دکترای مهندسی فرهنگی و مدرس دانشگاه اثرگذاری مفاهیم ارزشی در زندگی مردم را دارای مولفه هایی عنوان کرد که شامل بیان غیر مستقیم و دراز مدت بودن زمان پیام است.

نقش تربیتی تکرار در ملکه شدن یک مفهوم برای مخاطب/ تلویزیون بر عقاید و رفتارهای مردم تأثیرگذار است

قدس آنلاین: سیدمحسن میرطالبی مدرس دانشگاه و دکترای مهندسی سیستم های فرهنگی با تأکید بر نقش آموزش در کیفیت زندگی افراد جامعه گفت: انسان موجودی است که خیلی مفاهیم را از طریق الگو ها و شیوه های مختلف سمعی - بصری فرا می گیرد. حضرت امام (ره) تأکید زیادی روی این واژه  داشته‌اند که تلویزیون و به طور کلی رسانه دانشگاه است، منظور ایشان و تأکیدشان هم همین بحث بود که آن چیزی که از تلویزیون بیان و مطرح می شود، جنبه آموزشی برای مخاطبان دارد، بنابراین وظیفه مسئولان صدا و سیما در این زمینه خیلی خطیر و مهم است.

وی افزود: اگر بخواهیم مفاهیم فرهنگی و ارزشی در زندگی مردم اثر بگذارد؛ اولاً باید به صورت غیرمستقیم مطرح شود و ثانیاً دراز مدت باشد، این زمان خیلی مهم است و اثر می گذارد.

 میرطالبی گفت: تقریبا 99 درصد جامعه ما مخاطب تلویزیون هستند، مواجهه آن‌ها با این رسانه باعث می‌شود یاد بگیرند، کسی که نقشی را بازی می کند، آن چیزی که بیان می‌کند آرام آرام روی عقاید مردم و رفتار هایشان تاثیر می گذارد. بنابراین سریال ها و فیلم های تلویزیون با دایره مخاطبی که دارد فوق‌العاده اثر گذار هستند.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر نقش تکرار در الگوپذیری جامعه گفت: در شرایط فرهنگی کنونی که تولیدات فرهنگی فاخر کمتر دیده می شود، تکرار کارهای فاخر در رسانه ملی که از نظر اخلاقی و رویکرد سنتی متناسب با فرهنگ ما است می تواند مورد استقبال مخاطبان واقع شود؛ چون خود مردم هم بسیار راغب نسبت به باز پخش این فیلم ها هستند و اثرات مثبتی روی آنها داشته است، خیلی مفاهیم را به آن ها آموزش داده و یاد گرفته اند. مثلا یک جریان تاریخی را نشان داده اند و مردم یاد گرفته اند که اصل ماجرا چه بوده و نسبت به آن آگاهی پیدا کرده اند؛ مثل سریال حضرت یوسف (ع) یا امام علی (ع) و... داستان آن را کامل نمی دانسته اند ولی همین سریال باعث شده که این روایت را کامل یاد بگیرند؛ زیرا وقتی یک مفهوم هم جنبه شنیداری دارد هم دیداری و  هر دو بخش را شامل می شود تاثیر گذاری آن بیشتر می شود.

این فارغ التحصیل دکترای مهندسی فرهنگی با تاکید بر نقش شبکه آی فیلم در حفظ خاطره مردم از سریال های خوب تلویزیون، اذعان کرد: این نکته خیلی مهم است که شبکه آی فیلم با تکرار کردن خیلی از این مفاهیم و مرور و تأکید روی بعضی از آنها باعث می‌شود خیلی از مباحثی که بیننده در زمان پخش از آن غافل بوده را به یاد آورد؛ روشی که قرآن می‌فرماید روش تکرار است که مرور زمان آن را نهادینه می کند، ملکه می شود و این ها مولفه یک شبکه تربیتی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها