با تسلط شبه‌نظامیان «شورای انتقالی جنوب» بر «عدن» و با گذشت بیش از چهار سال از مداخله سعودی‌ها در یمن، دولت منصور هادی در بدترین شرایط خود قرار گرفته است.

اینفوگرافی | چه مناطقی در کنترل دولت هادی باقی مانده است؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزی که «عبد ربه منصور هادی» در ۲۱ فوریه ۲۰۱۵ از صنعاء به «عدن» فرار کرد، امید داشت با مداخله نظامی سعودی‌ها ظرف چند هفته به پایتحت یمن بازگردد اما او اکنون با گذشت بیش از چهار سال، دیگر «عدن» را هم در اختیار ندارد.

گروه موسوم به «شورای انتقالی جنوب» که دنبال جدایی بخش جنوبی یمن از شمال و تشکیل چیزی به نام کشور «یمن جنوبی» را دارد، روز شنبه هفته گذشته عناصر دولت منصور هادی را از مواضع مهم در «عدن» بیرون کرد و در سایه سکوت چهار روزه سعودی‌ها و حمایت وسیع امارات توانستند خود را در کاخ ریاست جمهوری عدن تثبیت کنند. آنها شامگاه پنجشنبه اعلام کردند که نه تنها از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنند؛ بلکه می‌خواهند استان «حضرموت» در شرق یمن و برخی دیگر از مناطق را نیز به کنترل خود در آورند.

بیانیه «شورای انتقالی جنوب» و تأکید بر تشکیل کشور «یمن جنوبی» در حالی صادر شد که هیأت سعودی برای بازپس‌گیری مناطق از این شورا و تحویل آن به دولت منصور هادی در «عدن» به سر می‌برد؛ اما جدایی‌طلبان گفته‌اند که حاضر به عقب‌نشینی نیستند اما آماده گفت‌وگو هستند.

شرایط کنونی بدترین سناریو برای دولت منصور هادی می‌تواند باشد؛ «عبدالملک المخلافی» وزیر خارجه سابق و مشاور فعلی «منصور هادی» روز پنجشنبه (15 اوت) در صفحه توئیتر خود نوشت، یمنی‌ها اعتماد خود به ائتلاف را بشدت از دست داده‌اند. او از ریاض خواست تا قویاً در مواضع و اقدامات خود تجدید نظر کند. پیش از وی «احمد المیسری» وزیر کشور دولت منصور هادی که از «عدن» به مکان نامعلومی گریخته است، در یک پیام ویدئویی گفت که سعودی‌ها سکوت کردند تا اماراتی‌ها سر دولت منصور هادی را گوش تا گوش ببرند.

روزنامه «اخبار الیوم» نزدیک به دولت هادی نیز در مقاله‌ای به قلم «علی احمد العمرانی» با حمله به دولت سعودی نوشته است که ریاض همواره مدعی است که حافظ وحدت یمن است اما چرا هیچ تلاشی برای انحلال شبه‌نظامیان جدایی‌طلب نکرده است و تنها زمانی که «عدن» سقوط کرد بیانیه داد و خواستار توقف درگیری‌ها شد در حالیکه درگیری‌ها پایان یافته بود!


مناطق تحت کنترل در یمن (اندازه بزرگ‌تر =>    )

در این میان باید گفت که ائتلاف سعودی و دولت منصور هادی در یک تنگنای استراتژیک قرار گرفته‌اند. در شمال انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن پس از گذشت چهار سال نه تنها تضعیف نشده‌اند بلکه کار به جایی رسیده است که مراکز حیاتی سعودی‌ها را در عمق ۱۸۰۰ کیلومتر هدف قرار می‌دهند و تمامی پایگاههای آنها در تیررس یمنی‌ها قرار دارد.

اما در جنوب، شورای انتقالی یمن که در ۱۲ می ۲۰۱۷ تأسیس شد، نسبتا از حمایت خوبی در شهرهای جنوبی بهره می‌برد. مؤید این مسأله تظاهرات حمایتی هزاران نفری در ۲۱ می ۲۰۱۷ در «عدن» است. مردم جنوب یمن به دولت «منصور هادی» به چشم یک مهمان ناخوانده نگاه می‌کنند که قرار نبود تا بدین حد طولانی در «عدن» بماند. برخی «جنبش جنوب» را که در سال ۲۰۰۷ تشکیل شد، زیربنای شورای انتقالی جنوب می‌دانند اما مسئله اینطور نیست. شورای انتقالی کاملا تابع امارات است، امری که در خصوص جنبش جنوب اینطور نیست. 

با این اوصاف تسلط سریع و راحت شورای انتقالی بر «عدن» و بیرون کردن عناصر دولت منصور هادی نمی‌تواند خیلی عجیب باشد. جنوبی‌ها به لطف ائتلاف سعودی هیچ زمانی مثل اکنون به جدایی از شمال امید نداشتند. 

در این شرایطِ فقدان استراتژی معین در نزد ائتلاف سعودی، منابع داخلی یمن از امتیاز دهی گسترده بن سلمان به شورای انتقالی جنوب خبر می‌دهند. روزنامه اخبار الیوم نوشته است که ولی‌عهد سعودی در دیدار با «محمد بن زاید» تعهد داده است که چهار وزارتخانه از جمله «وزارت کشور» و همچنین معاونت ستاد مشترک و فرماندهی نظامی یکی از مناطق به شورای انتقالی جنوب سپرده شود. همچنین این شورا اداره سه استان جنوبی را بر عهده خواهد گرفت. 

به نوشته این روزنامه، مسئولان دولت منصور هادی به شدت از این امتیازدهی عصبانی هستند. اما به نظر می‌رسد چاره دیگری برای حفظ اندک منافع باقی مانده در یمن ندارند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها