«مارک فیتزپاتریک» معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا به ادعای مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا علیه ایران پاسخ داد.

 با «ساعت گرافیکی» نمی‌توان «سیاست شکست خورده» را پشت سر گذاشت

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، «مارک فیتزپاتریک» معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا و مدیر سابق اجرایی برنامه عدم اشاعه مؤسسه مطالعات استراتژیک در پاسخ به توئیت اخیر پمپئو علیه ایران نوشت: "تعداد واقعی متحدان آمریکا بعد از خروج از برجام  فقط ۱ کشور (انگلیس) بوده است؛ با ساعت گرافیکی نمی‌توان یک سیاست شکست خورده را پشت سر گذاشت."

روز گذشته مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری از رفع محدودیت های تسلیحاتی یازمان ملل علیه ایران و رفع محدودیت های مسافرتی سردار سلیمانی ابراز نگرانی کرده بود.

وی در پیام توییتری خود نوشته بود:" زمان در حال سپری شدن است. این زمانی است که پیش از به اتمام رسیدن مهلت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل برای ایران و ممنوعیت سفر قاسم سلیمانی باقی مانده است. ما از متحدان و شرکای‌مان می‌خواهیم فشار بر حکومت ایران را افزایش داده و رفتار بی‌ثبات‌کننده آن را متوقف کنند.متحدان واشنگتن باید از سیاست آمریکا در برابر تهران،پیروی کنند».

دولت آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای برجام در ماه مه سال ۲۰۱۸ با تکیه بر ادعاهایی علیه ایران از جمله دنبال کردن هدف دست‌یابی به سلاح هسته‌ای و حمایت از تروریسم، علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های پیشین بر ایران در راستای رویکردی موسوم به فشار حداکثری، تحریم‌های جدیدی نیز بر ایران اعمال کرد.

در این میان، دولت آمریکا با تکرار ادعاهای یاد شده علیه ایران، سعی داشته است متحدان اروپایی‌اش را ترغیب به پیروی از سیاست‌های یک‌جانبه واشنگتن در برابر تهران کند.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها