تصاویر منتشر شده از هدف قرار دادن ناوچه ساعر ۵ در سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد حزب الله از موشک کروز ضد کشتی نور در این عملیات استفاده کرده است.

 پیام مهمی که حزب‌الله با «نور» مخابره کرد

به گزارش گر.ه بین الملل قدس آنلاین، بیست و سوم تیرماه سال 1385 و در جریان جنگ 33 روزه، حزب الله لبنان یک فروند ناوچه ساعر 5 ارتش رژیم صهیونیستی را با موشک ضدکشتی مورد هدف قرار داد.

تصاویری که از هدف قرارگرفتن ناوچه ساعر5 منتشر شد، نشان می داد موشک حزب الله به قسمت پاشنه ناو و پد فرود بالگرد برخورد کرده و موجب تخریب در این قسمت شده است.

در آن زمان کسی فکر نمی‌کرد که حزب الله موشک ‌کروز ضد کشتی در اختیار داشته باشد و به این موضوع در برآوردهای ارتش اسرائیل هم اشاره‌ای نشده بود. لذا زمانیکه سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در یک سخنرانی تلویزیونی به دریا اشاره کرد و گفت هم اکنون ناو جنگی اسرائیلی که مردم بی دفاع لبنان را مورد هدف قرار می‌داد در حال سوختن است، کمتر کسی باور می‌کرد که حزب الله لبنان از چنان توانی برخوردار باشد که بتواند ناوچه‌های اسرائیلی را با موشک‌های کروز مورد هدف قرار دهد.

پس از هدف قرار گرفتن ناوچه ساعر 5، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره سلاحی که حزب‌الله در این عملیات از آن استفاده کرد صورت گرفت و در برخی تحلیل‌ها گفته شد که حزب الله با موشک کروز ضد کشتی کوثر که بردی معادل 25 کیلومتر دارد این ناوچه اسرائیلی را هدف قرار داده است. اما هیچ‌گاه این موضوع به صورت رسمی مورد تأیید قرار نگرفت و هیچ سند محکمی هم دال بر اینکه حزب الله از چه سلاحی برای هدف قرار دادن ناوچه ساعر 5 استفاده کرده است ارائه نشد.

تا اینکه دو روز پیش حزب الله برای نخستین بار پس از گذشت 13 سال از جنگ 33 روزه، تصاویری از نحوه هدف قرار گرفتن ناوچه ساعر 5 منتشر کرد و در آن سلاح بکار رفته را به نمایش گذاشت. بر اساس این تصاویر، حزب الله در این عملیات از یک لانچر سه فروندی موشک کروز ضد کشتی نور استفاده کرده است.


لانچر سه فروندی موشک نور

موشک نور شلیک شده در عملیات حزب الله

موشک نور  ازجمله مشهورترین موشک های کروزی است که در دهه70 وارد سازمان رزم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز شد.

طول این موشک 6.38 متر، وزن آن 715 کیلوگرم، وزن سرجنگی آن 175 کیلوگرم و سرعت آن 0.9 برابر سرعت صوت یعنی چیزی در حدود 300 متر بر ثانیه است.

این موشک با برد 120 کیلومتر در واقع الگوگیری از یک نمونه موشک چینی با نام C802 بود که بعدها ارتقا پیدا کرد و با نام های قادر و قدیر به برد 200 و 300 کیلومتر نیز رسید.

خانواده موشک‌های نور در سه نوع زمین پایه، دریاپایه و هواپایه در ایران توسعه یافته و همزمان در اختیار نیروهای دریایی ارتش و سپاه نیز قرار دارند.

نکته جالب توجه دیگر در عملیات حزب الله برای هدف قرار دادن ناوچه اسرائیلی این است که حزب الله برای زدن ساعر 5، دو موشک به سمت آن شلیک می‌کند. شاید دلیل این اقدام آن باشد که چون ناوچه ساعر 5 به سامانه‌های پدافند موشکی مجهز بوده اگر یکی از موشک‌ها توسط ساعر منحرف شد موشک دیگر بتواند به ناوچه اصابت کند.

حزب الله لبنان در حالی بعد از گذشت 13 سال از جنگ 33روزه، بخشی از توانمندی موشکی خود را به نمایش گذاشته که در طول سال های اخیر، با افزایش چند برابری توان رزم، به بسیاری سامانه های مهم دیگر نیز مجهز شده است که یک نمونه آن موشک بالستیک فاتح بود که طی سل های گذشته خبر آن اعلام شد.

این موشک و نمونه دریایی آن (خلیج فارس) با برد 300 کیلومتر یکی از دقیق ترین موشک های ایران است که اکنون حزب الله لبنان نیز از آن برخوردار است.

از سوی دیگر در تصاویری که حزب الله اخیرا آن را منتشر کرد، تعداد زیادی از موشک های کروز دیده می‌شود که طبق آن، حزب الله لااقل به دو نوع موشک کروز نور و نصر با برد 120 و 35 کیلومتر مجهز است.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان شب گذشته طی سخنانی در سالروز پیروزی حزب الله در جنگ 33روزه، بار دیگر به صهیونیستها هشدار داد که در صورت حمله به خاک لبنان، لشکرها و تانک‌هایشان در مقابل دوربین‌های شبکه‌های ماهواره‌ای نابود خواهند شد و جهانیان پخش زنده نابودی لشکرهای اسرائیلی را که وارد لبنان شوند، خواهند دید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها