مسئول مجموعه بقیة الله (عج) گفت: هنگام ورود کاروان پیاده به برخی از شهرها چنان شور و هیجان حسینی برپا می شود که وصف ناشدنی است. اما متاسفانه این شور در رسانه ها چندان منعکس نمی شود.

شروع پیاده روی اربعین از ۷۲ روز جلوتر / طی مسافت مشهد تا کربلا با پای پیاده

محمد رجبی مسئول مجموعه مجتمع بقیة الله (عج) در گفت و گو با قدس آنلاین عنوان کرد: مراسم پیاده روی زائران از مشهد تا کربلا که توسط این مجتمع انجام شده است، قدمتی ۱۹ ساله دارد.  

وی ادامه داد: این پیاده روی ابتدا در سال ۱۳۸۰ که هنوز صدام جنایتکار بر راس حکومت عراق قرار داشت شروع شد. در آنزمان هنوز پیاده روی اربعین مرسوم نبود. به همین دلیل ازمشهد تا مرز قصر شیرین را به صورت پیاده طی کرده و پس از آن با اتوبوسها به زیارت قبور مطهر ائمه اطهار علیهما السلام در عراق می رفتیم.

وی ابراز داشت: بعد از سرنگونی صدام نیز به این دلیل که پیاده روی اربعین هنوز چندان مرسوم نبود به همان روش قبل عمل کرده و فقط در ایران پیاده روی می کردیم. اما چندین سال است که تمام مسیر به صورت پیاده طی می شود.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: امسال نوزدهمین بار است که کاروان توفیق پیاده روی پیدا می کند. این افراد از مسیر مشهد، تربت حیدریه، بجستان، فردوس،   طبس، خوروبیابانک، نایین، ورزنه، شهررضا، دهاقان، بروجن، لردگان، ایذه، رامهرمز، اهواز، آبادان و خرمشهر به شلمچه می رسند.

وی اظهار کرد: سالها محرم و صفر در ۶ ماهه دوم سال و در فصول سرد قرار داشت. به همین دلیل مسیر اصلی تردد را تغییر داده و از شهرهای کویری پیاده روی را انجام دادیم. ابتدا می خواستیم که از سرمای سخت زمستان در امان باشیم اما به مرور زمان خونگرمی و مهمانواری مردمان کویر باعث شد که این مسیر، مسیر ثابت ما در پیاده روی از مشهد تا کربلا قرار بگیرد. اکنون به رغم اینکه پای محرم و صفر به تابستن باز شده است، بازهم از کویر می رویم.

وی در خصوص تغییر مرز خروجی از مهران به شلمچه گفت: سالها پیش به دلیل اینکه بهار با ایام محرم و صفر مقارن شده بود، تصمیم گرفتیم از مرز شلمچه به کربلای معلی مشرف شویم تا در سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در این شهر حضور داشته باشیم. پس از آن و با توجه به تغییرات زمانی که سال قمری و شمسی با هم دارد این تقارن از دست رفت اما به میمنت زیارت قبور شهدا و تبرک کاروان، خروج از مرز شلمچه را تغییر ندادیم.

وی افزود: ضمن اینکه مردم شهرهای این مسیر هم با کاروان ما خو گرفته اند و در این ایام منتظر ورود کاروان به شهرهای خود هستند. آنها هم اجازه تغییر مسیر را نمی دهند.

وی بیان داشت: اولین کاروان در نوزده سال پیش با حضور ۴۰ زائر تشکیل شد. آن زمان برخی با این اقدام موافق نبودند و ایراداتی وارد می کرده اند. اما به مرور زمان این کاروان جا افتاده است و اکنون در حدود ۱۰۰ نفر زائر خود را به صورت پیاده به حرم اباعبدالله الحسین(ع) می رسانند.

رجبی عنوان کرد: کوچکترین عضو این کاروان ۱۳ سال سن دارد و بزرگترین آنها ۷۵ ساله است. همچنین مسیر در حدود ۲۷۰۰ کیلومتر است و پیاده روی در طی ۷۲ روز انجام می شود. میانگین پیاده روی در هر روز ۴۰ کیلومتر است.

وی با اشاره به مشکلات پیش رو اعلام کرد: بزرگترین مشکل این است که مسئولین اهمیت کمی برای آن قائل هستند و رسانه ها نیز آنطور که باید و شاید این اقدام بزرگ را منعکس نمی کنند. اگر مسابقات المپیک یا مشابه آن درشرف انجام باشد و دونده ای به صورت نمادین مشعل المپیک را بین شهرها طی کند این موضوع در رسانه ها بوِیژه صداوسیما بسیار مهم تلقی شده و بارها و در شبکه های مختلف به آن می پردازند. اما این حرکت عظیم معنوی که قرار است ۱۰۰ نفر به خاطر اعتقادات دینی، سختی های بسیاری را به جان خریده و مسافتی در حدود ۲۷۰۰ کیلومتر را با پای پیاده طی کنند چندان از لحاظ صداوسیما اهمیت خبری ندارد.

وی تصریح کرد: انتظار ندارم که اسم هیات عزاداری یا اسامی زائران را عنوان کنند. چون این اقدام اعتقادی بوده و با سازوکارهای دنیایی سنخیتی ندارد. بلکه انتظار این است که به ماهیت و هدف این کار در رسانه ها پرداخته شود تا در جامعه بیش از پیش فرهنگ سازی صورت بگیرد.

مسئول مجموعه مجتمع بقیة الله (عج) گفت: ما هیچ نیازی به تامین خوراک و پوشاک و دیگر امکانات از سوی مدیران دولتی نداریم. روی پای خودمان ایستاده ایم و نیازها را برطرف می کنیم. دغدغه و ناراحتی ما این است که فرهنگ سازی بهتری در جامعه صورت بگیرد. متاسفانه مدیران و مسئولان نیز در این زمینه اهمال می کنند.

وی تاکید کرد: هنگام ورود کاروان پیاده به برخی از شهرها چنان شور و هیجان حسینی(ع) برپا می شود که وصف ناشدنی است. اما متاسفانه این شور در رسانه ها چندان منعکس نمی شود. گاهی مدیران بسیار هزینه می کنند تا شاید نیمی از این شور و هیجان را در جامعه ایجاد کنند. اما با رسیدن کاروان پیاده حسینی به شهرها این شور عظیم به راحتی ایجاد می شود اما دریغ از انعکاس اخبار آن.

وی اضافه کرد: حتی به صداوسیمای مرکز خراسان نامه ای نوشته ایم که گروهی را با کاروان همراه کنند تا مستندی تاثیر گذار را تهیه شود. اما متاسفانه هیچ همکاری از این سازمان با هیات انجام نشده است. به اندازه ۱۸ سال از صداوسیما گله داریم.

رجبی عنوان کرد: از ریاست قوه قضاییه که با حضور خود در مراسم بدرقه کاروان، باعث شدند که هم دلگرمی بیشتری برای افراد کاروان بوجود آید و هم نگاه های رسانه ای بیشتری به این کاروان معطوف شود بسیار سپاسگزاریم.  

باید هدف حرکت این کاروان مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد. وقتی یک گل در کویر بروید تمام دوربینها روی آن زوم می شود اما وقتی یک نوجوان ۱۳ ساله دل به کویر زده و به عشق سید و سالار شهیدان از حرم امام رضا(ع) به حرم امام حسین(ع) می رود چرا مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی با ذکر برخی از ویژگی های معنوی این سفر اظهار کرد: باید دید که در وضعیت سخت اقتصادی امروز، چه اتفاقی می افتد که برخی افراد سه ماه کسب درآمد را تعطیل کرده و از کانون خانواده جدا می شوند تا بتوانند خود را با پای پیاده به حرم اباعبدالله حسین(ع) برساند.

وی یادآور شد: این اقدام برای مسئولین مرفه نشین و اشرافی حرفهای زیادی دارد. برای مسئولینی که دلار را نمی توانند کنترل کنند پیام دارد. برای بیرون از مرزها هم پیام دارد.

وی ابراز داشت: باید به ریشه های این حرکت فرهنگی به خوبی اندیشید که چرا افرادی آفتاب سوزان و گرمای کویر، آبله زدن پا، سوختگی صورت، درد کشاله پا و خطراتی که در جاده ممکن است برای آنها رخ دهد را تحمل می کنند؟ چه اتفاقی می افتد که یک نفر ۷۲ روز پیاده روی کرده تا بتواند خود را به کربلای معلی برساند؟

وی ادامه داد: آنها صرفا برای بغل کردن ضریح شش گوشه راهی کربلا نمی شوند. آنها می خواهند موضوع مهمی را به دنیا ثابت کنند. در دنیایی که زورگویانش علیه ملت ما اینقدر خط و نشان می کشند و فشار اقتصادی بر ما وارد می کنند، این افراد می خواهند بگویند برای حفظ اعتقادات و مقدسات از جان و مال و وقت و تمام چیزهای باارزش دنیایی هزینه خواهیم کرد.

رجبی عنوان کرد: وقتی جانمان را در راه امام حسین(ع) و ولایت در کف دست قرار داده ایم، اگر خدای ناکرده قرار باشد مستکبران اتفاق ناخوشایندی را برایمان رقم بزنند حتما در آن میدان حاضر خواهیم بود و اجازه قدرتنمایی به آنها را نخواهیم داد.

این حرکت نشاندهنده آن است که ما بر سر اعتقاداتمان ایستادگی خواهیم کرد. دشمنان باید بدانند که جوان شیعه را نمی توانند به راحتی تسلیم کنند.

برچسب‌ها