«آب افتادگی» واژه‌ای است که با شنیدن و خواندن آن یاد بارندگی و زمستان می‌افتیم و گفتن از این موضوع آن هم در میانه تابستان شاید برایتان عجیب باشد؛ اما همیشه بر پیشگیری و آمادگی در برابر همه اتفاقات و شرایط آینده تأکید می‌شود.

مأموریت تابستانه برای کاستن از مشکلات زمستانی

بی‌شک با نخستین بارندگی غیرمعمول و وقوع یک آب افتادگی در معابر شهر این پرسش مطرح می‌شود که چرا علاج واقعه پیش از وقوع نشده و در فصل گرم سال برای رفع ایرادها اقدام نشده است.

با همین پیش‌فرض و ضمن یادآوری به متولیان اموری از این دست به سراغ مدیران حوزه فنی و عمرانی شهرداری مشهد رفتیم تا از برنامه‌های آن‌ها برای کاستن از زمینه‌های ایجاد مشکل در بحث آب‌افتادگی یا همان آب‌گرفتگی عامیانه بیشتر آگاه شویم.

 خاطرات ونیزی

اگر به سابقه خبرهای آب افتادگی معابر مشهد مراجعه کنید بی‌شک به تیتر پرتکرار در یک دهه اخیر می‌رسید؛ «مشهد ونیز شد» بی‌شک بارها و بارها این تیتر را خوانده و یا شنیده‌اید که به پیوست آن عکسی از یک نقطه شهر مشهد بوده که عده‌ای از شهروندان درگیر مشکلات ناشی از این اتفاق بودند.

بر همین اساس اگر اندکی به وجه اشتراک آب‌افتادگی‌ها دقت کنیم می‌بینیم نقاطی از شهر همیشه با اندک بارندگی بیشتر از حد متعارف، دچار این پدیده و برخی از شهروندان متحمل زحمات و گاهی خسارت می‌شوند.

ذکر این نکته هم ضروری است که در سال‌های اخیر بارها مدیران شهرداری از تعداد نقاط مستعد آب‌افتادگی در مشهد خبر داده‌اند که وعده اصلاح نواقص و بهسازی این نقاط هم همواره داده شده و البته به استناد همین اعداد و ارقام اعلامی در سال‌های گذشته شاهد کاهش نسبی موارد بودیم، ولی نقاطی مانند بعضی پل‌های غیرهمسطح همچنان مستعد بروز این مشکل هستند و همواره شاهد تکرار پدیده آب افتادگی در این نقاط هستیم.

 دستور تابستانه برای مشکلات زمستانی

سخنگوی معاونت حمل ونقل و عمرانی شهرداری مشهد در این باره می‌گوید: به منظور پرهیز از برخی مشکلات در فصل بارندگی، از هم اکنون به دنبال رفع زمینه‌های آب‌افتادگی در نقاط شناسایی شده هستیم.

بخت‌آزما می‌افزاید: هر چند اقدامات موردی در مقاطع مختلف انجام شده، ولی از سال گذشته طرح مطالعات ویژه‌ای به منظور شناسایی عوامل بروز این مشکل در مشهد آغاز شده و نتایج آن تا آبان ماه مشخص خواهد شد.

بر اساس این مطالعات، کارشناسان فنی هر نقطه از مشهد را که درگیر این موضوع بوده، بررسی دقیق کرده‌اند و پس از مشخص شدن علت مشکل، راه حل‌های برطرف کردن ایرادها هم تعیین می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس گزارش‌ها و مستندات، بخش زیادی از مشکل آب‌افتادگی در معابر مشهد به دلیل وجود نواقص معمولی مانند شیب‌بندی یا کوتاه بودن ارتفاع جدول است که شناسایی آن‌ها نیاز به مطالعات آنچنانی ندارد، بنابراین براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، اصلاحات این‌گونه ایرادها پیش از پایان مطالعات کلی مورد اشاره از ابتدای سال در دستور کار بوده و هست.

وی اظهارداشت: بر همین مبنا و همزمان با آسفالت ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مربعی که در برنامه سال جاری معاونت عمرانی قرار دارد، تأکید ویژه‌ای شده تا برای رفع نواقصی چون شیب‌بندی نادرست معبر یا جدول‌گذاری نامناسب اقدام و سپس محل مورد نظر آسفالت‌ریزی شود.

 تصمیم‌های کلان برای مشکلات بزرگ‌تر

بخت‌آزما در ادامه به مشکل آب‌افتادگی در محدوده‌های خاص همچون پل‌های غیرهمسطح اشاره کرده و گفت: اما برخی از مشکلات ریشه دیگری دارند و تنها با اقدامات معمول  نمی‌توان آن‌ها را برطرف کرد، بنابراین جلسات مختلف فنی برای شناسایی دلایل بروز مشکل برگزار شده، در آن‌ها به طور کلی با مختصات فنی تمام نقاط بررسی شده که با مطالعات اخیر، نتایج نهایی بدست می‌آید.

وی افزود: با این حال به استناد بررسی‌های فنی، برخی از مشکلات ناشی از وجود نقص در سازه است و در مواردی مشخص شده اگر تجهیزات مناسبی به کارگرفته شود می‌تواند از بروز مشکل جلوگیری کند؛ بر همین اساس در آلبوم بودجه سالانه از سوی شورا نیز اعتباراتی برای خرید تجهیزاتی نظیر پمپ‌های قوی درنظر گرفته شده است.

از سوی دیگر با برگزاری جلسات مختلف با دیگر دستگاه‌های دخیل در موضوع به‌ویژه آب‌وفاضلاب شهری هماهنگی‌های لازم برای نحوه مدیریت رواناب‌ها در زمان بارندگی‌ها صورت گرفته تا تبعات بارندگی‌هایی با حجم زیاد را به حداقل برسانیم.

وی همچنین به ضرورت ایجاد کانال‌های ویژه انتقال رواناب‌ها در برخی از مناطق مشهد اشاره کرد و اظهار داشت: با اعلام نتایج مطالعات تا آبان ماه تمامی نقاط مستعد آب افتادگی مشهد به تفکیک مشخص شده و راه‌حل‌های کوتاه مدت و بلندمدت رفع مشکلات معین می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها