شاخص کل بورس تهران آخرین روز معاملاتی مردادماه را با رشد ۳۱۸۶ واحدی پشت سر گذاشت تا نماگر این بازار ضمن جهش ۴ کانالی، با ثبت رکوردی دیگر در ارتفاع تاریخی قرار گیرد.

شاخص‌های سهام در قله تاریخی

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران آخرین روز معاملاتی مردادماه را با رشد ۳۱۸۶ واحدی پشت سر گذاشت تا نماگر این بازار ضمن جهش ۴ کانالی، با ثبت رکوردی دیگر در ارتفاع تاریخی قرار گیرد. با احتساب این رشد، بازدهی بورس تهران در مردادماه به ۵.۲ درصد رسید و از ابتدای سال تاکنون به حدود ۴۹ درصد رسید. امروز هر چند بزرگان کالایی روز مثبتی را پشت سر گذاشتند اما همچنان شاهد تکرار الگوی اقبال بورس‌بازان به گروه‌های کوچک بازار هستیم. موضوعی که سبب شد تا شاخص هم‌زون رشدی حدود ۲.۴ درصد را تجربه کند. به هر حال امروز کلیت بازار سبزپوش شد. در بورس تهران بیش از ۸۸ درصد نمادهای معاملاتی با رشد قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند. در این میان ۳۵ درصد سهام بورسی شاهد تشکیل صف‌های خرید پرحجم بودند که ماحصل آن انتظار ۴۴۸ میلیارد تومان نقدینگی پشت در ورود به بورس تهران بود. در فرابورس ایران نیز روندی مشابه را شاهد بودیم. به این ترتیب در روزی که آیفکس ۱.۳ درصد رشد کرد، بیش از ۹۲ درصد نمادها با رشد قیمت پایانی همراه شدند و ۳۴ درصد فرابورسی‌ها نیز شاهد صف خرید به میزان ۱۳۸ میلیارد تومان بودند.

مهمترین انگیزه‌های خریداران امروز در تالار شیشه‌ای را می‌توان ذیل سه عنوان کلی دسته‌بندی کرد. از یک سو، بادهای افزایش سرمایه (چه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و چه از محل سود انباشته) در بازار همچنان در حال وزیدن است و تقاضای قدرتمندی را در طیفی از سهم‌ها به دنبال داشته است. از طرف دیگر، بازار جهانی با دریافت سیگنال‌های موافق از جبهه‌های نبرد تجاری در آرامشی نسبی به سر می‌برد و پالس‌های مثبتی به وابستگان بورسی فرستاده یا دست کم از شدت فشارها تا حدودی کاسته است. علاوه بر این امیدواری و خوش‌بینی دوباره به نحوه عملکرد شرکت‌ها در یک ماه اخیر نیز عاملی است که به نظر می‌رسد در کنار دو عامل دیگر در تقویت انگیزه‌های فعالان بورسی نقش موثری داشته است.

در مجموع طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، ارتباطات سیار ایران، پالایش نفت بندرعباس، بانک پاسارگاد و معدنی و صنعتی چادرملو بیشترین نقش را در صعود شاخص کل بورس تهران بازی کردند. در فرابورس نیز بیشترین بار رشد شاخص بر دوش سهام شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، فولاد هرمزگان جنوب، تولید برق عسلویه مپنا و پالایش نفت لاوان بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها