زاهدان-قاچاق سوخت به دلیل تفاوت قیمت فراورده‌های نفتی در این‌سوی مرز و کشورهای همسایه همواره به‌عنوان یکی از پدیده‌های رایج و البته مشکل‌ساز در استان سیستان و بلوچستان برای مسئولان و مردم هزینه‌ساز بوده است.

هجرت کارت های سوخت مهاجر از سیستان و بلوچستان

قدس آنلاین-گروه استان ها: بابک رحیمیان: بسیاری قاچاقچیان به شیوه‌های متفاوت در طی سال‌های گذشته درصدد بودند تا سوخت را حتی از استان‌های هم‌جوار مانند کرمان بارگیری و به مرزهای شرقی در سیستان و بلوچستان برسانند.

اما یکی دیگر از شیوه‌های تأمین سوخت استفاده از کارت‌های سوخت خودروهای سایر استان‌های کشور بوده است.

بسیاری از سودجویان با اجاره اندک کارت‌های سوخت در استان‌های کشور این کارت‌ها را به استان سیستان و بلوچستان منتقل کرده و از سهمیه آن‌ها برای سوخت‌گیری و حمل به مرزهای شرقی استفاده می‌کنند.

«کارت‌های مهاجر» اصطلاحی است که به همین کارت‌های سوخت متعلق به خودروهای سایر استان‌ها اطلاق می‌شود که بنا بر گفته مسئولان ستاد کالا و قاچاق ارز و هم‌چنین شرکت پخش فراورده‌های نفتی به مشکلی لاینحل تبدیل‌شده بود که با تمهیدات اندیشیده شده تا پایان این ماه قرار است این مشکل برای همیشه حل شود.

انتقال کارت‌های سوخت از دیگر استان‌ها به سیستان و بلوچستان موجب شده تا افراد سودجو برای دریافت سوخت با این کارت‌ها مکرراً به پمپ‌های بنزین مراجعه کنند و لذا صف‌های طولانی و کاذبی به وجود بیاورند که از حوصله مصرف‌کنندگان واقعی خارج است.

سوخت‌گیری فقط با حضور خودرو

قاچاقچیان سوخت که تا پیش‌ازاین هر کارتی را از شهرهای دیگر به این استان آورده و سوخت‌گیری می‌کردند حال بنا بر گفته مدیر شرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقه زاهدان با اجرای طرح کدگذاری دیگر موفق به این سودجویی نخواهند شد.یکی از دلایل تراکم خودروها در پمپ‌های بنزین کارت‌های سوخت مهاجر است

غلام احمدی در این رابطه اظهار می‌کند: در قالب این طرح ازاین‌پس سوخت تنها به خودرویی تعلق خواهد گرفت که کارت سوخت متعلق به خودش باشد.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه زاهدان می‌گوید: یکی از دلایل تراکم خودروها در پمپ‌های بنزین کارت‌های سوخت مهاجر است که با اقدامات انجام‌شده در این بخش پیش‌بینی می‌شود تا آخر مردادماه این معضل حل شود.

وی می‌افزاید: طبق این طرح تمامی کارت‌های سوختی که در بازه زمانی ۱۳ ماهه اول فروردین ۹۷ تا پایان فروردین ۹۸ حتی یک تراکنش سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت استان داشتند، مجاز به سوخت‌گیری هستند.

وی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از سوخت‌گیری کارت‌های سوخت غیربومی یا همان کارت‌های مهاجر عنوان می‌کند و می‌گوید: پس از اجرای این طرح دیگر هیچ خودروی جدیدی قادر به سوخت‌گیری در جایگاه‌های استان نیست.

وی با اشاره به شناسایی و خروج تعداد ۳۵ هزار کارت مهاجر در این استان ابراز می‌کند: انتظار می‌رود با اجرای این طرح تا پایان مردادماه امسال صف‌های بنزین شکسته و از قاچاق این ثروت ملی به حد ممکن جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح جایگاه داران موظف به کنترل کارت سوخت بوده و هر شخص مکلف است از کارت سوخت خودش استفاده کند یادآور می‌شود: کارت‌های سوخت مهاجر و شناسایی‌شده پس از شناسایی از چرخه سوخت‌گیری خارج می‌شود.

برچسب‌ها