سیدد محمد علی حسینی گفت: در طول دهه های گذشته هیچ یک از کشورهایی که بنحوی از حمل ونقل قانونمند دریایی و کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز بهره برده اند؛ با کمترین مشکلی رو به رو نبوده و از امنیت پایدار این آبراه بین المللی که جمهوری اسلامی ایران؛ نقش اساسی و حداکثری در تامین آن داشته برخوردار بوده‌اند.

چرایی شکست ائتلاف دریایی بین المللی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران

سید محمد علی حسینی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در ایتالیا در گفت و گو با قدس آنلاین درباره دلایل شکست ائتلاف دریایی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت:  اولین و مهمترین دلیل این ناکامی, نمایش اقتدار و قاطعیت جمهوری اسلامی ایران در حراست از امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز و مقابله با اقدامات تحریک آمیز؛ تجاوزگرانه و غیر قانونی آمریکا و انگلیس بود.

وی در ادامه افزود: آمریکا در قضیه تجاوز پهبادی به فضای ایران و انگلیس در قضیه عبور غیر قانونی نفتکش خود مرتکب چنین اشتباه بزرگی شدند. عامل دوم شکست این ائتلاف انزوای سیاسی و بین المللی آمریکاست که موضوع بسیار مهمی است چرا که آمریکا به دلیل بدعهدی های پی در پی و نقض فاحش و یک جانبه تعهدات دو جانبه واشنگتن در انزوای سیاسی بین المللی گیر افتاده است.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا، بی اعتمادی و بی اعتباری  ایالات متحده آمریکا در نزد جامعه بین المللی را عامل سوم این شکست عنوان کرد و بیان داشت: این بی اعتمادی و بی اعتباری ، به دلیل سیاست های نامعقول و غیر متعارف آمریکا به ویژه در زمان ریاست آقای ترامپ وتیم تندروی همراه او شکل گرفته است.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به وضعیت حساس کنونی منطقه خلیج فارس، دلیل چهارم را عقلانیت برخی از کشورها در عدم همراهی با تیم شرور و آتش افزوز کاخ سفید دانست و تصریح نمود: این کشورها به خوبی دریافتند که پیوستن به این ائتلاف و اتخاذ هر تصمیم و یا انجام هر اقدام تحریک آمیز می تواند ثبات منطقه ای و امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز را به شدت تهدید نماید.

حسینی, عامل پنجم را اختلاف نظر اعضای اتحادیه اروپا و نیز موضع غالب آنان در عدم همراهی با واشنگتن در این ماجراجویی خطرناک عنوان کرده گفت: در طول دهه های گذشته هیچ یک از کشورهایی که بنحوی از حمل ونقل قانونمند دریایی و کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز بهره برده اند؛ با کمترین مشکلی رو به رو نبوده و از امنیت پایدار این آبره بین المللی که جمهوری اسلامی ایران؛ نقش اساسی و حداکثری در تامین آن داشته برخوردار بوده اند. از این رو ترجیح عقلانی آنان عدم همراهی با ائتلافی است که رهبریت آن با آتش افروزان آمریکایی و نتیجه قطعی آن، بی ثباتی و ناامنی منطقه ای و فرامنطقه ای خواهد بود.

برچسب‌ها