اصفهان- هنگامی‌که سخن از بافت فرسوده به میان می‌آید خانه‌های مخروبه‌ای در ذهن تداعی می‌شود که به باور بسیاری شهروندان باید آن را در هم کوبید و از نوساخت اما واقعیت این است که بنا بر نظر کارشناسان نباید از این واژه استفاده کرد زیرا بافت فرهنگی و تاریخی شهری مانند اصفهان با آن گره‌خورده است.

سرنوشت بافت تاریخی با بافت فرسوده گره‌خورده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: اواخر سال ۹۶ دستور آغاز عملیات اجرایی طرح ملی بازآفرینی شهری در ۱۰ استان کشور ازجمله اصفهان باهدف احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد از سوی رئیس‌جمهور صادر شد.

از میان ۱۴ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در استان اصفهان هشت هزار و ۱۰۰ هکتار بافت فرسوده، سه هزار هکتار بافت تاریخی و سه هزار و ۷۸۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی است.

بر اساس برنامه ششم توسعه بیش از ۲۷۰ محله باید با اختصاص اعتبارات دولتی احیا شود، اما به دلیل شرایط سخت دریافت وام و با توجه به اینکه ۶۰ درصد املاک واقع در بافت ناکارآمد فاقد سند مالکیت است، امکان احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده از اصفهان کاهش چشمگیری پیداکرده است.

رونق گردشگری با احیای بافت فرسوده

بنا بر آمار شهرداری اصفهان نزدیک ۷۰ درصد بافت فرسوده شهر در مکان‌های توریستی و یا نزدیک به بناهای تاریخی است و این‌یک فرصت برای رونق و احیاء بافت فرسوده است.
در همین راستا کارشناسان گردشگری اعتقاددارند نقاطی که می‌تواند به بخش گردشگری تبدیل شود، اگر بافت فرسوده باشد نتیجه عکس می‌دهد، زیرا گردشگر نمی‌تواند از منطقه استفاده کند.

بنا بر نظر این کارشناسان توریستی که وارد شهر اصفهان می‌شود، برای دیدن بناهای تاریخی در بافت فرسوده اصفهان تردد خواهد کرد، ازاین‌رو بهتر است که تبدیل بافت‌ها انجام شود تا دیدگاه گردشگران را به شهر تغییر دهیم.

اصطلاح نادرست

در همین رابطه مدیر سابق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان بابیان اینکه عنوان بافت فرسوده اصطلاح درستی نیست، می‌گوید: متأسفانه کاربرد این اصطلاح به این دلیل است که بگویند بافت مخروبه است و باید خراب شود.

احمد منتظر بیان می‌کند: هیچ شکی نیست که بافت تاریخی هم مخروبه است اما باید تعمیر شده تا درست شود. حتی عنوان بافت قدیمی را نیز نباید به‌عنوان واژه پذیرفت بلکه فقط باید عنوان کرد که بافت، بافت تاریخی است یعنی در آن ارزش تاریخی وجود دارد، اما واژه‌هایی مثل بافت فرسوده یا بافت قدیمی را عمداً بکار می‌برند تا وقتی اجازۀ تخریب آن‌ها را صادر کردند کسی آن‌ها را زیر سؤال نبرد.

وی ادامه می‌دهد: حتی قوانینی هم که در خصوص بافت‌های تاریخی توسط وزارت کشور و شهرداری گذاشته می‌شود جنبه جهانی ندارد چراکه جنبه جهانی عنوان بافت فرسوده را بکار نمی‌برد.

وی ادامه می‌دهد: بافت فرسوده در اصل بافتی است که در زمان محمدرضا شاه پهلوی ساخته‌شده چون ساختمان‌ها را با آهن ساخته و آهن عمر ۲۵ سال دارد این بافت دچار فرسودگی شده یعنی خطر ریزش دارد لذا بافت فرسوده اصلاً ربطی به بافت تاریخی ندارد، اما اکنون این دو را عمداً باهم قاطی کرده‌اند تا پول بیشتری دریافت کنند.

وی می‌افزاید: متأسفانه سمینارهای بسیاری در خصوص بافت فرسوده و تاریخی هم در اصفهان برگزارشده در حالی بکار بردن بافت تاریخی در کنار بافت فرسوده صحیح نیست، در حال حاضر بافت تاریخی اصفهان در بدترین وضعیت قرار دارد و همه‌اش در حال تخریب است اما امیدواریم جوان‌ها حرکت کنند و اصطلاح بافت فرسوده را دور بیندازند یا دقیقه آن را معنا کنند و به بافت تاریخی بپردازند.

اصفهان رکورددار بافت فرسوده

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی اصفهان با اشاره به این‌که اصفهان بیشترین میزان بافت فرسوده در کشور را دارد می‌گوید: حدود ۱۰ درصد کل بافت‌های فرسوده کشور در اصفهان وجود دارد که از همین رو اقدامات زیربنایی برای احیا و بازآفرینی شهری در استان انجام و در هر شهرستان یک ستاد بازآفرینی تشکیل‌شده است.

ایمان طاهر اذعان می‌کند: اولویت وزارت راه و شهرسازی در سال جاری توجه به مسکن در بافت‌های فرسوده است و بیشتر در زمینه نوسازی این واحدها کار می‌کند.

وی می‌افزاید: از همین رو به ازای هر واحد تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی نوسازی بافت‌های فرسوده با سود ۹ درصد و ۵۰۰ میلیون ریال با سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود.  

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی اصفهان اظهار می‌کند: در همین راستا وزارت راه و شهرسازی سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات از صندوق توسعه ملی دریافت کرده که ۵۳۰ میلیارد ریال از آن به استان اصفهان اختصاص پیداکرده است.

وی بیان کرد: حدود ۱۰۰ میلیارد ریال از این مبلغ برای تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره تخصیص پیداکرده و ۴۳۰ میلیارد ریال هم به تعریف طرح‌های جدید در ۹ محله از شهرهای کاشان، شهرضا، اصفهان، خمینی‌شهر، نائین، بافران و سمیرم  اختصاص پیداکرده است.

برچسب‌ها