‌مساجد در طول تاریخ اسلام یکی از مکانهای بسیار مهم برای ارتباط و مشارکتهای مردمی و اجتماعی در صحنه‌های مختلف بوده است . پس از پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی که ثمره تلاش‌ها و مجاهدت‌های امام(ره)، مردم، شــهدا و ایثارگران بود، مســاجد در ایران رونق خاصی پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین وفایی مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی/

‌مساجد در طول تاریخ اسلام یکی از مکانهای بسیار مهم برای ارتباط و مشارکتهای مردمی و اجتماعی در صحنه‌های مختلف بوده است . پس از پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی که ثمره تلاش‌ها و مجاهدت‌های امام(ره)، مردم، شــهدا و ایثارگران بود، مســاجد در ایران رونق خاصی پیدا کرد.

به‌ خصوص در دهه اول انقلاب برنامه‌هــای دفاع مقدس و ســایر حرکت‌های مردمی، جهادی و مشــارکت‌ها، همه از مساجد سرچشمه میگرفت. اما به نظر میرسد پس از گذشت 40 ســال از انقلاب اسلامی، به ویژه در دهه‌های ســوم و چهارم این رونق مقداری کم شده است.

 در شــرایط امروز و با عبور از چله اول انقلاب و ورود بــه چله دوم و دهه پنجم و نیز بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب و مســائلی که در این مورد مطرح شده، مساجد رویکرد جدیدی پیدا کرده‌اند.  این رویکرد توجه بیشتر به مسائل معیشتی مردم و مشکلاتی که دشمن به وجود آورده، است. پس از تکیه و تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر نکات هفت‌گانه، همچنین سخنرانی ایام نوروز ایشان و بیان مبسوط تر مسائل و انتخاب شعار سال که مباحث اقتصاد مقاومتی است -در راســتای همان برنامه‌های 10 سال گذشته که اقتصاد مقاومتی در شعارها مطرح میشد- ایشان بر مسائل معیشتی و مشارکت‌های عمومی بسیار تأکید کردند.

 رهبری در بیانی کلیدی خطاب به مســئولان و مردم فرمودند: حالا که دشمن آرایش جنگی به خــود گرفته باید در مقابل آرایش جنگی آنها، آرایش جنگی به خود بگیریم. یکی از این مراکز که باید برای مقابله با دشمن تجهیز و آماده شود همین مســاجد است. مســاجدی که حتی در دورترین و محروم‌ترین نقطه کشور وجود داشته و ارتباط مستقیمی با مردم و جامعه دارد.

 با توجه به مطالب ذکر شده، اساسی‌ترین رویکرد مسجد، جلب مشارکت‌های مردمی است.  مساجد به عنوان پایگاهی برای ترویج مشارکت اجتماعی میتوانند رابطی میان دست‌اندرکاران مســجد، اعضای هیئــت امنا، خــدام و امامان جماعت با مردم و نمازگزاران باشــند تا بتوانیم در جنگ رودررویی که دشمن آغاز کرده پیروز باشیم.

 رمز پیروزی در این جبهه توجه به مسائل فرهنگی است. شاید این سؤال در ذهن مخاطبان عزیز به وجود بیاید اینکه مساجد بخواهند در مسائل اجتماعی ورود پیدا کنند، چه نفعی برای مردم دارد؟ مسجد در هر محله، منطقه و روستایی با امامت جماعت، دست اندرکاران و خدمتگزاران بی مزد و با حقوق معنوی اداره میشود.

 اگر مساجد ورود جدی به مسائل اجتماعی پیدا کنند، اساسی‌ترین نفعش این اســت که می‌توانند در آنجا بســیج عمومی محله را برای خدمت‌رســانی به مردم نیازمنــد آماده کنند. مســاجد و افرادی که در آنها به عنوان خدمتگزار هســتند از یک طرف می‌توانند بسترها، زمینه‌ها و فرصت‌های اطراف روستا یا شهر را بررســی کرده و از طرف دیگر با مشارکت کل محله و با هدایت امام جماعت، گوشه‌ای از این معضلات اجتماعی، اقتصادی و معیشتی را حل و فصل نمایند.

 نکتــه پایانی اینکه اگر آقایانی که در مســاجد هستند؛ آقایان هیئت امنا، بسیج، کانون و امام جماعت و خود ما که در امور مســجد هستیم، خود را خدمتگزار نمازگزاران و اهل محل در هر مسجد بدانیم، رویکرد ارزشمندی که خود مردم محله دارند، اینها میتواند بسیار نقش آفرینی کند. امیدواریم با نعمت همجواری امام رضا(ع(  که ما خراسانی‌ها و مشهدی‌ها از آن بهره‌مندیم، بتوانیم در وظایفمان نقش خدمتگزاری خود را به نحو مطلوب انجام دهیم.

برچسب‌ها