۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶
کد خبر: 666555

من اسرائیل را خانه خود می دانم. اگر بگوییم این جمله از زبان یکی از سران کشورهای غربی بیان شده است اما اگر بدانیم که این جمله توسط نارندرا مودی نخست وزیر هند بیان شده است شاید کمی عجیب باشد چرا که درنگاه ملت ایران، هند همیشه یکی از الگوهای مبارزه با استکبار و ظلم بوده است.

مودی و لبخندهای بی بی

من اسرائیل را خانه خود می دانم. اگر بگوییم این جمله از زبان یکی از سران کشورهای غربی بیان شده است اما اگر بدانیم که این جمله توسط نارندرا مودی نخست وزیر هند بیان شده است شاید کمی عجیب باشد چرا که درنگاه ملت ایران، هند همیشه یکی از الگوهای مبارزه با استکبار و ظلم بوده است.

اما واقعیت این است که مودی گرایشات شدید قومی داشته و اولین نخست وزیر هند است که به سرزمین های اشغالی سفر کرده و در آنجا سخنانی گفت که پیش از این از مقامات هندی شنیده نشده بود. او همچنین قرار است در ماه آینده شمسی هم پذیرای نتانیاهو در کشورش باشد و شاید به همین خاطر است که نتانیاهو از عکس او در کمپین انتخاباتی‌اش استفاده کرده است.

البته مودی همواره متهم به تبعیض علیه اقلیت های دینی بوده است تا آنجا که خبرگزاری فرانسه دراین خصوص نوشت: در طول دوره نخست وزیری "مودی" عملیات قتل مسلمانان افزایش یافته است که نگرانی مسلمانان که حدود 14 درصد از ساکنان این کشور هستند را برانگیخته است و حزب بهارایتا جاناتا یعنی همان حزبی که وی عضو آن است در انتخابات سال قبل تنها 7 نامزد مسلمان در لیست خودش گنجانده بود. از دیگر اقدامات تنش آمیز این حزب می توان به افزایش تلاش رهبرانش در نوامبر 2018 برای ساخت یک معبد هندویی بزرگ در مکان مسجد بابری که سال 1992 تخریب شده بود اشاره کرد.
مودی که به گفتن سخنان جنجالی مشهور است در سال 2013 مسلمانانی که به علت اقدامات خشونت آمیز هندوها کشته می شدند را به "سگ هایی که خودرو زیرشان می گیرد" تشبیه کرده بود. 
همچنین گفتنی است مودی اولین نخست وزیر هندی به شمار می رود که به اسرائیل سفر کرده است.

او همچنین سال گذشته میلادی در دیدار با ملک عبدالله پادشاه اردن هم گفت: در هند هیچ موردی از افراطی گری در میان مسلمانان مشاهده نشده است چون عقاید آنها به صوفی گری بسیار نزدیک است. وی گفت: این افراد نماینده اسلام قابل قبول در هند هستند. 
سخنان وی باعث انتقاد بسیاری از اندیشمندان مسلمانان شده است چرا که آنها می گویند اظهارات مودی جامعه مسلمان این کشور را تقسیم بندی کرده و تنها از آن دسته از مسلمانان حمایت می کند که با قرائت حزب حاکم از اسلام هماهنگ هستند. 

در سفر قبلی نتانیاهو به هند هم آنها آنچنان گرم با هم رفتار کردند که حتی از دید رسانه های آنها نیز پنهان نماند و جالبتر آنکه نتانیاهو در سخنان خود در این کشور، رژیم غاصب صهیونیستی و دولت هند را دموکراسی‌هایی خواند که باید با «اسلام رادیکال» مقابله کنند. نارندرا مودی نیز سیاست‌های نتانیاهو علیه مسلمانان را که به بهانه «مقابله با تروریسم» انجام می‌گیرد، تشویق کرد.

در همان سفر بود که عکس گرفتن آمیتاب باچان با نتانیاهو به یک جنجال رسانه ای بدل شد و هندی ها او را بسیار سرزنش کرده و سه خان دیگر بالیوود یعنی امیر، سلمان و شاهرخ خان را موردتقدیر قرار دادند که با قاتل کودکان ملاقات نکردند.

امروز متاسفانه کمتر از چند هفته مانده به سفر دوم نتانیاهو به هند، نارندرا مودی با لغو خودمختاری کشمیر تنش های جدی را در منطقه بوجود آورده که قطعا بیش از همه نتانیاهو را خوشحال خواهد کرد و از همه بدتر آنکه نه سازمان ملل، نه کشورهای غربی و نه حتی مدعیان عرب منطقه هم هیچ کدام موضع جدی در برابر رفتار هند اتخاذ نکرده اند. لذا به نظر می رسد مسلمانان هند روزهای سختی را در پیش دارند که به هر شکل ممکن باید مورد توجه نهادهای حقوق بشری قرار گرفته و به دولت هند تذکرات جدی داده شود. حتی کشورهای اسلامی به دلیل شرایط خاصی که بر کشمیر حاکم شده باید جلسه فوق العاده تشکیل داده و نگرانی جدی خود را به هند اعلام کنند. 

مودی نمی تواند تامین کننده خواسته ای نتانیاهو در کشمیر باشد و کشورهای اسلامی باید هرچه سریعتر مانع فشار بیشتر بر مسلمانان این منطقه شوند.

برچسب‌ها