رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ایراد فرمانداری به مصوبه شورای شهر برای دادن پروانه ساخت در ۶۲ باغ بزرگ در پایتخت را وارد ندانست و گفت: تکلیف این باغ ها هنوز روشن نیست اما در صدد قانع کردن فرمانداری هستیم.

پیگیر تعیین  تکلیف ۶۲ باغ  معروف تهران هستیم

به گزارش قدس آنلاین ، زهرا صدراعظم نوری،  در نشست خبری  با رسانه های جمعی درباره ایراد فرمانداری تهران به مصوبه شورا جهت صدور پروانه ساخت و ساز در ۶۲ باغ بزرگ و تبدیل آنها به برج  گفت: طبق اعلام نظر فرمانداری مقررات حفظ و گشترش باغات در مصوبه یاد شده رعایت نشده است. در واقع نمی‌بایستی برای این باغ‌ها پروانه ساخت صادر می‌شد اما شورا معتقد است این ایراد وارد نیست، برای همین خاطر ما روی مصوبه تأکید می‌کنیم و پیگیر هستیم تا با رفع اختلافات تکلیف این پرونده‌ها  را معلوم کنیم.

وی سپس به تشریح روند مصوبه صدور پروانه ساخت و ساز برای  باغ‌های مورد نظر پرداخت و گفت: پس از آن که مصوبه برج باغ توسط شورای شهر لغو شد وطرح خانه باغ به تصویب رسید و شورای عالی شهرسازی و معماری هم از آن استقبال کرد بحث پرونده های در دست اجرا که مجوز ساخت  شان قبلا صادر شده بود، مطرح شد. به عبارتی طبق گزارش شهرداری تا قبل از لغو مصوبه برج باغها در ۲۳ اسفند ۹۶ ۴۷۳ پرونده تشکیل شده است که ما پس از جمع بندی در کمیسیون سلامت به این نتیجه رسیدم که از این تعداد    ۴۱۱  پرونده  به دلیل نداشتن شرایط لازم اصلا قابل بررسی مجدد نیست اما می‌توان روی ۶۲ پروند بحث و بررسی کرد. یعنی ما هیچ وقت نگفتیم این ۶۲ پرونده پروانه ساخت می گیرند، بلکه گفتیم این تعداد پرونده قابل بحث و بررسی است.

صدر اعظم نوری با تقسمیم  بندی پرونده باغات به سه دسته، افزود: تعدادی از باغات  اساسا دیگر دارای ارزش اکولوژیک نیستند بخشی دیگر از آنها  مربوط به املاکی هستند که ارزش اکولوژیک دارند اما به دلیل بزرگی، امکان جابجایی و تغییر نقشه هست و می‌توان فضای سبز را حفظ کرد. در دسته سوم، پرونده‌هایی با ارزش اکولوژیک بالایی هستند که به هیچ عنوان نمی‌توان آنها را از بین برد. این دسته را شهرداری باید تملک یا تهاتر کند. بنابراین در مجموع  برای دسته‌های اول و دوم این امکان وجود دارد که  بتوانند پروانه ساخت بگیرند اما برای دسته سوم هیچ امکانی وجود ندارد. بهرحال پیگیر موضوع هستیم تا تکلیف این ۶۲ باغ مشخص شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا بنیاد مستضعفان دو باغ وثوق الدوله و ابهری را به شهرداری هدیه داد یا فروخت؟ گفت: این دو پلاک متعلق به بنیاد مستضعفان بود که شهرداری منطقه ۲ آنها را تملک کرد.البته بنیاد مستضعفان دنبال گرفتن پروانه ساخت روی باغ ابهری بودند اما این باغ دارای پلاک ارزشمندی است که نمی‌توان آن را تخریب کرد.

وی با اشاره به این که به دلایل اقتصادی در سال‌های اخیر صاحبان باغ‌هات ترجیح می‌دهند که عرصه‌های باغی را به فضای تجاری یا مسکونی تبدیل کنند و شورا مصوبه حفظ و گسترش باغ‌ها را دارد و به هیمن دلیل بنده نماینده شورا در کمیسیون ماده ۷ انتخاب شده ام، تصریح کرد: بنده با بکارگیری نیروهای سالم  اجازه نمی‌دهیم پرونده‌هایی که دارای مشخصات باغ هستند، مجوز تغییر کاربری بگیرند در نتیجه از سوی افرادی که منافعشان در کمیسیون  یاد شده به خطر افتاده شروع به تهدید ما کرده و انگ ناکارآمدی  زده‌اند البته ما عقب نشینی نمی‌کنیم و همچنان ایستادگی می‌کنیم.

 به گفته وی تاکنون ۲۸هزار و ۵۶۷ پرونده به صورت سیستمی در سامانه کمیسیون ماده ۷ رسیدگی شده و عوارض برای آنها مشخص و اخذ شده است. تا قبل از این، اعمال سلیقه بسیار زیاد بود. رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری  شورای شهر تهران در خاتمه به بحث آلودگی هوا پرداخت و گفت: آلودگی هوا با ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون کاهش یافته است ولی الان آلودگی ازن است  که  این موضوع را در سازمان محیط زیست بحث کردیم و دنبال می‌کنیم. به گفته وی برای کاهش آلودگی اوزن  باید طرح‌های اصلاحی مانند طرح کهاب در پمپ بنزین‌ها اجرا شود که این در حوزه اختیارات ما نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها