عربستان سعودی ضمن درخواست برقراری آتش‌بس در عدن، دولت مستعفی یمن و تمامی طرف‌های درگیر در این شهر را به نشست فوری در ریاض دعوت کرد.

 عربستان هواداران امارات در عدن را تهدید به استفاده از زور کرد/ نشست فوری طرف‌های درگیر در ریاض

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، ساعاتی پس از تسلط شورای انتقالی جنوب (تحت حمایت امارات) بر کاخ ریاست‌جمهوری «المعاشیق» در عدن، ائتلاف عربی تحت رهبری ریاض خواستار توقف فوری درگیری‌ها در این شهر شد.

اگرچه درگیری‌های مسلحانه تقریبا متوقف شده و تبادل آتش با تسلط شورای انتقالی جنوب بر کل استان عدن از جمله کاخ ریاست‌جمهوری المعاشیق پایان یافته است، اما ائتلاف سعودی با صدور بیانیه‌ای گفت طرفین باید درگیری‌ها را متوقف کنند زیرا در غیر این صورت ائتلاف به استفاده از زور متوسل خواهد شد.

«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف متجاوز تصریح کرد، فرماندهی مشترک این ائتلاف «از تمامی جریان‌های و تشکل‌های نظامی وابسته به شورای انتقالی جنوب و نیروهای کمربند امنیتی( مورد حمایت امارات) می‌خواهد فورا به مواضع خود برگردند و از مواضعی، که طی چند روز اخیر بر آنها مسلط شده‌اند، عقب‌نشینی کنند.»

ائتلاف متجاوز سعودی همچنین شنبه‌شب در پی افزایش درگیری‌ها بین عناصر وابسته به امارات و سعودی، توقف فوری درگیری‌ها در عدن را خواستار شده و تهدید کرده است علیه کسانی‌که آتش‌بس را نقض کنند از زور و گزینه نظامی استفاده خواهد کرد. این آتش‌بس از ساعت 1 نیمه‌شب یکشنبه آغاز شده است.

در همین حال شورای انتقال جنوبی، امروز- یکشنبه- پایبندی کامل خود را به آتش‌بس در عدن اعلام کرد.

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) نیز به نقل از یک منبع در وزارت خارجه این کشور اعلام کرد، ریاض با نگرانی زیاد تحولات اوضاع در عدن را رصد می‌کند و دولت (مستعفی و فراری) یمن و تمامی طرف‌های درگیر در این شهر را برای برگزاری نشستی فوری در عربستان دعوت می‌کند.

این منبع مدعی شد، هدف از برگزاری این نشست بررسی اختلافات و مقدم ساختن تعقل و گفت‌وگو و نیز کنار گذاشتن اختلافات و ایجاد اتحاد به منظور مقابله با نیروهای انصارالله و دیگر گروه‌های تروریستی برگزار می‌شود.

عربستان در حالی آتش‌بس را خواستار شده که کنترل شهر عدن پس از 4 روز درگیری، عصر دیروز به دست نیروهای وابسته به امارات افتاده و کاخ المعاشیق اکنون در دست شورای انتقالی جنوب یمن (تحت حمایت امارات) است.

در همین راستا، وزارت خارجه دولت مستعفی یمن پس از سقوط کاخ المعاشیق به دست نیروهای طرفدار امارات، در بیانیه‌ای اعلام کرد که امارات و شورای انتقالی جنوب مسئول تبعات کودتا علیه دولت در عدن هستند.

این وزارتخانه از امارات خواست حمایت مادی و پشتیبانی نظامی خود از شورای انتقالی جنوب را فورا و کاملا متوقف کند.

«محمد الحمیری» وزیر مشاور در امور پارلمان دولت مستعفی یمن نیز در صفحه فیس‌بوک خود به طور علنی به امارات متحده عربی حمله کرد و نوشت: « تمام مسئولان در عدن از وزیر کشور گرفته تا مقامات رده پایین به من گفته‌اند که دولت با امکانات و سلاح‌های کشور امارات متحده عربی مواجه است. سلاحی که شبه‌نظامیان با آن می‌جنگند سلاح امارات است. پول‌ها، مستشاران نظامی و جنگنده‌ها همه از سوی امارات است. متأسفانه هر خونی که از سوی دو طرف در یمن ریخته می‌شود با حمایت مالی امارات رقم می‌خورد.»

طبق گزارش برخی رسانه‌های محلی، تعدادی از فرماندهان و نظامیان تحت امر «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن از وی جدا و به نیروهای مسلح مورد حمایت امارات موسوم به نیروهای «شورای انتقالی جنوب» ملحق شده‌اند.

در واکنش به تشدید درگیری‌ها در عدن، دولت امارات متحده عربی نگرانی شدید خود را از ادامه درگیری‌های مسلحانه در این شهر اعلام کرده و خواستار آتش‌بس و اجتناب از تنش شده است.

«عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات بر تأکید بر متمرکز کردن تلاش‌ها به مقابله با آنچه آنها را شبه‌نظامیان کودتا (انصارالله) و دیگر گروه‌های تروریستی خواند، خواستار گفت‌وگوی مسئولانه و جدی به منظور پایان دادن به اختلافات و تلاش برای متحد کردن صف در این مرحله حساس شده است.

از سوی دیگر، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز نگرانی عمیق خود را درباره درگیری‌های خشونت‌آمیز در عدن اعلام کرده و تمامی طرف‌های را به پایان دادن به عملیات جنگی فرخوانده است.

گوترش در بیانیه‌ای تأکید کرد، درگیری‌ها در یمن تنها از طریق گزینه سیاسی حل و فصل می‌شود.

تنش نظامی در شهر عدن، از چهارشنبه گذشته و بعد از آن آغاز شد که «هانی بن بریک» نایب رئیس «شورای انتقالی جنوب» از نیروهای تحت امر خود خواست به سمت کاخ المعاشیق حرکت کرده و آن را تحت سیطره خود در آوردند. دولت مستعفی منصور هادی درگیری‌ها در عدن را کودتا خوانده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها