بورس تهران پس از ثبت روزی صفر درصدی در ابتدای هفته، امروز(یکشنبه) ۱۰۷۶ واحد (معادل ۰.۴ درصد) رشد کرد و در ارتفاع جدید ۲۵۵ هزار و ۵۳۰ واحد ایستاد.

روی خوش بورس به «حذف رانت»

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران روز جاری را درخشان پشت سر گذاشت و پس از ثبت روزی صفر درصدی در ابتدای هفته، امروز(یکشنیه) ۱۰۷۶ واحد (معادل ۰.۴ درصد) رشد کرد و در ارتفاع جدید ۲۵۵ هزار و ۵۳۰ واحد ایستاد. با وجود این رشد ۱.۵ درصدی شاخص هم‌وزن در دادوستدهای امروز بیشتر جلب توجه می‌کند. موضوعی که از رشد بیشتر قیمت سهام کوچکتر بازار جکایت داشت. زمزمه‌های حذف ارز مرجع از کلیه معادلات اقتصادی سبب شده تا گروه‌هایی همچون شرکت‌های دارویی، قند و شکری و لاستیک‌سازان در کانون توجه معامله‌گران قرار بگیرند.

روز گذشته اخباری در خصوص بررسی حذف ۴۲۰۰ تومان از سوی دولت به بازار مخابره شد. انتشار این خبر کل گروه دارو را در معاملات امروز با صف خرید همراه کرده است. احتمال افزایش قیمت دارو به دنبال حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از رویه تامین واردات مواد اولیه و انتظارات فعالان بازار برای رشد سودآوری این صنعت صف خرید را برای این نمادها به دنبال داشته است. فارغ از اثر بنیادی اما خبر روز گذشته می‌تواند سیگنال‌های متفاوتی را در برداشته باشد. علاوه بر دارو کالاهای دیگری نیز در لیست واردات با ارز دولتی قرار دارند که برخی از این کالاها شامل روغن خام خوراکی، شکر، ماده اولیه لاستیک و سایر موارد هستند. اگر دولت در حال بررسی حذف دلار ۴۲۰۰ برای واردات ماده اولیه دارو به عنوان یکی از کالاهای با اولویت بالا برای جامعه است و به رانت سنگین این بخش و اثر مثبت محدود واردات ارزان در برابر معضلات این سیاست اشتباه پی برده است احتمالا در سایر کالاها نیز باید بررسی دقیق‌تری انجام داد.

سهام شرکت‌های خودرویی نیز در معاملات امروز به صورت دسته‌جمعی با صف خرید همراه شدند. استقبالی که از یک سو به انتظار برای افزایش سرمایه خودرویی‌ها از تجدید ارزیابی دارایی‌ها و از سوی دیگر به یاس از رشد قیمتی سهام شرکت‌های بزرگ‌تر با وجود سیگنال‌های قدرتمند بنیادی بازمی‌گشت.

در مجموع بازار سبزپوش امروز، ۱۱۳ نماد از ۳۱۰ نماد معامله شده با صف خرید همراه شدند که ماحصل آن انتظار ۱۱۸ میلیارد تومان نقدینگی برای ورود به گردونه معاملات سهام بود. این در حالی است که ارزش معاملات خرد سهام نیز با نزدیک شدن به سطوح پیشین ۹۳۶ میلیارد تومان برآورد شد. در فرابورس ایران نیز امروز شاخص کل ۱۳ واحد رشد کرد و به ۳۴۰۷ واحد رسید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها