معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: با برطرف کردن معارضات پارکینگ آزادی، مهرماه سال آینده از آن بهره‌برداری خواهد شد.

پارکینگ آزادی مهرماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، خلیل‌الله کاظمی ظهر امروز در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌ها و اقدامات معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته کلنگ‌زنی پارکینگ آزادی انجام شد، اما به دلیل معارضاتی نظیر  فیبر نوری، کابل‌های ارتباطی و یک لوله گاز و آب، عملیات اجرایی طرح به تاخیر افتاد، اما تقریباً نزدیک به یک ماه و نیم پیش، این معارضات برطرف شد.  

وی افزود: این پروژه قرار بود ابتدا تیرماه سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد، اما مشکلات، تاخیری ۸ ماهه را به وجود آوردند که به وسیله اقدامات انجام شده چهار ماه آن جبران شد و امیدواریم این پروژه در مهرماه به پایان برسد.

وی در خصوص پیشروی خطوط قطار شهری مشهد، تصریح کرد: خط دو و سه قطار شهری طبق زمان‌بندی پیش می‌رود؛ ایستگاه کوهسنگی و الندشت چون صرفاً ایستگاه پیش‌بینی نشده بودند و قرار بر این بود که مجموعه تجاری و اداری مثل میدان شهدا باشند، بهره‌برداری آن‌ها باتوجه به مشکلات اقتصادی با تاخیر مواجه شد و تصمیم گرفتیم ایستگاه را جدا از مجموعه اجرا کنیم.  

کاظمی با بیان اینکه خطوط قطار شهری از میدان شهدا تا پایانه مسافربری به دلیل خدمت رسانی بهتر به زائران از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، خاطر نشان کرد: ۵.۲ کیلومتر از میدان شهدا تا پایانه مسافربری از خطوط مهم ما است و تمام سعی ما این است که هر چه زودتر این را از خط ۳ به بهره‌برداری برسانیم، چراکه زائران به راحتی می‌توانند خودشان را به حرم امام رضا(ع) برسانند. امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ این ۵.۲ کیلومتر را در اختیار زائران قرار دهیم.

وی ادامه داد: برای تجهیز واگن‌های خط دو و سه قطار شهری، در حال حاظر مشکلی وجو ندارد؛ اما برای خط یک، ۶۰ واگن کسری داریم٬ زیرا دولت مصوبه‌ای را داده است که برای خطوط قطار شهری واگن وارد نشود. به همین منظور، قراردادی برای ساخت ۲هزار دستگاه قطارشهری بسته شده است. خط یک قطار شهری مشهد نیز در این ۲هزار دستگاه قرار گرفته، اما مدل ۶۰ قطار کاملاً متفاوت است و امیدواریم بتوانیم با بحث‌های انجام شده، مجوز وارد کردن این ۶۰ واگن را بگیریم.

کاظمی تاکید کرد: از یک ماه آینده، ارتباط پاکبانان با شهروندان را حذف می‌کنیم و این لایحه را مبنی بر خوداظهاری به شورا فرستاده‌ایم. همچنین در حال بررسی این موضوع هستیم که به جای پلاک‌خوانی، بارکدهایی بر روی ماشین‌ها نصب کنیم. هیچ راهی نداریم جز اینکه پارکینگ‌های طبقاتی را تقویت کنیم. همچنین سامانه‌ای در حال اجرا است که شهروندان قبل از مراجعه به پارکینگ‌ها، از ظرفیت آن مطلع شده و حتی بتوانند برای خود جای پارک رزرو کنند.

وی با اشاره به یکی از راهکارهای تامین مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، گفت: در حال حاظر حدود ۳۰۰ دستگاه از اتوبوس‌ها در حال بازسازی و نوسازی هستند و تا ۴ ماه آینده، وارد ناوگان خواهند شد. برای کمک به نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی نیز لایحه‌ای را تنظیم کرده‌ایم که به موجب آن، برای ۸۰ درصد قیمت خودرو وامی داده شود و ۱۴ درصد را شهرداری پرداخت کند و تنها ۴ درصد را رانندگان بدهند. همچنین ۲هزار دستگاه را برای امسال در مرحله نوسازی قرار داده‌ایم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به تامین زیر ساخت‌های دوچرخه در سطح شهر گفت: در مطالعات ما ۲۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه مورد نیاز است که ۱۲۵ کیلومتر آن اجرایی نشده است.  

وی با بیان اینکه ۲۵ تا ۳۰ درصد ترددهای اطراف حرم گذری است، تاکید کرد: ما اگر طرحی ایجاد کنیم که این خودروهای گذری تعیین مسیر کنند، حجم ترافیک را کم می‌کند و علاوه بر این، در خیابان‌های اصلی ورودی به حرم باید پارکینگ قرار داده شود. البته بعضی قسمت‌ها مانند ۱۷ شهریور پارکینگ داریم اما استفاده نمی‌شود. لذا باید با ایجاد پارکینگ، تقویت سیستم حمل و نقل و سپس ایجاد محدودیت ترافیکی، حجم ترافیک اطراف حرم را کاهش دهیم. همچنین ساکنان اطراف حرم از خیابان شعاعی برای ورود به حرم استفاده کنند و برای ادارات و کارمندان در هسته مرکزی نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها