در لابه لای نزاع راهبردی ایران و آمریکا تحولات عمیقی شکل گرفته است که از صعود محور مقاومت و سقوط قدرت استکباری آمریکا حکایت دارد و چشم انداز این نبرد به تغییر ساختاری در مجموعه بین‌المللی به نفع ایران و به زیان آمریکا منجر خواهد شد.

چشم انداز نبرد راهبردی ایران با آمریکا، پایان قدرت تک قطبی واشنگتن است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، المیادین در مقاله‌ای به قلم یکی از نویسندگان خود آورد: شاید بحران‌های منطقه‌ای و بین المللی ناشی از نزاع راهبردی میان آمریکا و ایران شبیه به زلزله‌ای باشد که پس از فروپاشی اتحادیه شوروی در تغییر معادلات راهبردی رخ داد. اگر بخواهیم بیانی روشن از چشم انداز و نتیجه نبرد میان آمریکا و ایران داشته باشیم، شاخص‌ها نشان از سقوط قدرت آمریکا و سیطره تک قطبی آن بر معادلات مجموعه بین‌المللی دارد و در مقابل مؤید آن است که ایران و محور مقاومت در موازنه قدرت های منطقه ای و بین المللی روندی صعودی دارد که این مهم درهای جدیدی را برای انتقال به مجموعه بین المللی جدید برپایه لاشه باقی مانده از مجموعه بین‌المللی به جود آمده پس از جنگ جهانی دوم خواهد گشود.

دولت ترامپ که با قدرت های بزرگ مانند چین و روسیه در حال جنگ است، وارد جنگی با ایران شده است که از آن با عنوان شدیدترین تحریم‌ها و جنگ اقتصادی یاد می‌شود. دلیل اصلی این جنگ آمریکا علیه ایران که با دیگر جنگ‌ها متفاوت است، تفاوت ماهیت انقلاب ایران با ماهیت سیاسی آمریکاست و این موضوع در تناقض و اختلاف عمیق موضع دو کشور در قبال مسئله فلسطین و موجودیت اسرائیل نمود بیشتری می‌یابد.

کشورهای غربی در اروپا و آمریکا پیش از روی کار آمدن ترامپ، برای جلوگیری از تحقق اهداف انقلاب اسلامی با تمام ابزار ممکن سیاسی، اقتصادی، اطلاعاتی و جنگ‌های نیابتی تلاش کردند، اما پس از شکست تمام این تلاش‌ها مجبور به امضای توافق هسته‌ای شدند، به این امید که در مقابل آن ایران رویکرد خود قبال موجودیت رژیم صهیونیستی و نیز استقلال و همکاری دنیای اسلام با یکدیگر را تغییر دهند.

این درحالی است که ایران هیچ زمانی از اصول و اهداف انقلاب اسلامی عقب نشینی نکرده و به هیچ وجه نپذیرفت که پرونده برنامه موشکی و سیاست خارجی آن در دستورکار مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای گنجانده شود و چه بسا کشورهای اروپایی که ادعای حفظ توافق هسته ای را دارند، در سخن اینگونه اظهار می کنند که توان اجرای تعهدات خود را ندارند ولی در عمل صداقت خود را زیر پامی گذارند، به این امید که در مورد برنامه موشکی و سیاست خارجی ایران فشار آورده، نقش میانجی را با ترامپ ایفا کنند.

ترامپ که توافق هسته ای را نقض کرد و از آن خارج شد خیال می کند تحریم های شدید و جنگ اقتصادی می تواند ایران را وادار به عقب نشینی از تحقق اصول و اهداف انقلابی خود کند و با ادعای مذاکره جمهوری اسلامی را وارد چارچوب سیاسی واشنگتن کند تا استقلالش را وانهد و چوب لای چرخ پروژه های آمریکا در جهان به ویژه پروژه «معامله قرن» نگذارد.

تاکید و اهمیت زیاد ایران به اصول انقلاب در مقابله با آمریکا و تمسک به دفاع از حقوق خود نمود می‌یابد؛ همانطور که این موضوع را در سرنگونی پهپاد آمریکایی و منع ترامپ از حفظ آبروی خود با حمله نظامی محدود اثبات کرد. ایران ترامپ را بین عقب نشینی و جنگ فراگیر علیه اسرائیل، متحدان و منافع آمریکا در منطقه مخیر کرد.

قدرت و توانمندی ایران در مقابله با آمریکا و دفاع از اهداف انقلاب، با بازگشت روسیه به معادلات موازنه قدرت در مجموعه بین المللی و رشد قدرت اقتصادی چین همزمان شده است که این تحولات بر  گرفتاری آمریکا در تنگنای ایران می‌افزاید، ولی این رویارویی راهبردی در لابه لای خود تحولات منطقه‌ای و بین‌الملل عمیقی دارد که پایه آن ثقل قدرت ایران در مقابله با آمریکاست.

انتهای پیام/                                                                                                         

برچسب‌ها