همدان - مدیرکل دامپزشکی استان همدان در نشست خبری اداره کل دامپزشکی استان همدان از خبرنگاران فعال در عرصه دامپزشکی تجلیل کرد.

رسانه ها ظرفیت های خوبی برای ایجاد فرهنگ بهداشتی در جامعه دارند

به گزارش قدس آنلاین ، محمودرضا رسولی نیم روز امروز ۱۹ مرداد در جمع خبرنگاران، ضمن گرامیداشت«روز خبرنگار» اظهار داشت: رسانه‌ها ظرفیت‌های خوبی به منظور ایجاد فرهنگ بهداشتی، آموزش، ترویج و اطلاع‌رسانی داشته و نقش مؤثری در ایجاد امنیت بهداشتی در «سال رونق تولید» دارند.

رسولی در مراسم تکریم از خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار گفت: عملکرد اصحاب رسانه در جهت اعتلاء و تنویر افکار عمومی بمنظور انعکاس فعالیت‌ها، ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه و رویکردهای اداره کل دامپزشکی استان شایسته تقدیر است.

وی از ارجاع ۲۷۷ واحد متخلف عرضه موادخام دامی به مراجع قضایی در چهارماهه نخست امسال خبر دادوگفت . بیش از ۳۴هزار مورد بازرسی از واحدهای توزیع، نگهداری، بسته‌بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام شده و در پی این بازرسی‌ها، ۸۷ هزار و ۵۱۷ کیلوگرم موادخام دامی غیرقابل مصرف شناسایی و ضبط و معدوم شده است.

وی با بیان اینکه در چهار ماهه نخست امسال یک هزار و ۹۴۲ تن از لاشه‌های گوشت گاو، گوساله و گوسفند در کشتارگاه های استان مورد بازدید بهداشتی قرار گرفته است، افزود: ۲۴ تن از لاشه‌های بازدید شده غیرقابل مصرف بودند که ضبط و معدوم شدند.

وی درباره بازرسی از کشتارگاه‌های صنعتی طیور عنوان کرد: امسال ده هزار و ۷۱۹ تن طیور مورد بازرسی بازرسان اداره‌ کل دامپزشکی قرار گرفت که از این تعداد، ۳۳ هزار و ۱۷۴ قطعه معادل ۵۰ تن غیرقابل مصرف شناسایی، ضبط و معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از واکسیناسیون سه هزار و ۶۷۸ قلاده سگ‌های گله و صاحب‌دار خبر داد و در زمینه واکسیناسیون و پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیر دامی گفت: در این زمینه بیش از یک میلیون و ۹۴۵ هزار نوبت سر دام علیه بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک همچون بیماری شاربن، تیلریوز، تب‌برفکی، آبله، لمپی اسکین، ppr، آگالاکسی و بروسلوز(تب مالت) واکسینه شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های سل و بروسلوز نیز در گاو و گوسفند هفت هزار و ۱۲۰ رأس خونگیری انجام شده، همچنین در راستای مبارزه با سل گاوی ۱۲ هزار و ۲۷۰ رأس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفته است.

رسولی با اشاره به عملکرد واحد قرنطینه دامپزشکی اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون تعداد ۸۹۰ مجوز بهداشتی قرنطینه ای از مقصد همدان به سایر استان ها و تعداد چهار هزارو ۲۱۱ مجوز وارده از مبدأ سایر استان ها به مقصد همدان صادر شده است.

این مقام مسئول ضمن تأکید بر بازرسی های مستمر و منظم از واحدهای مرتبط با دامپزشکی توسط کارشناسان این اداره کل افزود: تاکنون تعداد ۴۵۵ مورد بازدید دوره ای از واحدهای مختلف اعم از درمانگاه های دامپزشکی، مراکز مایه کوبی، داروخانه ها، مراکز پخش دارو و آزمایشگاه های دامپزشکی، انجام گرفته است.

برچسب‌ها