سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی مخالفت این اداره کل با دریافت پول برای ورود به روستاهای هدف گردشگری را اعلام کرد.

مخالفت میراث فرهنگی خراسان رضوی با دریافت پول برای ورود به روستاهای هدف گردشگری

به گزارش قدس آنلاین ، یوسف بیدخوری در واکنش به موضوع دریافت پول برای ورود به روستاهای هدف گردشگری شهرستان طرقبه شاندیز اظهار کرد: این که ما بیاییم و برای کسب درآمد برای روستا از ورود گردشگر پولی دریافت کنیم، روش مناسبی نیست و این مسئله خود مانع از حضور گردشگر به روستاهای هدف گردشگری می‌شود .

وی با اشاره به این نکته که متاسفانه هنوز زمینه جذب درآمد در روستاهای ما پیش بینی نشده است، تصریح کرد:چون شوراها و دهیاران ما تجربه درآمدزایی را ندارند از همین رو برای حل مسئله کسب درآمد و حل مشکلات شان ، سراغ آسان ترین و راحت‌ترین راه حل رفته‌اند.

بیدخوری افزود: این راه حل روش قشنگی برای حل معضلات روستا نیست و مطمئن هستیم به گردشگری آسیب می‌زند و مانع رونق گردشگری در این روستاها می‌شود. 

وی با تاکید بر این که ما اعتراض خودمان را در این خصوص اعلام کرده‌ایم، اظهار کرد: این طرح مورد تایید حوزه گردشگری نیست و در طولانی مدت به نفع مقاصد و روستاهای هدف گردشگری نمی‌تواند باشد.

بیدخوری افزود: به لحاظ قانونی شوراهای اسلامی روستا برای تامین هزینه‌های خودشان می‌توانند منابع درآمدی تعریف کنند و این کار اگر از مسیر اصولی وطبق مقررات باشد منع قانونی ندارد .

وی ادامه داد: در گذشته نیز به استانداری ارجاع داده بودیم و ما در اداره میراث فرهنگی پیگیر هستیم که بتوانیم یک دستور برای حل این موضوع از مقامات بگیریم تا این مسئله به این نحو در روستاها پیگیری نشود.

وی ادامه داد:اگر پیگیری‌های ما به کسب درآمدهایی برای دهیاران منجر شود، می‌توان این هزینه‌ها را به نحو بهتری مدیریت کرد تا مخارج دهیاری‌ها که اتفاقا هزینه‌های گزافی را هم شامل نمی‌شود، از سایر مسیرها تامین شود.

بیدخوری در توضیح مسیرهای درآمدی برای دهیاری‌ها تصریح کرد: پیگیری های لازم را در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی انجام می‌دهیم تا راه های درآمدی دیگری برای دهیاران در نظر بگیریم و با کمک‌های دولتی این کار به نحو صحیح انجام شود.

وی به بعضی از راهکارهای تولید درآمد در روستاها اشاره کرد و گفت: با ایجاد فروشگاه‌های عرضه مواد و محصولات روستایی به گردشگران همچنین فروش صنایع دستی و تهیه غذا و در نظر گرفتن استراحتگاه برای گردشگران مانند خانه‌های بوم گردی می‌توان انواع زمینه‌های کسب درآمد را برای دهیاران و روستاییان فراهم کرد تا دیگر نیازی نباشد دهیاری‌ها از طریق دریافت پول در ورودی روستاها کسب درآمد کنند.

برچسب‌ها