سخنگو و معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه حدود یک ماه از مهلت ایران به اروپایی‌ها باقی مانده گفت: در صورت ادامه بیع ملی موجود، تهران گام سوم را نیز بر خواهد داشت

اروپایی ها باید بر ترس خود غلبه کنند/ یک ماه بیشتر تا گام سوم باقی نمانده

قدس آنلاین: بهروز کمالوندی در حاشیه مراسم روز خبرنگار و نشست خبری وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه حدود یک ماه دیگر از فرصت داده شده به اروپایی ها برای اقدام عملی در حفظ برجام و تامین خواسته های ایران باقی مانده، اظهار داشت: اگر طرف مقابل در یک ماه باقیمانده همچنان به تعهدات خود عمل نکند، براساس آنچه قبلا رئیس جمهور اعلام کرده‌است، گام سوم نیز  در کاهش تعهدات از سوی ما برداشته خواهد شد. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با یادآوری اینکه ایران گزینه‌های مختلف و متعددی برای توسعه برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود در اختیار دارد اظهار داشت: تصمیم‌گیری در مورد نوع اقدام در سطح مسئولان عالی کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه مشخص می‌کند که شرایط چگونه پیش می‌رود و طرف مقابل چه قدم‌هایی را برداشته و چه امیدهایی وجود دارد، اضافه کرد: گام بعدی نیز تعلیق برخی تعهدات و نه کنار گذاشتن آنها خواهد بو. بنابراین اگر طرف‌های ما به تعهدات خود بازگردند، طبیعتا ما نیز باز خواهیم گشت. همانطور که آقای ظریف هم تأکید کرد، مهم است که اورپایی ها بر ترس خود غلبه کنند و مقابل آمریکا بایستند. آنها این توانایی را دارند.

وی گفت: اگر اقدام آن‌ها جدی باشد ممکن است نیازی به برداشتن گام سوم نباشد، اما اگر طرف مقابل قدم جدی بر ندارد حتما گام دیگری در پیش است؛ به این صورت که هرچه جلوتر برویم، تعهدات کمتر شده و درعمل دیگر برجامی باقی نخواهد ماند.

معاون امور حقوقی و بین الملل سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه اروپا حداقل در کلام اعلام می‌کند می‌خواهد اقداماتی انجام دهد، اما در عمل هنوز چیزی ندیده‌ایم،خاطرنشان کرد: آنها می‌گویند  اینستکس فعال و پردازشی از تراکنش‌های مختلف انجام شده است، اما وزارت امور خارجه باید جمع بندی و ارزیابی داشته باشد تا ما نهایتا در جلسات مشترک با دستگاه‌های مختلف به این تصمیم برسیم که آیا زمان آن رسیده که گام بعدی را برداریم یا نه؟

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد روند اجرای گام دوم کاهش تعهدات و میزان ذخایر اورانیوم کشور نیز اظهار داشت: حجم ذخایر اورانیوم در حال افزایش است و مجتمع آب سنگین نیز با تمام ظرفیت فعال است. کاهش تعهدات ایران به این مفهوم است که از ۱۳۰ تن آب سنگین و ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده عبور کرده ایم.  روند کار ما افزایشی است وشیب رو به بالا دارد کو  هر چقدر زمان می‌گذرد سرعت آن نیز بالاتر می‌رود.

کمالوندی تأکید کرد:آنچه مسلم است این است که ما با کنار گذاشتن یا تعلیق تعهدات، سرعت فعالیت‌های هسته‌ای را افزایش می‌دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها