وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه دوران ابرقدرتی و زورگویی در جهان به پایان رسیده، گفت: امروز ایالت متحده در دنیا تنها است و نمی‌تواند ائتلاف ایجاد کند. کشورهای دوست شان هم خجالت می‌کشند که با آنها در یک ائتلاف حضور پیدا کنند.

دوران ابرقدرتی به پایان رسیده/ انگلیس شریک تروریسم اقتصادی آمریکاست/ گفتند یا با ترامپ ملاقات کن یا تحریم می‌شوی

قدس آنلاین: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، با بیان اینکه ما شاهد دو گفتمان در دنیا هستیم و امروز این دو گفتمان در دو جبهه روبروی هم قرار دارد، گفت: یکی گفتمان گفت‌وگو است و دیگری گفتمان زورگویی و تروریسم اقتصادی است به این معنا که شما مردم عادی را هدف قرار دهید تا به سیاست‌های شما تن دهند و این یعنی نان مردم را به سیاست گره زدن و محدود کردن بیماران از درمان و دارو برای تن دادن به خواسته‌های سیاسی. ولی خوشبختانه با اتکای به توان داخلی امروز ما تنها در حوزه‌های محدودی نیاز به خارج از کشور داریم.

ظریف تصریح کرد: خدا را شاکریم که این افراد به دنیا نشان دادند که ما تمدنی هستیم که در اوج پیشرفت، علم خود را به خارج از کشور رایگان عرضه کردیم و امروز نمی‌گذارند ما این تکنولوژی و دانش را بخریم. من در سفر اخیر به بولیوی با اهدای استاد و آزمایشگاه، دوره فوق لیسانس نانو فناوری را افتتاح کردم. این تفاوت دو فرهنگ و روش است.

تحریم وزیر خارجه یعنی شکست در دیپلماسی

وی افزود: گفتمان زورگویی دوره‌اش تمام شده است. ما با مردم آمریکا درگیری نداریم، آن‌ها رهبری را تحریم کردند، تحریم وزیر خارجه یعنی شکست گفت‌وگو. هر روز این سیاست به سمت شکست می‌رود. در دنیای امروز ما این گفتمان نمی‌تواند تاب بیاورد به همین خاطر مجبورند به تروریسم اقتصادی رو بیاورند.

مردم آمریکا گرفتار یک هفت تیر کش شده‌اند

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: متأسف شدیم که مردم بیگناه آمریکا گرفتار فرهنگ هفت تیرکشی و قلدری و زورمداری و تقدیس خشونت شده‌اند، فرهنگی که خشونت و کشتن مردم بیگناه را تقدیس می‌کند و از جنگ به عنوان گزینه روی میز صحبت می‌کند، فرهنگ موفقی نیست. دنیای کنونی ما، دنیای سلطه نیست. مراکز قدرت جا به جا شده است؛ یک خبرنگار با یک موبایل و برنامه مجازی می‌تواند دنیا را تسخیر کند.

وی ادامه داد: دوران ابرقدرت‌ها به سر آمده و دوران انسان‌ها و افراد و مردم آغاز شده و خوشحالیم در طول ۴۰ سال گذشته ایران هیچ وقت در کنار قدرت‌ها نبوده، بلکه در کنار مردم بوده و سیاست خود را براساس استقلال و تکیه بر مردم خود تبیین کرده است. ما طرفدار روابط سالم و مبتنی بر منافع مشترک با همه کشورها هستیم ولی مبنای ما پیروی از دیگران نیست.

ایران امنیتش را نخریده که گوش به فرمان باشد

ظریف با اشاره به بحث امنیت گفت: امنیت خود را هیچ وقت نخریده‌ایم و نخواهیم خرید؛ امنیت ما قابل خرید نیست، چون از مردم نشأت گرفته است. پیشرفتمان از مردم ما نشأت می گیرد،ما مثل برخی کشورها نیستیم که امنیتشان را می‌خرند و گوش به فرمان قدرت‌ها هستند. هر قدر بر ما فشار آوردند و تحریم کردند با اتکا به مردم خود پیشرفت کردیم. توانستیم پهپاد آمریکایی را با موشک ساخت ایران سرنگون کنیم. می‌گویند چرا ساختید؟ با تحریم نمی‌توانند جلوی ایرانی را بگیرند.

ظریف بیان کرد: دشمنان در گام بعدی انتظار داشتند که ما نیروگاه هسته‌ای خود را چون سوخت به ما نمی‌دهند، تعطیل کنیم اما نکردیم.

وی افزود: برای ما این قدرت گذار است و می‌دانیم که هیچ قدرتی ابدی نیست و تنها قدرت، قدرت خداست.

