۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 666129

روستای «امرودک» در دهستان درزآب از توابع بخش مرکزی مشهد و در میان کوه‌های هزارمسجد در دره‌ای پرآب، دامن سرسبز خود را گسترده است. باغ‌های بزرگ، سبز و خرم، رودخانه پرآب و طبیعت بکر اطراف آن، از امرودک، یک بهشت دیدنی ساخته است. به این جغرافیای دوست‌داشتنی البته باید صفای بی‌ریای اهالی امرودک را هم اضافه کرد.

امرودک؛ روستایی  با عطر سیب و گلابی

«امرود» به معنای گلابی است و شاید وجود درختان خوش عطر گلابی در این روستا سبب شده تا این نام را برایش انتخاب کنند.

 این روستا در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر مشهد، سمت راست جاده سنتو به طرف جاده توس-گوارشک واقع شده و با رویی باز منتظر حضور میهمانانی است که برای یک روز هم که شده به دور از غوغای شهر در دل طبیعت، خستگی روزهای تکراری شهرنشینی را از تن به در کنند و عطر درختان سیب و گلابی و صدای رودخانه، جریان تازه‌ای از زندگی را در رگ‌هایشان جاری سازد.

برای رسیدن به این منطقه باید روستاهای گندم‌خواب، نصرآباد، گوارشک، ولی‌آباد، انداد، ارداک، آبغد و تلقور را پشت سر بگذاریم. مسیر رسیدن به روستا بیشتر آسفالت و اندکی از مسیر، خاکی و شن‌ریزی شده است. در یک سوی جاده کوه‌های سر به فلک کشیده و در سوی دیگر درختان و باغ‌ها چشم‌ها را محو تماشای زیبایی خود می‌سازند.

رودخانه امرودک که یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های مشهد است در طول مسیر ما را همراهی خواهد کرد. علاوه ‌بر ارداک و سدش، این محور، روستاهای دیدنی دیگری هم دارد. با عبور از روستای گوارشک و رسیدن به روستای «اَنداد» راه دو شاخه می‌شود؛ مسیر غربی به روستای ارداک و سد آن می‌رسد و مسیر شمالی به دو روستای دیدنی دیگر یعنی آبغد و امرودک ختم می‌شود.

آبشار «میرشکار» با ارتفاع پنج متری در سر راه دو آبی گیومیه - میرشکار واقع شده است و به گفته اهالی حرکت آب رودخانه به علت همین تلاقی، سریع‌تر از قسمت‌های دیگر است. آبشار دیگری به نام «گیسمه» پیش از روستای امرودک داخل دره فرعی حاشیه سمت راست جاده به ارتفاع ۶ متر وجود دارد. جنگل ارس گیسمه نیز در سمت راست این آبشار واقع شده است. برای رسیدن به آبشار زیبای روستای امرودک هم باید حدود سه ساعت در آب پیاده‌روی کنید.

امرودک یکی از آخرین روستاها در مسیر گردشگری حاشیه مجموعه آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در منطقه توس است. برای رسیدن به روستای امرودک باید وارد بولوار شاهنامه شده و از دوربرگردان قبل از هارونیه دور بزنید. اندکی که پیش رفتید، تابلو «سد ارداک» را خواهید دید. در جاده گوارشک مسیر آسفالت را ادامه دهید. از روستای انداد مسیر دوراهی می‌شود؛ مسیر سمت چپ به روستا و سد ارداک می‌رسد و مسیر سمت راست به آبغد و امرودک. مسیر تا سد ارداک آسفالت است. اما راه روستای امرودک از میان مرغ به بعد خاکی اما صاف است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها