میدل ایست مانیتور از تلاش عربستان برای مذاکره با ایران خبر داد و نوشت: ریاض مسیر خود را از واشنگتن جدا کرده است؛ چراکه متوجه شده واشنگتن متحد قابل اعتمادی برای آن‌ها نیست.

عربستان به دنبال استفاده از میانجی‌ها برای گفت‌وگو با ایران است

قدس آنلاین: میدل ایست مانیتور، عربستان متوجه شده است که سیاست کنونی‌اش در مورد ایران موفق نیست و حالا خواهان تغییر این سیاست است.

استفاده از میانجی‌ها راهی است که عربستان برای مذاکره با ایران انتخاب کرده است.

در این شرایط عربستان برای گشودن کانال گفت‌وگوی محرمانه با تهران، خط میانجیگری‌ها را در پیش گرفته و بغداد در این مسیر نقش تاثیرگذاری دارد.

ریاض مسیر خود را از واشنگتن جدا کرده است؛ چراکه متوجه شده واشنگتن متحد قابل اعتمادی برای آن‌ها نیست. واشنگتن آماده جنگ با ایران نبود و پس از آن هم اظهارات توهین آمیز «دونالد  ترامپ» رئیس ‌مهوری آمریکا علیه ریاض، عربستان سعودی را نگران کرد و باعث شد آنها به فکر تغییر سیاست خود در مورد ایران باشند.

از سوی دیگر امکان هرگونه مذاکره میان ایران و آمریکا مانند خنجری از پشت به عربستان می‌ماند و عربستان از آن وحشت دارد. 

پس از آن روند تحولات به سمتی رفت که یک هیات اماراتی اخیرا راهی ایران شد و اظهارات امیدوارکننده امارات در مورد روابط با ایران به این معنی است که این کشور خواهان بهبود روابط با ایران است؛ سفری که بدون هماهنگی قبلی با ریاض نبود.

به موازات آن، اظهارات چندی پیش محمد بن سلمان در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط مبنی بر اینکه کشورش بدنبال جنگ در منطقه نیست، پیام عقب‌گرد از گزینه انتقال جنگ به داخل ایران را داشت.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها