چند روز پیش در خبرهای حوادث بود که سه نفر(یک زن و دو مرد) از اعضای یک خانواده بیرجندی بر اثر بی‌احتیاطی در استفاده از مواد لوله بازکنی(اسید) دچار مسمومیت شده و جان خود را از دست دادند. در این حادثه پنج نفر از آتش‌نشانان نیز در جریان عملیات امداد و نجات مسموم شدند.

خرید و فروش مواد اسیدی  باید ضابطه‌مند شود

این افراد برای جرمگیری لوله فاضلاب، مقداری اسید را داخل لولهها ریخته بودند که دقایقی بعد از آن، گاز متصاعد شده ناشی از فعل و انفعالات شیمیایی درون چاه، چهار نفر اعضای این خانواده را در زیرزمین ساختمان چهارطبقه محل سکونتشان دچار مسمویت کرد که متأسفانه سه نفر از آنان قبل از رسیدن به بیمارستان جان باختند.

این حادثه دلخراش در حالی اتفاق افتاد که در سایه نبود آموزش و اطلاعرسانیهای لازم، بسیاری از مردم برای جرمگیری و لولهبازکنی، از انواع و اقسام محلولهای اسیدی استفاده میکنند که به راحتی در بیشتر سوپرمارکتها و فروشگاههای شهر به فروش میرسد و حتی افراد حرفهای لوله بازکنی که برچسب آگهیهای آنها تمام در و دیوار شهر را پوشانده نیز کارشان را با استفاده از محمولههای اسیدی که همیشه به همراه دارند، انجام میدهند. البته درمقابل بالا بودن هزینه استخدام این لولهبازکنها، در دسترس بودن مواد لوله بازکنی در فروشگاههای شهر، موجب شده است تا شهروندان به محض برخورد با مشکل گیربودن لولههای فاضلاب منازلشان، ابتدا خود نسبت به خرید اسید و لولهبازکنی اقدام کنند و چنانچه در این کار موفق نبودند، به ناچار دست به دامان لوله بازکنهای حرفهای شوند.

این در حالی است که با توجه به اتفاقات متعدد و گوناگونی که طی این سالها شاهدش بودهایم، اسید و مواد اسیدی باید ضابطهمند و تحت شرایطی خاص عرضه و به افراد واجد شرایط  فروخته شود. بسیاری از مردم نه نام انواع اسیدها را میدانند و نه از کارایی و خطرات آن آگاهی لازم را دارند، فقط میدانند که این ماده شیمیایی سوزاننده و ویرانگر است.

چندی پیش به دنبال وقوع برخی اتفاقات در سطح کشور، طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در مجلس مطرح شد، اما پیشنهاد محدود کردن خرید و فروش اسید به تصویب نرسید و نمایندگان مخالف در مورد عملی نبودن این پیشنهاد گفتند، نمیتوان به طور قطع خرید اسیدی را که هم مصارف صنعتی و هم نیمه صنعتی دارند، محدود کرد. تردیدی نیست که نبود هیچ ضابطهای در این خصوص، زمینهساز بروز حوادث مختلفی است و مادامی که برای ارتقای سطح آگاهی مردم اقدامی صورت نگیرد، ما باید شاهد وقایع ناگواری شبیه به آنچه در بیرجند رخ داد، باشیم. درعین حال با وضع موجود انتظار میرود خود مردم در استفاده از مواد اسیدی و لولهبازکنها نهایت دقت و وسواس را به خرج داده و متوجه باشند که این محلولهای شیمیایی و خطرناک همیشه بهترین راهحل نیستند و تجربه ثابت کرده که محلولهای لوله بازکن قوی، خطرات و خسارات بیشتری نسبت به فوایدشان دارند.

در بیشتر این محصولات، مواد تشکیل دهنده سولفوریک یا هیدروکسید سدیم است که هر دو مواد برای انسان بسیار سمی هستند. در صورتی که فردی این مواد را ببلعد، آسیبهای طولانی مدت به مری و معده و در برخی موارد حتی مرگ دور از انتظار نیست. علاوه بر این، مواد لوله بازکن اسیدی موجب آسیب به لولههای فاضلاب میشود و بیشتر از اینکه رفع گرفتگی لوله را انجام دهند، سبب پوسیدگی، خرابی و نابودی لولههای پلاستیکی و آهنی فاضلاب میشوند و یا هنگامی که اسید به داخل لوله ریخته میشود، گازهایی تولید میکند که بسیار خطرناک، سمی و کشنده است و شما ناخواسته این گازها را تنفس میکنید.

بدترین قسمت در مورد پاککنندههای شیمیایی یا لوله بازکنهای اسیدی این است که به ندرت مشکل اصلی را برطرف میکنند.


منبع: قدس

برچسب‌ها