خوزستان- سرپرست اداره کل شیلات خوزستان با بیان اینکه پرورش دهندگان ماهی بدون مجوز بیشترین خسارت از سیلاب را دیدند، گفت: آنها تخم ماهی را از ما می گیرند و به همین دلیل تولیدات آنها جز آمار عملکرد شیلات استان محسوب می شود.

پرورش دهندگان ماهی بدون مجوز، بیشترین خسارت را در سیلاب دیدند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛  غلامرضا افتخاری نسب در جلسه تقدیر از اصحاب رسانه گفت:  در بحث پرورش ماهی در قفس تلاش داریم به توافق با سازمان آب و برق برسیم، به دلیل مباحث زیست محیطی درباره آب شرب دغدغه را دارند  و مانیز در تلاش هستیم از ظرفیت های باقی مانده و غیر قابل مصرف پشت سدها استفاده کنیم، هرچند در سایر استان ها از منابع آب شرب برای پرورش ماهی در قفس استفاده می شود.

افتخاری نسب با اشاره به اینکه پرورش دهنده های بدون مجوز ماهی بیشترین خسارت را در سیلاب دیدند؛ اظهار کرد: این خسارات در شهرستانها شوش، شوشتر و سوسنگرد بیشتر بوده است، این پرورش دهندگان بچه ماهی را از ما می گیرند و به همین دلیل تولیدات آنها جز آمار عملکرد شیلات استان محسوب می شود و تحت نظر دامپزشکی هستند.
وی خبر داد: در تولید ماهیان گرمابی با مازندران و گلستان رقابت داریم و سالها رتبه نخست را داشته ایم و افزود: تنها سال گذشته به دلیل خشکسالی به رتبه دوم رسیدیم، اگر امسال بیماری پیش نیاید یکی از سال های پر رونق در پرورش ماهیان گرمابی خواهد بود.

وی بیان کرد: سند توسعه شیلات استان توسط یکی از قوی ترین مشاوران شیلات در کشور را دارد. برش نهایی این سند توسعه طبق آخرین قرار شهریور امسال بعد از در نظر گرفتن خواسته شیلات، محیط زیست، آب و برق استان تحویل ما شود.

افتخاری نسب علت تاخیر سه ساله را کمبود اعتبار بیان کرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه ، محیط زیست و آب و برق عضو شورای مطالعه این برنامه هستند.

وی درباره طرح های پیش رو شیلات توضیح داد: مجتمع پرورش ماهیان خاوری در شمال دزفول است که بیش از ۶۰ درصد ماهیان خاویاری کشور را تامین می کند. ۴۲ قطعه آن پرورش خاویار  و ۴ قطعه آن شامل سردخانه ، کارخانه یخ ، تولید خوراک دام و ماهی است. طرح فاز دوم برق شهیداحمدیان نیز با بیش از ۱۱ میلیارد تومان است. تلاش می کنیم حداکثر ۶ ماهه به نتیجه برسد، اسکله بندر امام سومین طرح با اعتبار بیش از ۲۰ میلیارد ریال است که ۸ ماهه اجرا می شود.

سرپرست اداره شیلات منکر تزریق هورمون به استخرهای ماهی شد و با تاکید بر سلامت غذایی ماهی ها  اذعان کرد: فقط کودهایی برای کف زی های لار و گیاهان کف استخرها که خوراک دو گونه ماهیان کپور هستند استفاده می شود.

وی با اعلام اینکه طرح آزمایشی هزار تنی پرورش ماهی در قفس کارون۴ انجام اما هنوز در خوزستان اجرا نشده، گفت: مجوز محیط زیست را برای خوریات گرفتیم و با برداشت از سد جره و مارون موافقت شده است، برای اواخر امسال پیمانکار و مشاور این کار مشخص می شود.

وی ادامه داد: طرح ۳۹۵ هکتاری پرورش میگو هندیجان و سه کانال c8, c7و سی ۸چوئبده را برای پرورش میگو داریم. فاز دوم شهید احمدیان و آزادگان در حال تکمیل است. طرح هزار هکتاری در هندیجان داریم که هفته آینده نشستی یا مشاور و سرمایه گذار طرح خواهیم داشت.

سیاست شیلات کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و تولید است

سرپرست اداره‌کل شیلات خوزستان تصریح کرد: سیاست شیلات کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و تولید است و پرورش ماهی و میگو در قفس  از این سیاست ها است. در پرورش ماهیان گرمابی از استخرهای خاکی به سمت استخرهای بتنی برویم.

وی افزود: در طرح های جدید پرورش آبزیان به دلیل بیماری لک سفید از روش های جدید مثل نرسری در چوئبده اجرا می شود تا بتوانیم دو نوبت در سال پرورش میگو داشته باشیم.

افتخاری نسب تصریح کرد: در بحث بازسازی ذخایر آبزیان نیز  در تالاب ها، دریاچه ها و رودخانه ها بیش از ۱۹ میلیون بچه ماهی از فروردین امسال رهاسازی شده است و همه رهاسازی ها گونه های آبی است و با هماهنگی با محیط زیست رهاسازی پشت سدها هم انجام می شود که سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون بچه ماهی است.ده میلیون لارو ماهی "بنی" در تالاب هور رها شد اما به دلیل باز بودن دایک به سمت عراق رفتند.

وی خبر داد: ۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان برای ۲۰۰ قطعه سازه بتنی در پهنه آبی ماهشهر و هندیجان نقطه گذاری شده و طی ده روز آینده این سازه ها گذاشته می شود. اجرای طرح به صورت آزمایشی برای پرورش ماهی پیش شرط آب و برق و محیط زیست استان است.

این مقام مسئول درباره ابهامات پرورش ماهی تیلاپیا گفت: ۴ استان  مرکزی مجوز پرورش تیلاپیا را دارند و چند گونه تیلاپیا را داریم، در سیلاب امسال بسیاری از گونه های ماهی مهاجم وارد استخرهای پرورش ماهی شدند. گونه ماهی مهاجم تیلاپیا نوع زیلی است. اما تیلاپیا پرورشی از گونه نیلی است. در خوزستان به دلیل این که تنوع ماهی زیاد است تیلاپیا کم مصرف می شود.

وی افزود: به نظر من تیلاپیا ضرر ندارد و بحث ما روی پرورش تیلاپیا از نظر رونق اقتصادی است. یکی از راه های نابودی تیلاپیا زیلی پرورش رقیب است و یکی از عوامل کاهش ماهی صبور وجود گونه ماهی تیلاپیا زیلی و خشکسالی است.

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان گفت: در استان چهار کارخانه غذای ماهی داریم و مشکلی از نظر غذای ماهی در خوزستان نداریم. فاز دوم آزادگان ده سال پیش واگذار شده ۲۰۷ تعاونی داریم که تنها ۳۰ تعاونی به تولید رسیدند و بقیه جلو نیامدند. انتظار ما ۶۰ تعاونی بودند. ۴۸ قطعه در دزفول واگذار شده که در هفته دولت به صورت نمادین واگذار می شود.
۱۸ کارخانه و شرکت خوراک داریم که ظرفیت پایلوت آنها با ظرفیت تولید فرق  دارد و کنسرو و تن ماهی در خوزستان با استقبال مواجه نمی شود چون مردن جنوب در مصرف ماهی تازه خور هستند.

وی اذعان کرد: آمار صادرات صعودی است به دلیل افزایش نرخ ارز و تفاوت قیمت در دو کشور. پارسال ۱۲ هزار تن ماهی تیلاپیا وارد کشور شد اما ظرفیت تولید ما ۲۰ هزار تن است.

برچسب‌ها