیری نمی‌پاید که با گرم شدن هوا و وزیدن بادهای ۱۲۰ روزه حیات میلیون‌های ماهی تکثیر یافته در این دریاچه به مخاطره افتاده و آن‌ها را به مرگ تدریجی محکوم می‌کند.

به دلیل افزایش دمای هوا و آغاز بادهای ۱۲۰ روزه میزان تبخیر از سطح دریاچه هامون و همچنین انهار سیستان افزایش‌یافته است و این دو عامل به همراه رسوبات باقیمانده در هیرمند هامون تشنه و حیات جانداران را بیش از گذشته تهدید می‌کند.

هرچند که فصل بهار با احیای بخشی از هامون یک‌بار دیگر صید و صیادی احیاء و رونق تازه‌ای گرفت اما با کاهش جریان آب  این روزها شاهد تلف شدن میلیون‌ها قطعه ماهی بر کف انهار و دریاچه هامون هستیم که دیدن این صحنه خاطر بسیاری از نظاره کنندگان را می‌آزارد.

 مدتی است در همین راستا بسیاری از حاضران درصحنه با ضبط تصاویری از این صحنه مسئولان را در فضای بسیاری از کاربران این پرسش را مطرح می‌زنند که آیا در رابطه با این ماهی‌ها و جفایی که در حق محیط‌زیست آن‌ها می‌شود سازمان محیط‌زیست وظیفه‌ای ندارد؟

هرز ماهی‌ها

در همین راستا مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سؤال که این سرمایه زیست‌محیطی را چگونه می‌توان حفظ کرد اظهار می‌کند: همه‌ساله با ورود آب به هامون شاهد رونق صیادی در منطقه هستیم که امسال هم از این قاعده مستثنا نبوده  و لذا  موجب اشتغال برای صیادان منطقه شد.

وحید پور مردان ابراز کرد: همراه با جریان آب و ورود ماهیانی باارزش اقتصادی به دریاچه یک سری ماهی نیز به نام (هرز ماهی) که فاقد هرگونه ارزش غذایی و اقتصادی است به دریاچه بانام «هرز ماهی» وارد دریاچه می‌شود که نام این آبزیان گویای عدم ارزش اقتصادی است.

وی افزود: در ادوار گذشته نیز همواره این اتفاق به‌کرات تکرار شده است و لذا انبوهی از ماهیان کوچک و فاقد ارزش اقتصادی با جریان سیل وارد انهار سده و سپس باگذشت زمان در چاله‌ها و گودی‌های تالاب هامون پس از تبخیر آب جان خود را از دست دادند.

مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: این ماهی  فاقد ارزش غذایی و شیلاتی و فقط کاربرد پودر ماهی دارد لذا بعد از خشک شدن تالاب هامون خیلی از حاشیه‌نشینان تالاب این ماهی‌ها را جمع‌آوری کرده و به کارخانه‌های پودر ماهی می‌فروشند.

وی بابیان اینکه این ماهیان بسیاری کوچک و اندازه آن‌ها از ۱۰ سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند ابراز کرد: اکثر ماهیان در کف دریاچه توسط افراد محلی جمع‌آوری می‌شود و این موضوع خود موجب درآمد زایی برای بومیان شده است.

برچسب‌ها