معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی گفت: ۳۰۴بقعه متبرکه در این استان به ثبت رسیده است، ازطرفی برخی از بقاع وجود خارجی دارند اما نتیجه گیری در مورد اینکه به ثبت برسند به دلایل مختلف هنوز انجام نشده است.

۳۰۴ بقعه متبرکه در خراسان رضوی به ثبت رسیده است

حجت الاسلام جمال ایزدی  در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: مدیریت بقاع متبرکه طبق قانون بر عهده سازمان اوقاف است و اداره اوقاف می تواند مدیریت بقاع را با رعایت نظارت ، به هیئت امنا واگذار کند.

وی بیان داشت: در حال حاضر بقاع متبرکه در استان خراسان رضوی توسط هیئت امنای متعهد و متدین اداره و مدیریت می شود و بخشی از فعالیت هایی که در این اماکن صورت می گیرد، توسعه فعالیت های عمرانی برای حضور زائران  ، جذب هیئت امنای ، خادمان، روحانی ها و نیروهای فرهنگی  برای انجام فعالیت ها و بخشی هم مسائل مالی همچون نذورات زائران برای این بقاع است که جمع آوری و مستند می شوند و برحسب نیاز زائربرای موضوعات عمرانی، فرهنگی، رفاهی و نیروی انسانی  هزینه می شوند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی افزود: امام خمینی (ره) بقاع متبرکه و امامزادگان را محل آرامش مردم عنوان کرده اند و بر مبنای سخن مقام معظم رهبری بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی در کشور تبدیل شوند، از این رو بقاع  متبرکه یک فرصت ارزشمند برای جامعه هستند  که  در شرایط کنونی و با توجه به مشکلات اقتصادی  و اینکه آرامش در زندگی مردم کمرنگ شده است مردم به چنین اماکنی نیاز دارند تا ضمن بهره مندی از زیارت ، از خدمات فرهنگی، آموزشی  و رفاهی نیز در این اماکن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه سطوح بقاع متبرکه متفاوت و برخی کشوری، استانی و شهرستانی هستند، اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰۴بقعه متبرکه در استان خراسان رضوی به ثبت رسیده است، ازطرفی  برخی از بقاع وجود خارجی دارند اما نتیجه گیری در مورد اینکه به ثبت برسند به دلایل مختلف هنوز انجام نشده است.

ایزدی بیان داشت: برخی انتقاد دارند که چرا تعداد بقاع متبرکه در مقایسه با سال های گذشته این قدر افزایش یافته است که باید عنوان کرد این امامزاده ها از قبل وجود داشته اند اما چون کشف نشده و به ثبت نرسیده بودند با پالایشی که در سال های اخیر و با شناسایی و ارائه ملاک ها و معیارهای مختلف صورت گرفت سندیت انها به اثبات رسیده و فرآیند ثبت آنها انجام شد.   

وی اظهار داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه در طول سال برنامه‌های متعددی در بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان که به عنوان پایگاه فرهنگی محسوب می‌شوند، اجرا می‌کند که زائران و مجاوران می توانند از آنها استفاده کنند.

برچسب‌ها