وزیر امور خارجه خطاب به ابرقدرت‌ها گفت: ممکن است برای برخی خدا باشید اما برای ایران هیچ نیستید. این بار هم به لطف خدا فشارهای شما را با تأکید بر توانمندی‌های داخلی، روابط با کشورهای دوست، اقتصاد مقاومتی و تکیه بر مردم خود جبران می‌کنیم.

ما پشت مردم پنهان نمی‌شویم

وی تاکید کرد: ما پشت مردم پنهان نمی‌شویم و  حمایت از حقوق مردم را وظیفه خود می‌دانیم. ما از مردم خود شرمنده و به آنها بدهکاریم. خیلی باید کار کنیم تا بتوانیم آنچه را که مردم به ما دادند، جبران کنیم. ظریف اظهار داشت: مردم صاحب اختیار ما هستند و کسانی که فکر می‌کنند با فشار مردم می‌توانند به آرزوهای خود برسند، قطعا این آرزوها را به گور خواهند برد.

توضیحات ظریف درخصوص دیدار با یک سناتور آمریکایی

وی در خصوص دیدار خود با یک سناتور آمریکایی در نیویورک، گفت: من در زمان حضور در نیویورک برای حضور در سازمان ملل و جلسات مجمع عمومی می‌روم و وقتی در آنجا حضور دارم از ابتدای صبح تا آخر وقت ملاقات و گفت‌وگوهایی دارم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ملاقات‌های ما با رسانه‌ها و افرادی خارج از قوه اجرایی آمریکا است، افزود: علی رغم ادعای آمریکایی‌ها آنها چندان به آزادی بیان قائل نیستند؛ هیچ گاه ما اعلام نکردیم که با چه نخبگانی از آمریکا دیدار می‌کنیم و اگر خودشان خواستند می‌توانند این کار را انجام دهند.

ظریف تصریح کرد: اگر قرار باشد من محتوای نشست و ملاقات‌های خود را مطرح کنم، افراد دیگر احساس می‌کنند در ملاقات با بنده در حال گفت‌وگو هستند و خاصیت دیپلماسی از بین می‌رود. اما در سفر اخیر به من گفتند ظرف دو هفته تحریم می‌شوم مگر اینکه درخواست حضور در کاخ سفید را بپذیرم.

وی با تأکید بر اینکه ما نمی‌خواهیم دیپلماسی رسمی و عمومی را مخلوط کنیم، گفت: ما رعایت طرف مقابل را که برای ملاقات با ما می‌آید، می‌کنیم.

تصمیم‌گیری در حوزه سیاست خارجی در ایران، جمعی است

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه سیاست خارجی در ایران یک فرآیند تصمیم گیری جمعی است و بنده هم حضور دارم و هیچکس به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد، اظهار داشت: ما در در محضر مقام معظم رهبری، شورای عالی امنیت ملی و دولت هر زمان که لازم باشد تصمیم گیری می‌کنیم و بنده هم افتخار می‌کنم که عضوی از این فرآیند هستم.

کاندیدای ۱۴۰۰ نمی‌شوم

ظریف در پاسخ به سؤالی درباره احتمال نامزدی‌اش در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: من یک بار در تلویزیون هم گفتم که اگر می‌خواهید برویم محضر و من امضا کنم و الان هم در برابر همه جهان اعلام می‌کنم که آن کار[ریاست جمهوری] را بلد نیستم.

وی ادامه داد: نگران ۱۴۰۰ نباشید! به خاطر نگرانی از سال ۱۴۰۰ مانع کار من نشوید، بنده مخلص همه شما هستم. محضر هم بخواهید می‌آیم و محضری امضا می‌کنم و در سال ۱۴۰۰ یا در دانشگاه هستم یا در منزل.

آمریکا مسئول تنش در خلیج فارس است

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه آمریکا مسئول تنش در خلیج فارس و دنیاست، تصریح کرد: کسی که آتش افروز است نمی تواند آتشنشان باشد. آمریکا هر گاه به خلیج فارس آمده است، جز خشونت و جنگ نتیجه ای به بار نیاورده است.

ظریف گفت: گویا آنان ضرب‌المثل قدیمی چینی را نمی‌فهمند که «آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود» بر این اساس یا عقل آنها مشکل دارد یا باید چندین بار گزیده شوند.

انگلیس شریک تروریسم اقتصادی آمریکاست

وزیر امور خارجه درباره توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس گفت: اقدام انگلیس در جبل الطارق راهزنی دریایی است و ادعای آنها مبنی بر تصمیم اتحادیه اروپا هم اشتباه است. اگر چه ارتباطی به آنها ندارد اما ما بار دیگر می گوییم که مقصد ادعایی آن نفتکش که سوریه بوده، اشتباه است.

وی بیان کرد: انشالله امسال نیاز ما از نفت و درآمد آن کمتر می شود و انگلیس امروز شریک تروریسم اقتصادی آمریکاست و قطعا این شراکت تبعاتی را برای آنان خواهد داشت.

ظریف با بیان اینکه ما مسئول امنیت خلیج فارس هستیم، گفت: ما در اجرای وظیفه خود برخی اوقات از بعضی تخلفات چشم پوشی می‌کردیم اما امروز دیگر دلیلی بر چشم پوشی از تخلف صورت گرفته توسط انگلیسی‌ها که راهزنی کردند، نمی‌بینیم.

امکان بازگشت به شرایط قبل از برجام وجود ندارد

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص این که ایران با برداشتن گام سوم چقدر به شرایط پیش از برجام یعنی فروپاشی برجام نزدیک خواهد شد؟ گفت: بحث فروپاشی برجام نیست. امکان بازگشت به شرایط قبل از برجام وجود ندارد.

وزیر خارجه درباره سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در جهان گفت: شما یک نفر را به غیر از آمریکا و اسرائیل نمی‌یابید که از یکجانبه گرایی حمایت کرده باشد. این نشان دهنده فقر گفتمان یکجانبه گرایی است، مشکل تفکر است. آمریکایی‌ها نیاز به یک بازسازی ذهنی و ادراکی دارند تا بفهمند در دنیا چه می‌گذرد.

تعهدات اروپایی‌ها معطوف به اقدام نیست معطوف به نتیجه است

ظریف در ادامه افزود: اروپایی‌ها در برجام تعهداتی دارند که در ضمیمه ۲ معطوف به اقدام نیست، معطوف به نتیجه است. این مهم است. تعهدات آمریکا پاراگراف چهار به بعد است. عادی سازی روابط ایران و شرکت‌های اروپایی بخشی از تعهدات برجامی است. در سطح وزرا ۱۱ تعهد را سه بار مطرح کردند. این تعهدات بعد از خروج آمریکا از برجام است. چون علم به خروج آمریکا از برجام داشتند. اروپایی‌ها نمی‌توانند ادعا کنند که نمی‌دانستند آثار تحریم‌ها چیست و این تعهدات را دادند. آنها رفیقشان را خوب می‌شناسند. هیچگاه وزیر خارجه آمریکا ۹ ساعت یکجا با وزیر خارجه کشور دیگری مذاکره نکرده است. ما صدها ساعت مذاکره کردیم. بعد دولت بعدی بیاید اینگونه کند. این تعهد بین‌المللی است. دولتی که نه تعهد خود، نه تعهد دنیا و نه تعهد بین‌المللی را رعایت نکرده است. آمریکا از همه چه بیرون رفته است انشالله روزی هم از کره زمین بیرون برود. احتمالا روزی هم از شورای امنیت خارج شود. لذا آمریکا نمی‌تواند ادعایی کند. آمریکا بوده که میز مذاکره را ترک کرده است. درباره چه مذاکره‌ای صحبت می‌کند؟ ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم. شفاف هم می‌گوییم که سر میز مذاکره هستیم. آقای عراقچی اخیرا در جلسه ۱+۴ بود که قبلا ۱+۵ بود. آقای برایان هوک در اسفند ۹۶ در این جلسه بود. چه کسی از مذاکره خارج شد؟ علم مذاکره در دست ماست.

وزیر خارجه ادامه داد: اروپایی‌ها ادعا می‌کنند که آمریکا شرکت‌های دولتی و غیردولتی را در تحریم‌ها تفکیک نمی‌کند و این قانون شکنی آمریکا را نشان می‌دهد و جای تبریک دارد به اروپایی که چنین دوستی دارند. اگر شرکت‌های بزرگ مثل شل، انی، سی ان پی سی، ساینوپک و شرکت‌های روسی و دیگر کشورها تصمیم بگیرند با ایران کار کنند مگر آمریکا می‌تواند زورگویی کند و آنها را تحریم کند؟ مگر اقتصاد جهان چقدر است؟ آیا اتحادیه اروپا آنقدر توان ندارد که مقابل آمریکا بایستد؟ اروپایی‌ها باید متوجه شوند که اگر شرکت‌های آمریکایی می‌خواهند کار کنند مشکلی ندارند. قرارداد بوئینگ نسبت به ایرباس خیلی راحت تر بود. اروپایی‌ها چرا این را نمی‌بینند.

وی گفت: آمریکا به دیپلماسی علاقه‌مند نیست. آنها میز مذاکره‌ای که داشتند را ترک کردند. آمریکا فقط می‌خواهد اراده خود را علیه مردم ایران اعمال کند و این هرگز اتفاق نخواهد افتاد. ما هرگز تسلیم آمریکا نخواهیم شد. آنها نباید از ما انتظار داشته باشند که مادامی که مرتکب تروریسم می‌شوند با آنها مذاکره کنیم. من نه آقای ترامپ رو از نزدیک دیده‌ام و نه ملاقات و گفتگویی داشته‌ام که بگویم دنبال چه چیزی است. اما او همیشه ادعا می‌کند که آمریکا از جنگ خسارت دیده و این چیزی جز خسارت برای آمریکا نداشته است. برداشت من این است که آقای ترامپ دنبال جنگ نیست، اما بر اساس اطلاعاتی که دارم آقای بولتون و یارانش دنبال جنگ هستند. نتانیاهو فردی است که در سال ۲۰۰۲ به کنگره آمریکا رفت و گفت که اگر به عراق حمله کنید تغییر اساسی در خاورمیانه خواهید دید. بله تغییر اساسی این بود که داعش ایجاد شد. برای نتانیاهو اهمیتی ندارد که چندین هزار سرباز آمریکایی کشته شوند.

باید گفتگو را در منطقه توسعه دهیم

وزیر خارجه کشورمان در ادامه افزود: ما یا با هم امن هستیم یا با هم ناامن هستیم. ما دوست داریم که همسایگان ما از گروه شرارت خارج شوند. شما نیاز ندارید که عضو این گروه باشید. من فکر می‌کنم که وقت تنش زدایی خیلی وقت پیش بود. من زمانی که وزیر شدم در اولین مقاله در الشرق الاوسط نوشتیم که ما هنوز هم آمادگی گفتگو داریم. گفتگو به نفع منطقه و کشورهای منطقه است. محاصره یک کشور شورای همکاری توسط سه کشور دیگر عضو این شورای همکاری درست نیست. ما باید گفتگو را در منطقه توسعه دهیم. معتقدیم ایران، عراق و شش کشور شورای همکاری باید گفتگو کنند. اینها حرف‌هایی است که آقای ولایتی در سال ۱۹۸۵ میلادی در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت. در گفتگو با ایران بسته نیست و بسته نخواهد شد.

از تماس بن‌سلمان با تهران بی‌اطلاعم

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره تماس محمدبن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی با تهران گفت: بنده از تماسی خبر ندارم و از درون ولیعهد سعودی هم اطلاع ندارم. فکر می‌کردند که یمن را ظرف چند هفته می‌توانند مغلوب کنند. معتقدیم که مردم را هیچ وقت نمی‌شود مغلوب کرد.

هیچ راه قانونی برای مکانیسم ماشه وجود ندارد

ظریف در ادامه درباره بحث‌های پیرامون برجام گفت: برجام توافق با آمریکا نبود. آمریکا عضو ضروری بود چون عضو دائم شورای امنیت بود که آمد و بعد هم خارج شد. هیچ راه قانونی برای مکانیسم ماشه (بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی توسط شورای امنیت سازمان ملل) وجود ندارد. اقداماتی که ایران انجام می‌دهد بر اساس مکانیزم برجام است. من نه امروز بلکه ۱۰ سال هم برگردم به قبل باز برجام را امضا می‌کنم. برجام سند افتخار نه من، بلکه مردم است. برجام به پشتوانه مردم و رهبری امضا شد.

در جلسه‌ای که دولت افغانستان در آن حضور نداشته باشد نیستیم

وی درباره تحولات افغانستان و مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر هم گفت: همه کشورها غیر از افغاستان باید نقش حاشیه‌ای داشته باشند، نقش اصلی را باید افغانستان داشته باشد. ایراد مذاکرات آمریکا با طالبان این است که کشوری که خودش مشکلات و دردسرها و بدبختی را ایجاد کرده بدون حضور دولت افغانستان با طالبان گفتگو می‌کند. ایران در هیچ توافقی شرکت نکرده مگر با حضور افغانستان. در کنفرانس بُن هم در کنار مردم افغانستان بودیم. ما در جلسه‌ای که دولت افغانستان در آن حضور نداشته باشد نیستیم.

ظریف در پایان گفت: شرمنده مردم هستیم به خاطر آسیب‌هایی که به آنها رسیده است. من به شخصه از مردم عذرخواهی می‌کنم به خاطر کم کاری‌هایی که کردیم برای اینکه معیشت آبرومندانه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها