سنندج-با اعطای افزون بر ۳۳ هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر به شهروندان استان کردستان شمارش معکوس برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر و بستن این پرونده در این استان ستان آغازشده است و بنا بر آمار منتشره تنها ۴۹۰۰ خانوار دیگر تا صاحب‌خانه شدن فاصله‌دارند.

پرونده مسکن مهر کردستان با ۱۲۰ میلیارد ریال بسته می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها:هرچند که ۱۰ سال از پروژه مسکن مهر باهدف خانه‌دار کردن اقشار ضعیف جامعه می‌گذرد اما این طرح تاکنون توانسته سرپناهی برای بسیاری از افراد با توان مالی کم باشد.

 البته هنوز در این پروژه ایجاد زیرساخت‌هایی مانند فضاهای سبز، فضای آموزشی و یا اماکن مذهبی مانند مسجد با کمبودهای جدی روبروست اما برای پایان دادن به چشم‌انتظاری خانواده‌های باقی‌مانده تنها ۱۲۰ میلیارد ریال بنا بر گفته استاندار فاصله است.

اعتباری که تخصیص نیافت

در همین حال استاندار کردستان بابیان اینکه پروژه‌های مسکن مهر استان کردستان قبل از آغاز بارش‌های زمستانه باید به اتمام برسند، گفت: جهت نیل به این هدف نیازمند اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریالی مصوب مسکن مهر هستیم.

بهمن مرادنیا اظهار کرد: حدود ۴۹۰۰ واحد مسکن مهر در استان کردستان وجود دارد که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

او با ذکر اینکه در راستای عملیاتی کردن این پروژه باید تدابیری اندیشید، گفت: اتمام این پروژه‌ها نیازمند حمایت‌های مالی و تأمین آورده است.

استاندار کردستان گفت: سال پیش اعلام شد که ۱۴ میلیارد تومان جهت محوطه‌سازی مسکن مهر استان تخصیص می‌یابد، اما متأسفانه این مبلغ هنوز به کردستان تخصیص نیافته است.

او با اعلام اینکه انجام کار عمرانی در استان کردستان دارای محدودیت زمانی است، تصریح کرد: انجام فعالیت‌های عمرانی تا پایان مهرماه قابل انجام است به همین خاطر می‌بایست هر آنچه که می‌توان در این راستا انجام داد، طی فرصت باقی‌مانده عملیاتی شود.

مرادنیا با تأکید بر اینکه احداث مساکن مهر جهت آرامش مردم اجرا و عملیاتی می‌شود، خاطرنشان کرد: اتمام و تحویل پروژه‌های مسکن مهر در دستور کار دولت قرارگرفته است.

او با ذکر اینکه باید برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای باشد که پروژه‌های مسکن مهر استان کردستان قبل از آغاز بارش‌های زمستانه به اتمام برسند، افزود: جهت نیل به این هدف نیازمند اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریالی مصوب مسکن مهر هستیم.

استاندار کردستان با اعلام اینکه انتظار می‌رود ساخت مدارس در پروژه‌های مساکن مهر شهرستان‌های کامیاران، سنندج و مریوان همسو با اتمام پروژه‌ها نیز اجرایی شود، خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر قیمت‌ها، انتظار می‌رود وزارت راه و شهرسازی نسبت به تأمین اعتبارات لازم با توجه به شرایط کنونی اقدام کند.

تعیین تکلیف

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز بابیان اینکه در حال حاضر ۴ هزار و ۹۰۰ واحد مسکن مهر استان باقی‌مانده است درحالی‌که بر اساس برنامه دولت پرونده مسکن مهر باید تا پایان امسال بسته شود.

شهرام ملکی اظهار کرد: بر اساس برنامه مسکن مهرشهری، سهمیه استان کردستان با احتساب شهرهای بالای ۲۵ هزار و زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ۳۸  هزار و ۶۵۶ واحد است که از این تعداد تاکنون بیش از ۳۳ هزار واحد از این تعداد به بهره‌برداری رسیده است. 

وی اضافه کرد: اقدام در راستای محوطه‌سازی سایت‌های مسکن مهر و بهبود شرایط زندگی در واحدها با تأمین حداقل‌های ممکن ازجمله هماهنگی با سازمان‌های خدمات رسان برای تأمین آب، برق، گاز، تلفن و شهرداری‌ها از خواسته‌های مردم ساکن در این سایت‌ها است که باید نسبت به تأمین آن‌ها اقدامات جدی‌تری انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان اضافه کرد: در مسکن مهر سنندج بحث تأسیسات زیربنایی و محوطه‌سازی راداریم و در پروژه‌های مسکن کل استان تکمیل مدارس از مباحثی است که باید تعیین تکلیف شوند.

وی کمک به شرکت‌های خدمات رسان در قالب تزریق اعتبار را ضروری دانست و گفت: هزینه‌هایی که برای ارائه خدمات دستگاه‌های خدمات رسان تعریف‌شده با میزان کاری که به دلیل توپوگرافی استان باید انجام شود همخوانی ندارد.

ملکی اضافه کرد:‌ دستگاه‌های خدمات رسان در بسیاری از پروژه‌ها به تعهدات عمل کرده والان زیر بار مطالبات زیاد پیمانکاران مانده‌اند که باید نسبت به تأمین اعتبار در قالب تهاتر و غیره در این راستا چاره‌اندیشی شود.

وی تصریح کرد: فصل کارهای عمرانی در استان کردستان تا پایان مهر است این انتظار راداریم با تزریق به‌موقع این اعتبار شاهد احداث این پروژه‌ها باشیم.

برچسب‌ها