خبر استعفای «برند اربل» دومین رئیس آلمانی اینستکس تنها یک هفته پس از معرفی او نشان می‌دهد اتفاق‌هایی پشت صحنه در جریان است

استعفای دو مدیر اینستکس ظرف یک هفته!

قدس آنلاین: کناره‌گیری دو رئیس "اینستکس" نهادی که قرار است واسطه تبادلات ملی میان ایران و کشورهای اروپایی در مرحله اول و سپس دیگر کشورها باشد؛ ظرف یک هفته رخدادی نیست که بتوان آنرا عادی تلقی کرد. به ویژه آنکه هر دو استعفای غیر منتظره و بدون هیچ اطلاع رسانی رسمی از سوی سه کشور اروپایی عضو برجام صورت گرفته است.

هشت روز پیش بود که با انتشار خبر انتصاب «برند اربل» سفیر سابق آلمان در تهران، به عنوان رئیس جدید اینستکس، استعفای پر فیشر رئیس قبلی این نهاد علنی شد.

دولت آلمان اما هیچ اطلاع رسانی درباره این کناره‌گیری، دلیل آن و زمانش در بانیه خود منتشر نکرد.

این در حالی بود که تنها چند هفته قبل از آن فیشر برای رایزنی‌های فنی و حقوقی در رأی هیئتی کارشناسی به تهران آمده بود تا با مسئولان و کارشناسان بانک مرکزی ایران هماهنگی‌های لازم و نهایی را برای آغاز تبادلات مالی انجام دهد.

حالا خبر استعفای «برند اربل» دومین رئیس آلمانی اینستکس تنها یک هفته پس از معرفی او نشان می‌دهد اتفاق‌هایی پشت صحنه در جریان است و فشارها بر کشورهای اروپایی و دست‌اندرکاران اینستکس به حدی زیاد شده که فردی مثل اربل که رسانه‌های اروپایی او را فردی کاملا مسلط به مسائل منطقه و ایران می‌دانند و لابی‌های صهیونیستی و حام ترامپ او را به داشتن دیدگاه‌های نزدیک به ایران توصیف کرده بودند هم ناگزیر به کناره‌گیری شده است.

رد پای آمریکا و اسرائیل در استعفای مدیران اینستکس

روزنامه آلمانی بیلد، دلیل استعفای آقای اربل را محتوای "یهود ستیزانه" و حمایت او از ایران در مصاحبه‌های مفصل با کن جنسن، خبرنگار یک شبکه رادیویی اینترنتی عنوان کرده است.

به نوشته این روزنامه، کن جنسن در سال ٢٠١١ از شبکه آربی‌بی آلمان اخراج شد که یکی از دلایل این اخراج، صحبت های وی درباره غیرواقعی بودن کشتار یهودیان در زمان حکومت نازی‌ها در آلمان بوده و اینکه "برادرزاده زیگموند فروید هولوکاست را برای مقاصد تبلیغاتی اختراع کرد."

رد پای فشار این لابی‌ها برای کناره‌گیری رئیس آلمانی اینستکس را در توییت ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان نیز می‌توان یافت که مدعی شده "اظهارات یهودستیزانه و ضعف قدرت تشخیص" دلیل کناره‌گیری "اربل" بوده است.

همچنین ادعا شده که اربل در دو مصاحبه با کن جنسن با لحنی خشونت بار اسرائیل را هدف حمله قرار داد و از ایران و گروه‌های ضد اسرائیلی از جمله حزب‌الله لبنان حمایت کرد و در بخشی از سخنانش "مداخلات غرب" را عامل اصلی وضعیت فاجعه‌بار خاورمیانه دانسته است.

در این مصاحبه‌ها، آقای اربل با دفاع از برنامه موشکی ایران، آن را قانونی و قابل قبول دانست. وی همچنین گفت که دولت آلمان "در یک مورد به هیچوجه کوتاه نیامده و و آن رد خواسته اسرائیل برای توقف برنامه هسته‌ای ایران بوده است."

فایننشال تایمز نیز در گزارشی با عنوان "رئیس انتصابی کانال ویژه مالی برای ایران در آخرین لحظه کناره‌گیری می‌کند" استعفای اربل را شکست جدیدی برای ارتباط تجاری و مالی با ایران توصیف کرده است.

دولت ترامپ تهدید کرده بود که مدیران و دست‌اندرکاران نهاد سازوکار ویژه مبادلات مالی با ایران موسوم به اینستکس را و خود این نهاد را مورد تحریم قرار خواهد داد و علیه آنها مجازاتهایی را وضع خواهد کرد.

اگرچه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود مشروط بر آنکه مبادلات این نهاد از سطح اقلام غیر تحریمی یعنی غذا و دارو فراتر نرود مخالفت و ممانعتی در برابر آن نخواهد کرد.

اما به نظر می‌رسد دونالد ترامپ و تیم بی در دولت این کشور در هفته‌های اخیر یک بازی جدید سیاسی را شروع کرده و به دنبال افزایش فشارها برای جلوگیری از اجرایی شدن اینستکس هستند.

این در حالیست که ضرب الاجل 60 روزه دوم ایران کمتر از یک ماه دیگر به پایان می‌رسد و تهران اعلام کرده در این موعد گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را بر می‌دارد. اقدامی که برخی تحلیلگران معتقدند روند خروج از برجام و شکست کامل این توافق را تسریع می‌کند.

از اینرو به نظر می‌رسد واشنگتن همه توان خود را پشت پرده بکار گرفته تا مانع از کار سازوکار ویژه تبادل مالی اروپا با ایران شود به این امید که با واکنش ایران برجام زودتر از بین رفته و آنها بتوانند تحریم‌های شورای امنیت و ائتلاف و اجماع گذشته علیه ایران را بازسازی و بازیابی کنند.

خط و  نشان ترامپ برای مکرون

در روزهای اخیر اختلاف‌ها و مشاجره‌های لفظی میان ترامپ و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که به دفعات شخصا با حسن روحانی در تماس بوده بالا گرفته است.

مکرون نقش و تحرک اصلی را در رایزنی با ایران و اتحادیه اروپا به منظور یافتن مفر گشایشی در بن بست موجود سیاسی-اقتصادی در مقابل برجام دارد.

در دو ماه اخیر دست‌کم پنج بار رؤسای جمهور ایران و فرانسه با یکدیگر به صورت تلفنی در موضوع کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس گفتگو کرده‌اند و پس از آخرین گفتگوی تلفنی این دو که به گفته واعظی رئیس دفتر روحانی بیش از یک ساعت و نیم طول کشیده، وب سایت المانتیور گزارش داده بود، مکرون از حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران دعوت کرده است تا در نشست بعدی سران کشورهای عضو گروه هفت شرکت کند و در حاشیه این اجلاس با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کند. اما روحانی این دعوت را رد کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه با انتشار پیامی توییتری، به گفتگوهای مقامات فرانسه با ایران در موضوع روابط پر تنش تهران-واشنگتن هشدار داد.

ترامپ نوشت: «ایران دچار مشکلات جدی مالی است. آنها ناامیدانه خواستار گفتگو با آمریکا هستند. اما به آنها سیگنال‌های مختلطی از سوی همه کسانی که ادعا دارند ما را نمایندگی می‌کنند داده می‌شود؛ از جمله از سوی رئیس‌جمهور ماکرون از فرانسه... می‌دانم که امانوئل [مکرون] نیت خوبی دارد مانند دیگران. اما هیچ‌کس غیر از خود ایالات متحده برای ایالات متحده صحبت نمی‌کند. هیچ‌کس به هیچ شکل و طریقی اجازه ندارد که به نمایندگی از طرف ما صحبت کند.»

هفته گذشته دولت ترامپ محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران را نیز در فهرست تحریم‌ها قرار داد. اقدامی که با واکنش‌های منفی گسترده بین‌المللی روبرو شد. پس از آن بود که افشاگری "رند پل" سناتور دموکرات ایالت ایلینویز از پیشنهاد ترامپ برای ملاقات با محمد جواد ظریف و تهدید او به اینکه در صورت رد این درخواست مورد تحریم قرار خواهد گرفت یک رسوایی سیاسی دیگر را برای دولت ترامپ رقم زد.

حالا هم به نظر می‌رسد با وجود جریان سازی رسانه‌ای در مورد اینکه مواضع ضد اسرائیلی و یهود ستیزی در مصاحبه «برند اربل» دومین رئیس اینستکس عامل کناره گیری او بوده، فشارها و تهدیدهای آمریکایی‌ها در مرود تحریم و مصادره اموال و اعمال محدودیت برای وی و تهدیدهای امنیتی از سوی اسرائیل موجب کناره گیری یکباره و خاموش هر دو مدیرعامل آلمانی اینستکس باشد زیا مواضع سیاسی کسی همچون اربل که سالها سفیر آلمان در ایران و عراق بوده موضوع پوشیده و مخفی نبوده است.اکنون باید دید در سایه کارشکنی‌های انگلیس و تشدید تنش میان لندن و تهرنا، سکوت براین و استعفای دو مدیر آلمانی اینستکس، امانوئل مکرون چقدر بخت آنرا دارد که از سد تهدیدها و کارشکنی‌ها و فشارهای آمریکا در برابر حفظ برجام بگذرد.

برچسب‌ها