۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 666164

یادداشت/

هند چوب تصمیم اشتباهش را خواهد خورد

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل شبه قاره

دولت هند در حرکتی خلاف قانون اساســی این کشور که می‌تواند به تنش ها در کشمیر بیفزاید خودمختاری این منطقه مورد مناقشه را لغو کرد.

قدس آنلاین: اگرچه نارندرا مودی، نخســت وزیر و حزب حاکم هندوی ملی‌گرای بهاراتیا جاناتا (بی جی پی) مقابله با تحرکات تروریســتی را در توجیه اقدام خود عنوان کرده‌اند، اما این حرکت به هر علتی که صورت گرفته باشد کاری نادرست بوده است و مناسبات مسلمانان با دولت مرکزی را به شدت تخریب و تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مسلمانان با لغو خودمختاری این منطقه به شدت مخالفند و بنابراین این اقدام می‌تواند روابط دولت مودی با مردم کشمیر را شکراب کند. علاوه بر این دهلی نو با این تصمیم خود ضمن ناامید کردن جریان‌های میانه رو، بهانه را برای افزایش تحرکات گروه های تندرو از جمله القاعده و داعش در این منطقه فراهم کرد.

 این موضوع در بلند مدت مشکلات امنیتی زیادی برای هند ایجاد خواهد کرد. از دید نیروهای میانه رو فعال در کشــمیر اقدام هند به ضرر آنهاست؛ چراکه این گروه ها در انتخابات گذشته خوب ظاهر شده و حتی می‌توانستند به قدرت دست پیدا کنند.

 نیروهای میانه رو به حل بحران کشمیر از راه گفتوگو و مذاکره با دهلی نو پایبند و معتقد بودند، اما تصمیم اخیر آنها را ناامید کرده و راه نفوذ گروه‌های رادیکالی که معتقد هستند تنها راه حل آزادی کشمیر جنگ و به دست گرفتن اسلحه است را در منطقه فراهم خواهد کرد.

اگرچه ابهام در مورد نیت واقعی هند برای لغو خودمختاری کشمیر همچنان پابرجاست، اما به نظر می‌رسد این تصمیم ناشی از برنامه بلندمدتی است که دهلی نو برای منطقه طراحی کرده است. هند امیدوار است با توجه به رویکرد تقابلی که با پاکستان (که به اذعان دهلی نو جنگ نیابتی علیه این کشور را در کشمیر رهبری میکند) در افغانستان پیش گرفته و ایجاد مشــکلات امنیتی بعدی برای پاکستان، رهبران اسلام آباد را ترسانده و متقاعد کند از حمایت جدایی طلبان این منطقه دست بردارند.

 در ادامه هند تلاش خواهد کرد با دور زدن پاکستان و تقویت حضور نظامی اش در کشمیر کنترل امنیتی این منطقه را به دست گرفته و طرح اصلی مورد نظر خود که همان تغییر بافت جمعیتی کشمیر از طریق اسکان غیرمسلمانان است را اجرایی کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها