تولیت آستان قدس رضوی گفت: شتاب خدمت‌رسانی به محرومان در آستان قدس رضوی نه‌تنها کم نشده بلکه افزایش هم یافته است، منتهی این خدمت‌رسانی هدفمند شده و معطوف به حوزه اشتغال است.

شتاب خدمت رسانی به محرومان افزایش داشته است/ برنامه خادمیاری را ادامه می دهیم

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در نخستین عهدواره ملی نهضت اجتماعی جوانان که با حضور فعالان عرصه اشتغال‌زایی در مناطق محروم کشور برگزار شد، اظهار کرد: حضرت علی(ع) پیغمبر گرامی اسلام را به «طبیب دوار بطبه» تشبیه کردند، یعنی ایشان نمی‌نشستند تا مردم به ایشان مراجعه کنند بلکه خود را در مسیر امدادرسانی به خلق قرار می‌دادند.
وی خطاب به فعالین حوزه اشتغال‌زایی در مناطق محروم، گفت: شما نیز «دوار بطبه» هستید که در محل زندگی خود ننشستید بلکه برای گره گشایی از مردم به مناطق محروم کشور رفته‌اید و خود را در معرض مشکلات نیازمندان قرار داده‌اید.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اقدامات و خدمات اجتماعی یکی از بهترین روش‌ها برای نشان دادن چهره حقیقی اسلام است، تصریح کرد: ارائه خدمات اجتماعی بدون منت به مردم یکی از بهترین راه‌ها برای تبلیغ دین اسلام است که سیره نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز این بوده است.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب آغازگر اردوهای جهادی در سفرهای استانی‌شان بودند، عنوان کرد: اولین اردوی جهادی را رهبر معظم انقلاب با سفرهای استانی خود انجام دادند، مسئولان هم باید از نزدیک به مناطق محروم سر بزنند و مشکلات مردم را ببینند و متناسب با آن تصمیم بگیرند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه در خدمت‌رسانی به مردم باید تنها جهت‌گیری انقلابی داشت و به هیچ عنوان نباید امور جناحی و سیاسی را در آن‌ دخیل کرد، گفت: مردم باید احساس کنند اگر زمام کار بر عهده جوانان حزب اللهی، انقلابی، متعهد و متخصص باشد بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه از رهگذر خدمت باید جامعه را به معارف دینی و ارزش‌های انقلابی نزدیک کرد، عنوان کرد: تفکر انقلابی را با خدمت‌رسانی شایسته و صحیح باید در جامعه تعمیق بخشید، تا مردم احساس کنند نیروهای انقلاب خدمتگذار آنها هستند و این انقلاب را بیمه خواهد کرد.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خدمت‌رسانی‌های آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف، ابراز کرد: خدمات آستان قدس رضوی در استان‌ها کم‌رنگ نشده است، سال گذشته که بودجه ۹۸ تصویب می‌شد تصمیم بر آن شده که خدمات استانی محدود به چند نقطه محروم شامل استان خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و ... شود و با توجه به سیل اخیر، استان‌های سیل‌زده را نیز به این مناطق افزوده‌ایم.
وی افزود: ما هیچ بودجه‌ای را کم یا حذف نکردیم. بودجه امسال ما، دقیقا همان بودجه‌ای است که در سال ۹۷ بسته شده است. ممکن است اگر چیزی داشته باشیم به آن اضافه کنیم اما از آن کم نکرده ایم.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که پرسیده شده «چرا خدمات و بودجه آستان قدس به دفاتر استانی ارسال نمی‌شود؟» نیز گفت: این اقتضا کار انسانی است که نیاز دارد مدام مورد پایش و بررسی قرار گیرد. در خصوص فلسفه دفاتر استانی با آقای رئیسی صحبت کردم، ایشان فرمودند دفاتر استانی برای آستان قدس هزینه‌ای نباید در برداشته باشد، بلکه باید خودشان با استفاده از ظرفیت خیران و خادمیاران استانی هزینه‌های خود را تأمین کنند.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به حکم هفت ماده‌ای مقام معظم رهبری گفت: در هیچ کجای این حکم موضوع محرومیت‌زدایی نیامده است، در خصوص کمک به نیازمندان مقام معظم رهبری سه موضوع زائران محروم، مجاوران محروم و محرومان استان‌های موقوفه دار را مورد توجه قرار دادند و در استان‌هایی که موقوفه نداریم هیچ مسئولیت برای محرومیت‌زدایی برعهده ما قرار داده نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به برنامه‌های آستان قدس رضوی در مناطق سیل‌زده، عنوان کرد: در ایام ماه مبارک رمضان یک هزار و ۵۰۰ پرس غذا در مهمانسرا و یک هزار و ۵۰۰ پرس نیز در حاشیه شهر مشهد توزیع شد و از محل صرفه‌جویی سفره‌های اکرام رضوی حدود ۶ میلیارد تومان صرفه‌جویی شده است که برای خدمت‌رسانی به محرومان بویژه در مناطق سیل‌زده صرف خواهد شد.
وی گفت: هم اینک به ۴ تا ۵ هزار نفر در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام در مهمانسرای حضرت رضا(ع) پذیرایی می‌شوند و من گفته‌ام که بهترین غذا باید بر سفره امام رضا(ع) باشد.
وی افزود: حدود ۷۰ میلیارد تومان برای کمک به سیل‌زده‌ها کنار گذاشتیم اما در حال بررسی هستیم که ابتدا اقدامی موازی با سایر ارگان‌ها انجام نشود و دیگر بیشتر توجه ما به ایجاد اشتغال و اقدامات زیرساختی است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی تأکید کرد: شتاب خدمت‌رسانی به محرومان در آستان قدس رضوی نه‌تنها کم نشده بلکه افزایش هم یافته است، منتهی این خدمت‌رسانی هدفمند شده و در حوزه اشتغال معطوف است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به موضوع خادم یاری عنوان کرد: هم‌اکنون ۲۰۰ هزار نفر برای خادمیاری ثبت نام کردند، ما برنامه خادمیاری را ادامه می‌دهیم اما باید این کار به صورت مدیریت شده و مطابق با ظرفیت‌های حرم مطهر باشد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: اگرچه آستان قدس رضوی از حیث اموال و دارایی شرایط خوبی دارد اما آنگونه که گاهی بیان می‌شود نیز ثروتمند نیست، ما هزینه‌های بسیار بالایی داریم به عنوان نمونه سالانه یک میلیون منتخب مفاتیح چاپ و ده‌ میلیون لیوان پلاستیکی برای حرم مطهر مصرف می‌شود.
وی تصریح کرد: بیشتر حرف‌ها درباره پول‌های آستان قدس شایعه است. درست است، زمین و اموال داریم. اما در ذهن مردم طوری تبلیغات کرده اند که انگار نصف ثروت آمریکا در این جاست. این قدر پول این جا نیست که فکر کنید. به طور قطع اگر هم این توان باشد به محرومان و مستضعفان می رسیم.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به درخواست اکثر زائران و مجاوران نسبت به مسقف شدن صحن جامع رضوی، گفت: اگر بخواهیم صحن جامع رضوی را با چادر مسقف کنیم که زوار درآفتاب نمانند و اذیت نشوند و تأمین این هزینه بسیار برای آستان قدس دشوار و تامین این هزینه کار را سخت و به تاخیر انداخته است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها