یزد - استاندار یزد با اشاره به عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی و اهتمام دولت برای حل معضل حاشیه‌نشینی در کشور، گفت: دغدغه مقام معظم رهبری در این خصوص باید باعث همگرایی دستگاه‌های مختلف و نهادهای شهری همچون شهرداری‌ها برای بهبود وضع زندگی در این مناطق شود.

"لفظ حاشیه‌نشینی "زیبنده  برخی از مناطق شهریزد نیست

به گزارش قدس آنلاین ، آیین رونمایی و بهره‌برداری از تجهیزات فرهنگی اجتماعی محلات حاشیه‌نشین شهر یزد، شامگاه چهارشنبه برگزار شد.

استاندار یزد در این مراسم با اشاره به عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی و اهتمام دولت برای حل معضل حاشیه‌نشینی در کشور، گفت: دغدغه مقام معظم رهبری در این خصوص باید باعث همگرایی دستگاه‌های مختلف و نهادهای شهری همچون شهرداری‌ها برای بهبود وضع زندگی در این مناطق شود.

محمدعلی طالبی با انتقاد از اطلاق لفظ حاشیه‌نشین به ساکنان برخی مناطق شهر گفت: برخی از این مناطق، پیشینه و هویت تاریخی دارند و جزو محلات و مناطق قدیمی شهر هستند و زیبنده نیست به دلیل وجود برخی مشکلات، از لفظ حاشیه‌نشینی برای تعریف این مناطق استفاده کنیم.

استاندار با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های مردمی برای حل معضلات مناطق حاشیه‌ای و کمتر برخوردار شهر استفاده کنیم، تصریح کرد: مردم زمانی برای همکاری و رفع مشکلات انگیزه دارند که ببینند مسئولان استان برای حل مشکلات آنها پیشقدم شده‌اند و برای بهبود وضع زندگی آنان تلاش می‌کنند.

وی خاطرنشان ساخت: اصلاح فرهنگی و ساختاری، تنها به تأمین تجیهزات سخت‌افزاری و تعویض کهنه و مستهلک با امکانات نو محقق نمی‌شود، بلکه باید تلاش کنیم این تغییرات، در اصلاح زندگی مردم منشأ اثر باشد.

حاشیه‌نشینی، یکی از پنج معضل اجتماعی است

فخرالسادات خامسی، مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد نیز در ابتدای این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در مناطق حاشیه‌ای شهر یزد گفت:حاشیه‌نشینی، یکی از پنج معضل اجتماعی است که رفع آسیب‌های آن مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است و ایشان همواره از مسئولان دولتی خواسته‌اند برای رفع این معضل تلاش کنند.

وی افزود: حاشیه‌نشینی، یکی از واقعیت‌های جامعه است که یک‌سری آسیب‌های اجتماعی را در پی داشته است؛ آمار بزه و جرم در این مناطق عمدتاً بیشتر از سایر نقاط شهری است و ناهنجاری‌های اجتماعی و شکستن ساختارها در این مناطق بیشتر دیده می‌شود.

خامسی، عدم توزیع عادلانه منابع و مهاجرت‌های بی‌رویه از روستاها و شهرهای کوچک‌تر را از دلایل ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم با اجرای طرح‌های مؤثر و عادلانه، زمینه‌ساز بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی ۴۰ هزار نفر از ساکنان مناطق حاشیه‌ای شویم.

در ادامه آیین رونمایی و بهره‌برداری از تجهیزات فرهنگی اجتماعی محلات حاشیه‌نشین شهر یزد، استاندار و مسئولان حاضر از تجهیزات خریداری شده برای کتابخانه عمومی علامه جعفری که در منطقه ویژه حسن‌آباد یزد واقع است، دیدن کردند.

گفتنی است، در راستای طرح‌های بهبود ساختارهای اجتماعی و فرهنگی مناطق حاشیه شهر یزد، مبلغ ۴۳۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ابلاغی وزارت کشور، برای نوسازی تجهیزات کتابخانه علامه جعفری اختصاص یافت که این مبلغ صرف خرید میز و صندلی مطالعه کودک و بزرگسال و تجهیزات فناوری اطلاعات در این کتابخانه شد.

ساختمان کتابخانه علامه جعفری یزد نیز در سال ۱۳۹۶ توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد نوسازی و بهسازی شده بود.

برچسب‌ها