کرمانشاه- هنگامی‌که ۱۰ سال پیش مقرر شد منطقه ویژه اقتصادی و پتروشیمی اسلام‌آباد غرب احداث شود بارقه‌ای از امید در دل مردمان این منطقه به‌منظور ایجاد اشتغال و تحول در زندگی آن‌ها پدیدار شد اما باوجود گذشت سال‌ها از این تصمیم هنوز این وعده عملی نشده است.

پتروشیمی اسلام‌آباد غرب شاید وقتی دیگر

قدس آنلاین-گروه استان ها: از زمان تصویب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب که در تاریخ چهارم مهرماه سال ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید افزون بر یک دهه می‌گذرد.

این پروژه هم چون بسیاری دیگر از طرح‌های بزرگ در کشور در طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها، کمبود اعتبار، مشکل تملک اراضی و هم‌چنین بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی موانع بسیاری را در پیش رو داشته است.

قرار بود که در این منطقه پالایشگاه کوچکی برای تولیدات پتروشیمی بنا شود اما طبیعی است که پتروشیمی نیاز به گاز دارد و از طرفی کشیدن خط لوله هم نیازمند تخصیص اعتبارات است و ازآنجاکه افزون بر ۳۰ میلیارد ریال برای رسیدن خط گاز باید هزینه کرد لذا به همین راحتی این طرح روی زمین‌مانده است.

این در حالی است که محمود جلوند مدیرعامل پتروشیمی اسلام‌آباد غرب پیش‌ازاین وعده به بهره‌برداری پالایشگاه تا سال ۹۸ را به خبرنگاران رسانه‌های جمعی داده بود.

شاهراه بدون استفاده

رئیس هیئت‌مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس در خصوص موانع پیش روی این منطقه دل گفته‌های بسیاری دارد اما تمامی آن‌ها را در چند محور کلی ازجمله اعتبارات و نبود زیرساخت‌های لازم و عدم سرمایه‌گذاری از طرف بخش‌های خصوصی و دولتی خلاصه کمی کند.

در حالی که هنوز بسیاری از سهامداران امید به راه اندازی پتروشیمی داشته اما معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه اجرای این طرح را غیر منطقی می داندفرهاد تاب زر اظهار می‌کند: همین موقعیت که ما داریم یک شاهراه ارتباطی بسیار خوب برای جنوب و منطقه قصر شیرین و ایلام است، ولی متأسفانه تا حال موفق به استفاده‌نشده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تنها ۲۰ واحد متقاضی سرمایه‌گذاری داریم و پای‌کار هستند اظهار می‌کند: نخستین واحد صنعتی با عنوان «تیم صنعت کارینا»  در هفته دولت سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید.

تاب زر ادامه می‌دهد: بااین‌وجود در بحث زیرساخت‌ها حتی یک ریال موفق به جذب منابع نشده‌ایم و در بسیاری از این ملزومات مانند مصرف گاز با مشکل مواجه هستیم.

وی بابیان اینکه برای گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی ۳۰ میلیارد هزینه گاز کشی نیاز است عدم استقرار گمرک را یکی از موانع پیش رو می‌داند و می‌گوید: اگر پرسنل گمرک  اینجا مستقر بودند مجبور نبودیم برای انجام کارها چندین بار به گمرک کرمانشاه رفت‌وآمد داشته باشیم.

وی بیان می‌کند: از ۱۴۳ هکتار زمین کلاً محصورشده و با توجه به همکاری که با مجموعه گمرکات داریم متناسب با هر نیازی که اداره گمرکات داشتند، یک طبقه از ساختمان اختصاصی در اختیار آنان قرار داده‌شده است، علاوه بر فراهم کردن تمام تجهیزات گمرک هنوز به‌صورت قطعی موفق با استقرار نشده است.

نیازمند عزم ملی

فرماندار اسلام‌آباد غرب نیز بابیان اینکه به‌رغم مشکلات پیش رو اما سعی شد تا زمین منطقه آزاد در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد ابراز کرد: ۱۴۰ هکتار زمین مزروعی از کشاورزان گرفته و برای منطقه آزاد اختصاص داده شد به امید اینکه در این مکان اتفاقات خوبی بیافتد اما عملاً اقدام خاصی انجام نشد و اسلام‌آباد غرب هنوز هم بیکارترین شهرستان استان است.

جهانبخش حیدری ادامه داد: برای به راه انداختن این منطقه ایجاد ساختار اداری و تشکیلاتی نیاز است که امور را پیگیر کند.

وی رونق منطقه آزاد و پتروشیمی را درگرو اراده استانی و ملی عنوان کرده و افزود: نگاه مردم این شهرستان به پتروشیمی است که اتفاقات خوب در آن رخ دهد.

مجوز تنها

در حالی که هنوز بسیاری از سهامداران امید به راه اندازی پتروشیمی داشته و برخی از  مسئولان نیز بر طبل احداث پالایشگاه پتروشیمی می کوبند اما معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه اجرای این طرح را با وضعیت موجود غیر ممکن و غیر منطقی می داند.

 هدایت حاتمی با بیان اینکه پتروشیمی اسلام آبادغرب تنها یک مجوز ساخت بوده که به مرحله اجرا نرسیده است می گوید: باید موضوع پتروشیمی را از موضوع منطقه ویژه اقتصادی جدا کنیم.

وی عنوان می کند: احداث این پتروشیمی، تصمیم اشتباهی بود زیرا اجرای این پروژه حداقل نیازمند ۱۶ هزار میلیارد تومان پول، ارتباطات بین المللی و تکنولوژی است.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه یادآور می شود: وقتی پروژه ای به اجرا نرسد یعنی تکلیفش مشخص است لذا باید در منطقه ویژه، صنایع دیگری را راه اندازی کنیم چون مردم اسلام آباد نمی توانند معطل پروژه پتروشیمی بمانند.

حاتمی با تاکید بر اینکه نمی توان ۱۴۰ هکتار از زمین منطقه ویژه اقتصادی را معطل این پروژه کرد، می افزاید: رفتن به سمت پتروشیمی اشتباه است اما سرمایه گذاری بر روی احداث صنایع کوچک پایین دست هم کاربردی و هم اشتغالزا است.

وی تأکید می‌کند: در حال حاضر نیز نباید این زمین‌ها را به نام منطقه ویژه اقتصادی به نام پتروشیمی نگه‌داریم.

برچسب‌ها